اقتصاد داروخانه‌ها باید منطقی شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدحمید خویی با تاکید بر اهمیت دستیابی به سیاست کلان ملی در عرصه سلامت گفت: باید بدانیم در این حوزه و در چند سال آینده در کدام نقطه باید قرار داشته باشیم؛ چراکه طب به سرعت در حال دگرگونی و البته گران شدن است؛ هم خدمات دارویی و هم خدمات پزشکی. به عنوان مثال زمانی برای گرفتن عکس تشخیصی باید رادیوگرافی انجام می‌شد، بعد از آن سی تی اسکن، ام آر آی و ...غیره آمد و اکنون هم صحبت از "پِت اسکن" است که یک اسکن آن ۳.۵ تا پنج میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود: بنابراین در حوزه پزشکی در حال حرکت در دالانی هستیم که نمی‌دانیم آخر آن کجاست و پیشرفت‌ها سرعت بالایی دارد و باید همه دست‌اندرکاران سلامت این سیاست ملی را تعریف کنند، از این روزمرگی‌ها خارج شوند، همچنین لازم است از تجارت زدگی خدمات پزشکی کاسته شود؛ وقتی این تجارت زدگی کم شود، خودبخود به طب حکمت سالار نزدیک می‌شویم و طب حکمت سالار ارزش طبیعی و ذاتی خود را دارد. وقتی بخشی از نگاه‌ها به خدمات پزشکی نگاه کاسب‌کارانه و تاجرانه باشد، بنابراین قداست پزشکی مخدوش می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان تهران بر لزوم دیده شدن خدمات و فعالیت‌های داروسازان بویژه از سوی دست‌اندرکاران سلامت کشور تاکید کرد و گفت: داروسازان خدمات خود را بی‌مزد و منت و بی سر و صدا انجام می‌دهند. به عنوان مثال، طرح دارویار طرح بزرگی است که به اجرا گذاشته شد و اگر داروسازان همکاری نمی‌کردند، قطعا با مشکل مواجه می‌شد. اما داروسازان اما بی‌سر و صدا و بی‌مزد و منت در این مدت کوتاه هر کاری از دست‌شان برآمد برای موفقیت این کار انجام دادند.

خویی توانمندی‌های جامعه داروسازی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: قبل از انقلاب بخش عمده‌ای از داروهای مورد نیاز کشور را شرکت‌های چند ملیتی یا می‌ساختند یا وارد می‌کردند اما پس از انقلاب داروسازان توانستند ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودشان در کشور بسازند. بنابراین ما به لحاظ علمی وضعیت‌مان بسیار خوب است و به لحاظ دستیابی به فناوری نیز وضعیت‌مان خوب است، اما به لحاظ بسترسازی برای حرکت و فعالیت متاسفانه شرایط‌مان خوب نیست.

به گزارش ایسنا وی در پایان افزود: نجابت جامعه داروسازی را ستایش می‌کنم که در کمال آرامش تمام فشارها و البته برخی بی‌مهری‌ها را تحمل کردند و همچنان خدمت‌رسانی می‌کنند، فعالیت‌های حرفه‌ای و بر اساس مبانی اخلاقی در داروخانه‌ها ضروری است، لازم است از داروسازان حمایت شود. وقتی می‌گوییم اقتصاد داروخانه باید منطقی شود، به معنای آن است که شرایط به گونه‌ای شود تا داروساز فقط به کار علمی خود بپردازد و دغدغه چک‌های آخر ماه و دغدغه برگشت چک و مسایل این چنینی را نداشته باشد. در چنین شرایطی است که گام اول را برداشته‌ایم در جهت اینکه وقتی بیمار وارد داروخانه می‌شود از داروساز خدمت بگیرد نه اینکه یک فعل و انفعال خرید وفروش دارویی انجام شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.