با اجرای طرح دارویاری هیچ دارویی نسبت به قبل گران نشده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام دارایی با اشاره به اجرای طرح دارویاری گفت: این طرح با این هدف انجام می‌شود که یارانه دارو را در جای درست به کار بگیریم. قبلا یارانه به تامین کننده و واردکننده و یا تولیدکننده داده می‌شد تا مواد اولیه را با نرخ ارز دولتی یا همان ترجیحی وارد کند و در سطح بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع می‌شد که مردم داروی ارزان را تحویل بگیرند.

وی سیاست پیشین یعنی اعطای یارانه به تامین کننده و تولیدکننده را غلط دانست و افزود: در آن سیاست شاهد هدر رفت منابع بودیم که ناشی از سوء استفاده یا قاچاق معکوس بود. در سیاست سابق از هر ۱۰ تومانی که به یک واحد کالا دارو اختصاص می‌دادیم، بخش زیادی از آن مورد سوء استفاده قرار می‌گرفت و یا دارو از کشور خارج می‌شد، اعطای ارز ترجیحی در حوزه دارو نیز پروسه خاصی داشت و باید در مجلس مصوب می‌شد که این مسئله سبب می‌شد گاها ارز مورد نیاز به موقع تامین نشود. این مسئله باعث وقفه در تامین کننده و کمبود دارو می‌شد.

رئیس سازمان غذا و دارو  ادامه داد: برای اجرای طرح دارویار زیرساخت‌های لازم از جمله بیمه‌ها و سامانه‌های الکترونیکی را آماده کردیم، با اجرای این طرح، هیچ دارویی نسبت به قبل برای مردم گران نشده است. با اجرای این طرح ممکن است برای بعضی از بیماری‌ها هزینه کمتری توسط مردم پرداخت شود که در داروی بیماران خاص و صعب العلاج تا ۸۰ الی ۹۰ درصد کاهش قیمت داریم.

به گزارش ایسنا داراریی در پایان با اشاره به سیستم نظارتی واحد و یکپارچه بر قیمت گذاری دارو در کشور گفت: این سیستم واحد و در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. با توجه به اینکه تمام داروخانه‌های بیمارستان‌ها متصل به این سامانه‌ها هستند و فاکتور صادر می‌کنند، اساسا قیمت دستی و یا دل بخواهی وجود ندارد؛ در حقیقت چه در تهران و چه در جزیره ابوموسی قیمت دارو فرقی ندارد زیرا کد رهگیری و اصالت سنجی داریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.