مطالبات جامعه پزشکی از وزیر بهداشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در ابتدای این جلسه محمد رئیس زاده به ارائه ساختار سازمان و تعداد نظام پزشکی‌های شهرستان‌ها و اعضای مجمع عمومی و شورای عالی نظام پزشکی پرداخت و گفت: تمامی بخش‌های نظام سلامت باید با هم افزایی و همدلی مشکلات حوزه سلامت را برطرف نمایند و ما نیز در شورای عالی و مجمع عمومی نظام پزشکی خود را متعهد می‌دانیم بار سنگینی که بر دوش وزارتخانه است با همکاری و تعامل یکدیگر به سرمنزل مقصود برسانیم.

در ادامه حسین انصاری مود رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به وجوه شخصیتی وزیر بهداشت به جایگاه پراهمیت سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: ایجاد تناسب در سطوح مختلف درمانی و عدالت اجتماعی در بحث درمان و آموزش از موضوعات اساسی و اصلی قابل مطالبه و پیگیری جامعه است، پرونده الکترونیک سلامت، ظرفیت‌های پزشکی، اجرای کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، تشکیل شورای عالی سلامت، افزایش قیمت دارو، مشکلات رزیدنتی و کیفیت آموزشی، انجام فعالیت‌های غیرعلمی و مداخله گرانه در حوزه طبابت و همچنین تشکیل کمیسیون ماده واحده صلاحیت حرفه‌ای از دیگر موضوعات مهم نظام سلامت است.

منصور جعفری نمین رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شورای عالی منتخب اعضای مجمع عمومی کل کشور است گفت: نمایندگان ناظر مجلس و وزارت بهداشت نیز در شورای عالی نظام پزشکی حضور دارند که این امر نشان دهنده نگاه قانونگذار بر حضور همه قوای سه گانه و اهمیت آن در شورای عالی نظام پزشکی است.

وی به گرایش رشته‌های مختلف پزشکی به حوزه زیبایی و گذار از درمان به سمت کارهای نسبتاً غیر درمانی به عنوان زنگ خطر حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در سال‌های آتی با کمبود پزشک مواجه خواهیم بود و تشکیل کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای و اجرایی شدن مصوبات آن بیش از پیش ضروری است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی به وضعیت بخش خصوصی و مشکلاتی که شرکت‌های وارد کننده تجهیزات با این بخش خواهند داشت و همچنین به موضوعات پزشکان جوان و طرحی‌ها نیز اشاره نمود و گفت: ما درخواست رسیدگی فوری به این موضوعات را داریم، همچنین به ما خواستار ورود جدی وزارت بهداشت و حوزه نظارت بر درمان برای همکاری و جلوگیری جدی از ورود افراد غیرمجاز در حوزه طبابت هستیم، شورای عالی نظام پزشکی یک بازوی مهم مشورتی و اجرایی برای وزارت بهداشت جهت خدمت به سلامت مردم است.

محمود فاضل عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی نیز با اشاره به اهمیت رهبری و مدیریت وزارت بهداشت در اسناد بالادستی و سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، خواستار پیگیری ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی شد و با گریزی به مبحث طرح دارویار این مهم را طرحی خوب و رو به رشد دانست و گفت: با توجه به اینکه از سازمان نظام پزشکی در این امر نظرخواهی نشده است؛ حضور نمایندگان این سازمان و انجمن داروسازان را در ادامه مسیر خواستار شد.

عباسعلی خادمی نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در خصوص نظام ارجاع برای مامایی در سطح یک خدمات و به کارگیری ماماها در طرح جوانی جمعیت صحبت کرد و با اشاره به افزایش ظرفیت دندانپزشکی و عدم وجود زیرساخت‌های آن اظهار کرد: کاهش حقوق اعضای هیأت علمی و ماندگاری آنها در دانشگاه‌ها مشکلات آموزش مداوم و عدم همخوانی قیمت‌های برگزاری همایش‌ها از جمله چالش‌هایی است که باید مرتفع شود، همچنین حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به بیمه‌ها برای خدمات دندانپزشکی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ملک فاضلی عضو شورای عالی و نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و اصلاح عمومی زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور کادر درمان پرداخت و گفت: جان کلام در افزایش ظرفیت پزشکی، گزینش به صورت بومی و عالمانه است نه اینکه صرفاً بومی باشد اما عالم نباشد که موجب خسارت به مردم است.

علی دباغ عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز در این جلسه ضمن برشمردن خدمات متقابل نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت مردم به بیانیه گام دوم انقلاب و سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت به ویژه نظام حاکمیت بالینی و پیوست‌های سلامت به عنوان آیتم‌های مهم وظایف نظام پزشکی و وزارت بهداشت اشاره نمود.

محمد هادی صادقی نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه به اهمیت حضور نظام پزشکی در این موضوع اشاره نمود و کمک به اهداف عالی طرح عدالت، تعالی نظام سلامت و همچنین تشکیل کمیته‌ای برای این موضوع را خواستار شد.

اردوان یاراحمدی عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز به ریشه کنی مالاریا، کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان و شاخص‌های حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: باید در مسیر تخصص حرکت کنیم و امروز نگران درمان هستیم و متأسفانه با توجه به اینکه اکثر رؤسای شبکه در برخی شهرها پزشک نیستند، باید به وضعیت نامناسب برخی شاخص‌های سلامت در حوزه کرونا توجه کرد.

محمدرضا امینی فرد عضو شورای عالی نظام پزشکی هم ضمن اشاره به محبوبیت کشور در حوزه کیت تشخیص‌های آزمایشگاهی از یاس و ناامیدی حاکم در حوزه رزیدنتی به ویژه در برخی رشته‌ها سخن گفت و اظهار کرد: بسیاری از همکاران که بعضاً بیش از یک دهه عمر خود را صرف دوران تحصیل نموده اند؛ شرایط مطلوبی به لحاظ معیشتی و رفاهی ندارند و فضای حاکم بر حوزه رزیدنتی مملو از ناامیدی است.

در ادامه بهرام عین الهی وزیر بهداشت، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان به ایثار و فداکاری که در هر مذهب و فرهنگی ستوده است، اشاره کرد و گفت: این یک فرهنگ ممتاز در کشور ما است و از رئیس کل سازمان نظام پزشکی به عنوان یک دانشمند عالم و جهادی که همواره با فرهنگ ایثار و شهادت همراه بوده است، تشکر می‌کنم.

وی به مهم‌ترین موضوع رؤسای جمهور یعنی امنیت و سلامت اشاره کرد و افزود: با شیوع کرونا و تهدید سلامت و خانه نشینی مردم، اهمیت سلامت بیش از پیش شناخته شده و قوی‌ترین نظام سلامت منطقه مربوط به وزارت بهداشت ایران است و درخواست کمک‌های کشورهای هم حوزه گواه این مدعاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وزیر بهداشت در پایان با اشاره به مدیریت و رهبری و ذی نفعان اصلی که باید در مدیریت صاحبِ نقش باشند، به جایگاه مهم سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: با برگزاری جلسات مختلف با نظام پزشکی و انجمن‌های علمی و تخصصی و شنیدن اندیشه‌های گوناگون می‌توان از این نقطه قوت و قدرت استفاده کرد، با توجه به فضای بسیار سنگینی که علیه جامعه پزشکی وجود دارد باید با همگرایی و تعامل و ایجاد هم افزایی قدرت و اثر نفوذ خود را گسترش دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.