۹۰ درصد ایرانی ها دارای گروه خونی مثبت هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس صداقت با بیان اینکه روز نهم مرداد ماه، سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران است گفت: این روز به نام روز ملی اهدای خون در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. این روز را به هموطنان به ویژه به اهداکنندگان مستمر خون که همواره یار و یاور ما در پاسخ به نیاز مراکز درمانی و بیماران نیازمند خون و فرآورده‌های آن بودند، تبریک می‌گویم. همچنین این روز را به همه کارکنان سازمان انتقال خون ایران در تمام مراکز که با نهایت تلاش و دلسوزی سعی دارند که به نحو احسن ارائه خدمت کنند، تبریک می‌گویم.

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران با حدود ۴۲۰۰ نفر کادر فنی و پرسنل در بیش از ۲۰۰ مرکز اهدای خون در سراسر کشور وظیفه تامین خون و فرآورده‌های مورد نیاز حدود ۹۰۰ بیمارستان دارای بانک خون با بالاترین کیفیت و استانداردهای لازم را ایفا می‌کند، تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ میلیون واحد فرآورده خون برای بیماران کشور تامین شده که قرار است این رقم تا پایان سال جاری به حداقل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد تا بتواند ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی کشور و بیماران را به خون و فرآورده‌های آن تامین کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران تلاش می‌کند که هیچ بیمار و درمانگری در کشور بابت تامین خون و فرآورده‌های آن دغدغه‌ای نداشته باشد. در همین مدت در چهار ماه اول سال جاری سازمان انتقال خون ایران توانسته است که شاخص توزیع به درخواست بیمارستانی را از ۹۱ درصد به حدود ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

صداقت در خصوص وضعیت فراوانی گروه‌های خونی در کشور گفت: در کشور ما حدود ۹۰ درصد از افراد دارای گروه خون مثبت هستند و ۱۰ درصد هم گروه خون منفی دارند. حدود ۳۳ تا ۳۴ درصد از افراد دارای گروه خون مثبت در کشور دارای گروه خونی O مثبت هستند، حدود ۲۷ درصد گروه خون A مثبت، حدود ۲۳ درصد گروه خون B مثبت و حدود هفت درصد گروه خون AB مثبت دارند. همچنین در افراد دارای گروه خونی منفی حدود سه تا چهار درصد گروه خونی O منفی، حدود سه درصد گروه خونی A منفی، حدود دو درصد گروه خونی B منفی و کمتر از یک درصد هم گروه خونی AB منفی دارند.

وی در خصوص شرایط اهدای خون اظهار کرد: آقایان سالانه چهار نوبت می‌توانند خون اهدا کنند، مشروط بر ینکه از آخرین اهدای خون‌شان حداقل سه ماه گذشته باشد. بانوان هم می‌توانند سالانه سه بار خون اهدا کنند، مشروط بر اینکه از آخرین اهدای خون‌شان  حداقل چهار ماه گذشته باشد. اهدای خون مستمر برای سازمان انتقال خون به لحاظ سلامت خون، بسیار مهم است. به فردی اهداکننده خون مستمر گفته می‌شود که در طی ۱۲ ماه گذشته حداقل سابقه دوبار اهدای خون موفق داشته باشد. بنابراین فردی که طی ۱۲ ماه دوباره اهدای خون موفق داشته باشد، می‌تواند کارت اهدای مستمر خود را دریافت کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن نیازی همیشگی است گفت: برخی بیماران به خون و فرآورده‌های آن نیاز مستمر دارند. یکسری از هموطنان‌مان هم در معرض اعمال جراحی قرار می‌گیرند و بر این اساس نیاز به خون و فرآورده‌های آن دارند. در عین حال برخی از هموطنان هم متاسفانه در معرض سوانح و حوادث به ویژه حوادث جاده‌ای قرار می‌گیرند که به علت جراحاتی که دارند، نیاز فوری به خون و فرآورده‌های آن دارند.

به گزارش ایسنا صداقت در پایان اضافه کرد: از طرفی هم خون ماده‌ای بیولوژیک و زنده است و طول عمر آن محدود است. به طوری که گلبول‌های قرمز حدود ۳۰ تا ۳۵ روز، پلاکت‌ها حدود سه تا پنج روز طول عمر دارند و هیچ جایگزینی هم برای خون و فرآورده‌های آن وجود ندارد. در نتیجه نیاز به اهدای خون یک نیاز همیشگی است و از هموطنان می‌خواهیم که اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار داده و برای اهدای خون به مراکز اهدا مراجعه کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.