تحقق امضای الکترونیک پزشکان طی هفته‌های آتی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی سالاریان درباره نسخه نویسی الکترونیک و برخی مشکلاتی که همچنان در این زمینه وجود دارد گفت: درمورد نسخه الکترونیک عجله وجود داشت و این عجله در اجبار نسخه الکترونیک باعث نارضایتی‌های زیادی شد که هم مردم و هم همکاران پزشک آسیب‌هایی دیدند. قطعی اینترنت و مشکلات داخلی و فنی نسخه نویسی الکترونیک از ابتدا وجود داشت و هنوز هم کماکان برطرف نشده است و خیلی‌ از آن مشکلات را همچنان همکاران پزشک مدیریت می‌کنند.

وی در خصوص امضای الکترونیک پزشکان با تاکید بر اینکه موضوع امضای الکترونیک پزشکان می‌بایست در کنار نسخه الکترونیک از همان ابتدا انجام می‌شد افزود: امضای الکترونیک عاملی برای هویت‌سنجی و انکار ناپذیری است. زمانی که امضای الکترونیک مطرح می‌شود دیگر پزشک نمی‌تواند نسخه مربوطه را انکار کند، بنابراین وجود امضای الکترونیک برای حقوق بعدی بیمار و صحت نسخه‌ها لازم است. در این راستا سازمان نظام پزشکی کارت الکترونیک بیش از صدهزار عضو سازمان را چاپ کرده و در اختیارشان قرار داده است، زیرا یکی از ملزومات و احتیاجات امضای الکترونیک، کارت شناسایی الکترونیک است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی تاکید کرد: امضای الکترونیک پزشکان هم از طریق کارت‌های شناسایی الکترونیک و هم از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی جهت تسهیل موضوع، بزودی عملیاتی می‌شود. این در حالی است که ما می‌توانستیم خیلی زودتر هم این کار را انجام دهیم، اما پیش‌بینی فضاها و خدمات بعدی باعث شد با احتیاط بیشتری پیش رویم. در نهایت امضای الکترونیک تا هفته‌های آتی محقق خواهد شد.

سالارسان در خصوص برخی اشتباهات در نسخه نویسی الکترونیک گفت در زمینه اشتباه در نسخه نویسی الکترونیک هم مشابه اشتباه در نسخه‌نویسی کاغذی و سنتی، عوارض انتظامی و حقوقی بر عهده پزشک است. البته ما مدت‌ها است تاکید داریم که باید نسخه الکترونیک به شکلی باشد که کاربری آسان داشته باشد و کدهای مختلف و ... برای این امر است، اما بسترسازی درست در این رابطه انجام نشده است، ارایه آموزش‌های کافی کار با سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک برای پزشکان ضروری است، حتی یک اشتباه کوچک هم سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بعد از آن پزشکی که دچار خطا شود هم دقیقا مشابه زمانی که در نسخه‌نویسی کاغذی اشتباه کند، باید پاسخگو باشد؛ اما همه ملاحظات صورت می‌گیرد تا امکان اشتباه کاهش یابد.

وی اظهار کرد: البته پس از آن هم قسمتی از مشاوره بر عهده مسوول فنی داروخانه است که باید بتواند برخی اطلاعات را به پزشک ارائه دهد. این درحالی است که الان رابطه پزشک و داروخانه یک سویه است و لازم است این ارتباط دو سویه شده و داروخانه هم بتواند اگر مشکلی را در نسخه‌نویسی متوجه شد به پزشک منتقل کند. در این زمینه نیز باید زیرساخت موضوع فراهم شود. در مجموع در موضوع نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمه‌ها سود کردند ولی وقتی کار بر اساس نظر کارشناسی نباشد، این اشتباهات پیش می‌آید.

به گزارش ایسنا معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی در پایان در خصوص امنیت سامانه نسخه نویسی الکترونیک گفت: ما کشوری هستیم که در معرض هجوم حملات سایری قرار داریم، بنابراین باید در کلیت کار این موضوع را مد نظر قرار دهیم. در مورد سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک اوایل این مشکل وجود داشت که ممکن است محرمانگی به خوبی رعایت نشده باشد، اما اخیرا کارهایی برای رفع نواقص انجام شده است. قطعا سیستم باگ‌ها و نشتی‌هایی دارد که روز به روز با گزارشاتی که می‌آید، گرفته می‌شود و در نهایت به سرانجام رسیدن امضای الکترونیک پزشکان باز هم درب ورود و هک سامانه را چند قفله‌تر می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.