بحران‌های جهانی پیشرفت در مبارزه با ایدز را کند کرده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز در گزارش سالانه خود که چهارشنبه شب منتشر شد، از این بحران‌ها با عنوان"خطر" یاد کرد و نسبت به پیامدهای آن بر تلاش‌های صورت گرفته در مسیر مقابله با ایدز هشدار داد.

در این گزارش آمده است: هرچند که آمار ابتلا به ویروس ای آی وی در سال ۲۰۲۱میلادی ۳.۶ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته اما این میزان کمترین میزان کاهش از سال ۲۰۱۶ است.

بر پایه این گزارش که هم‌زمان با گشایش نشست بین‌المللی ایدز در مونترال کانادا منتشر شد، طی دو سال گذشته، بحران‌های متعدد و هم‌زمانی جهان را تکان داده که با تأثیر مخرب بر مبتلایان به ایدز، تدابیر جهان به همه‌گیری این بیماری را هم به تاخیر انداخته است.

کرونا بیش از هر چیز در دسترسی به درمان و اقدامات پیشگیرانه از ایدز اختلال ایجاد کرد. جنگ اوکراین و بحران اقتصادی ناشی از آن قطع و یا تغییر جریان منابع مالی را به همراه داشته است.

تعداد افراد اچ آی وی مثبت که به درمان دسترسی دارند در سال ۲۰۲۱ تنها یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر افزایش یافته در حالی که این رقم در سال گذشته ۲ میلیون نفر بوده است. این افزایش کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. همچنان که افراد آسیب‌پذیر بیش از دیگران از این روند کاهشی متاثر می‌شوند.

وینی بیانیما مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز در نشست خبری گفت: در برخی کشورها فقرا به درمان دسترسی ندارند و در برخی دیگر اقلیت های نژادی. به عنوان مثال در انگلیس که در آن کاهش تشخیص‌های جدید برای سیاه‌پوستان به سفیدپوستان بیشتر است.

۶۵۰ هزار مورد مرگ در سال ۲۰۲۱

بر پایه این گزارش در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معادل چهار هزار نفر در روز به ایدز مبتلا شده اند. همچنین ۶۵۰ هزار نفر در سال گذشته میلادی جان خود را از دست دادند که معادل یک مرگ در هر دقیقه است.

این گزارش زنان را آسیب‌پذیرتر در برابر ایدز عنوان کرد و آورد: هر دو دقیقه یک زن تازه آلوده به مبتلایان اضافه می‌شود. این گزارش همچنین اشاره می کند که شکاف دسترسی به درمان بین کودکان و بزرگسالان به جای بسته شدن در حال افزایش است.

بر پایه این گزارش، در سال ۲۰۲۱، در حالی که ۷۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به HIV تحت درمان ضد رتروویروسی بودند، این میزان برای کودکان تنها ۴۱ درصد بود. این یعنی حدود ۸۰۰ هزار کودک HIV مثبت هیچ درمانی دریافت نمی کنند.

کودکان در سال ۲۰۲۱، ۴ درصد جمعیت مبتلا به ایدز را تشکیل دادند اما سهم آنان در مرگ و میر ۱۵ درصد بود.

آنتونی فائوچی مدیر مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی آمریکا گفت: می‌ترسد خستگی ناشی از این همه‌گیری می‌تواند باعث کاهش منابع اختصاصی شود. بیش از ۴۰ سال است که با هم با مبارزه کرده ایم و حال حفظ انگیزه دشوار است، اضافه شدن کووید-۱۹ و اکنون آبله میمون، مردم را از بیماری‌های همه‌گیر خسته شده انکرده است، بنابراین من فکر می کنم چالش ما این است که دو برابر گذشته برای بازگرداندن اچ آی وی به صفحه رادار مبارزه کنیم.

برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز، استدلال می کند که برای دستیابی به هدف پایان دادن به همه‌گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰، باید امروز بودجه اضافی در نظر گرفته شود. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، منابع بین المللی موجود برای مبارزه با اچ آی وی ۶ درصد کمتر از سال ۲۰۱۰ بود.

وینی بیانیما مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز تاکید کرد: رهبران نباید این هشدار قرمز بزرگ را به عنوان علامت توقف در نظر بگیرند. این گزارش اعتراف به شکست نیست بلکه فراخوانی برای اقدام است. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.