با تلاش سوپروایزر آموزش بیمارستان نیکان شعار هفته جهانی به فارسی ترجمه شد
در این میان اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی (به اختصار WABA) شبکه‌ای ارتباطی بین افرادی است که به صورت جهانی برای گسترش شیردهی و فرهنگ شیردادن اقدام می‌کنند. این گروه با مشکلات این حوزه، با دیدگاه‌های متفاوتی ازجمله شیردهی، سلامت مادران و مشاورین شیردهی برخورد می‌کنند. یکی دیگر از اقدامات WABA، تهیه لوگو از کشورهای مختلف برای گرامی‌داشت این هفته است که در سال جاری، نام ایران در این لوگو، خالی بود. این اتفاق نامبارک، یکی از دانشجویان دکترای پرستاری بیمارستان نیکان را دست‌ به کار کرد تا با تلاش‌های چند روزه و انجام مکاتبات متعدد، نام ایران در این فهرست قرار گیرد.

«دکتر پیام عباسی» دانشجوی دکترای پرستاری و سوپروایزر آموزش بیمارستان نیکان در گفت‌وگو با خبرنگار «پزشکان و قانون» می‌گوید: « WABAیک موسسه‌ زیر نظر WHO است که در حوزه ترویج تغذیه با شیر مادر در کل دنیا فعالیت می‌کند و به هیچ عنوان شیرخشک را به‌عنوان یک روش جایگزین ترجیح نمی‌دهد. این موسسه با تاکیدبر ارجحیت شیر مادر، سالانه شعاری را مشخص می‌کند که این شعار به مثابه سیاست و نقشه راه ماست تا براساس آن در طول سال برخی اقدامات در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر و توسعه آن در کشورهای مختلف انجام دهیم.»

وی تصریح می‌کند: «شعار امسال به ۱۶ زبان ترجمه شد، اما زبان فارسی در میان ترجمه‌ها نبود، در حالی که حتی لوگوی عربی هم وجود داشت. این مساله که به نوعی تضییع حق ایران بود، باعث رنجش ما شد، چون بحث درمان و سلامت در ایران پیشرفت بسیار خوبی داشته و نمی‌بایست جای لوگوی ما خالی می‌بود. بنده در ابتدا تصور کردم که شاید این رخداد، ریشه در مسائل سیاسی داشته باشد، به همین دلیل اقدام به نامه‌نگاری با موسسه WABA کردم. حتی خودم لوگوی موجود در سایت را با همان شعار به زبان فارسی طراحی و برای آنها ارسال کردم. در ادامه از آنها خواستم که لوگوی فارسی را هم در سایت قرار دهند.»

دکتر عباسی خاطرنشان می‌کند: «خوشبختانه پاسخ‌گویی موسسه خیلی خوب بود و پروسه طی ده روز به سرانجام رسید و آنها قبول کردند که لوگوی فارسی را در وب سایت قرار دهند. بنده در ادامه دوباره ایمیل زدم و درخواست کردم که لوگوی فارسی را در لوگوی اصلی که به همه زبان‌ها ترجمه شده، قرار دهند و به این شکل نباشد که صرفا آن را در سایت بارگزاری کرده باشند. مجددا به ایمیل‌ها جواب دادند و آن را هم اضافه کردند و حتی در پیج اینستاگرام خود هم منتشر کردند.»

وی می‌افزاید: «از آنجا که در حال حاضر در آستانه هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر هستیم، این مهلت زمانی خیلی برای ما مهم بود که خوشخبتانه به موقع به نتیجه رسید و کار انجام شد. چون خیلی از افراد در این ایام از سایت بازدید می‌کنند و میزان مراجعه به سایت رقم بالایی است، کمااینکه هر کس که بخواهد در این حوزه کار آموزشی انجام دهد، می‌بایست به سایت مراجعه کند.» 

سوپروایزر آموزش بیمارستان نیکان در پایان، وطن‌پرستی و داشتن عرق به محل کار خود در بیمارستان را از انگیزه‌های اصلی خود برای این اقدام معرفی و تصریح می‌کند: «از ابتدا هم این کار را با توقع خاصی انجام ندادم که امروز بخواهم از کسی انتظار تقدیر و تشکر داشته باشم. همین که خودم از این اتفاق خوشحال هستم،‌ برایم کافی است.»

photo_2022-07-31_14-55-16.jpg 47.23 KB

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.