از اواخر شهریور و اوایل مهر موارد ابتلاء به آنفلوانزا مشاهده می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آمیتیس رمضانی گفت: پاییز، زمستان و اوایل بهار زمان شروع آنفلوانزا است، بیشترین ماه‌های شیوع آنفلوانزا، آذر، دی و بهمن است، از اواخر شهریور و اوایل مهر موارد ابتلاء به آنفلوانزا مشاهده می‌شود افراد مسن بالای ۶۵ سال, خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای لازم است در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور در خصوص اینکه ویروس آنفلوانزا با ویروس سرماخوردگی چه تفاوتی دارد اظهار کرد: این ویروس جزو آدنو ویروس‌ها و رینو ویروس‌ها "عاملان سرماخوردگی" نیست، بلکه شامل آنفلوانزایA,B و C است که بیشترین مشکل انسان با گروه‌های A و B آنفلوانزا است، آنفلوانزا شدید تر، جدیدتر و مهم‌تر از ویروس‌های سرماخوردگی است. این بیماری بسیار پر سر و صداست و با تب و سردرد شدید بروز می‌کند و تدریجاً بعد از یک هفته تخفیف پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی دیابت و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند، به تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا اهتمام ورزند. همچنین با توجه به اینکه شکل جدی بیماری آنفلوانزا در مادران باردار دیده می‌شود این گروه حتماً نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا دارند، در بیماران مبتلا به سرطان که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند نیز ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا وجود دارد.

رمضانی در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان نیز گفت: تا ۶ ماه اول زندگی کودک، آنتی بادی از طریق مادر تأمین شده است و بعد از ۶ ماه کودکان مستعد ابتلاء به آنفلوانزا هستند و نیازمند تزریق واکسن آنفلوانزا خواهند بود، ویروس آنفلوانزا مانند ویروس کرونا جهش پیدا می‌کند که البته این جهش‌ها مختصرتر از جهش‌های کرونا است. تغییرات خفیفی که با جهش آنفلوانزا ایجاد می‌شود با تغییرات صورت گرفته در ساخت واکسن، ایمنی لازم را ایجاد خواهد کرد، با توجه به اینکه ویروس کرونا و ویروس آنفلوانزا از جمله ویروس‌های تنفسی هستند، از این به بعد، علائم کرونا می‌تواند با علائم آنفلوانزا اشتباه شود، بنابراین افتراق این دو بیماری به دلیل تفاوت درمان آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور راه انتقال آنفلوانزا را دو راه اصلی و فرعی ذکر کرد و ادامه داد: راه اصلی انتقال از طریق قطرات و ترشحات تنفسی است و راه غیر مستقیم آن مانند دست دادن با همدیگر و یا دست زدن به اشیایی است که قبلاً توسط فرد بیمار آلوده شده است، در افراد سالم در صورت ابتلاء، با درمان‌های حمایتی مانند استراحت، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از مسکن و آنتی هیستامین، بیماری کنترل خواهد شد اما افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند لزوم مراجعه به پزشک با احتمال درمان‌های ضد ویروسی برای کاهش موارد شدید بیماری و فوت، ضرورت دارد.

به گزارش مهر وی در پایان تاکید کرد: کودکان، افراد مسن، خانم‌های باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در خطر هستند به خصوص در مادران باردار مبتلا به آنفلوانزا با احتمال مشکل در جنین روبرو خواهیم بود بنابراین تزریق واکسن آنفلوانزا به همه مادران باردار توصیه می‌شود، در خصوص اینکه آیا آنفلوانزا نیاز به قرنطینه دارد نیز باید گفت بله تمام ویروس‌های تنفسی نیاز به قرنطینه دارند، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور تا آبان است، دو هفته پس از تزریق واکسن، ایمنی قابل قبول در بدن ایجاد خواهد شد، واکسن آنفلوانزا ۶ الی ۸ ماه ایمنی نسبت به بیماری آنفلوانزا در بدن ایجاد می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.