دیپلماسی سلامت مرز نمی‌شناسد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌اللهی در مراسم افتتاحیه نشست نمایندگان ارشد کشورهای عضو گروه پنچ حوزه سلامت در هتل استقلال تهران گفت: خوشبختانه همه اعضای گروه پنج بر اهمیت و ضرورت وجود این گروه واقف بوده و بر افزایش و تداوم فعالیت‌های آن که در مقاطعی دچار وقفه شده بود، تاکید دارند.  

وی ضمن قدردانی از حضور نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج حوزه سلامت و همدردی با حادثه دیدگان سیل در پاکستان افزود: برخی مشکلات سلامت مانند کرونا معضل جهانی است ولی هر منطقه از جهان نیز مشکلات خاص خود را در حوزه سلامت دارد که باید با همکاری مشترک همسایگان به رفع آن‌ها پرداخت، امیدواریم گروه پنج در قامت یکی از تشکل‌های مهم بین المللی در حوزه سلامت ظاهر شده و در سلامت منطقه نقش آفرینی کند، در شرایط امروز جهان هر کشوری برای تضمین سلامت خود باید پیگیر سلامت کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه خود باشد و جز با این روش از سرایت بیماری‌ها به سایر کشورها نمی‌توان جلوگیری کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تضمین سلامت هر کشور در گرو بهداشت همسایگان است و در گروه پنج ما باید روی سلامت کشورهای یکدیگر حساس باشیم و برای هم و در جهت اهداف مشترک فعالیت کنیم، دولت‌ها و ملت‌ها پس از همه گیری کرونا اهمیت سلامت را بیش از گذشته درک کردند و دریافتند که یک بیماری تا چه اندازه می‌تواند همه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد، از سازمان بهداشت جهانی درخواست داریم از فرصتی که کرونا برای نشان دادن اهمیت سلامت به دولت‌ها و ملت‌ها به وجود آورده بهره برداری کند.

عین اللهی گفت: قبل از کرونا کشورها تا این حد نسبت به سلامت حساس نبودند و اهمیت آن را نمی شناختند. بعد از این همه گیری همه فهمیدند که سلامت از مسائل زیرساختی است و پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع در گرو توجه به سلامت است، همه دریافتند اختلال در سلامت تا چه حد در سایر بخش‌ها اختلال ایجاد می‌کند، کشورهای گروه پنج دارای پیوندهای تاریخی، قومی، جغرافیایی و فرهنگی مشترک زیادی هستند که این تاریخ قرن های متمادی وجود داشته است و باید قدر این پشتوانه را بدانیم، این گروه باید راهبری سلامت جمعیت ۳۰۰ میلیونی منطقه را بر عهده داشته باشد.

وی به برگزاری جلسات مشترک و مرتب مرزی و فرامرزی بین کشورهای گروه پنج تاکید کرد و افزود: در بحران هایی مانند سیل پاکستان باید به سرعت به کمک هم بشتابیم تا بلایا را کنترل کنیم، گروه پنج سال ۲۰۰۵ ایجاد شد ولی فعالیتهای آن دچار وقفه شد. فعالیت کشورهای همسایه در این گروه باید تا نیل به همه اهداف مشترک ادامه یابد، تاب آوری نظام های سلامت، پیشگیری و پاسخ دهی به بیماری‌های واگیر ضروری است، دیپلماسی سلامت مرز نمی‌شناسد و می‌توان با تکیه بر آن تحریم‌های ظالمانه مستکبران را که حتی در همه گیری کرونا ادامه داشت خنثی کرد.

به گزارش ایرنا وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: سلامت نقطه مشترک همه کشورهای این منطقه است و مرزهای سلامت بسیار گسترده است. برخی کشورها در حوزه سلامت مرزهای ظاهری و جغرافیایی را برداشته‌اند و گروه پنج نیز می‌تواند در جهت تبادل علم، دانشمند و دانشجو حیطه فعالیت خود را فراتر از مرزبندی های رسمی وسعت ببخشد، باید بتوانیم در جهت شناخت نیازهای جدید با هم گفت وگو کنیم تا برنامه های سلامت‌محور در اولویت برنامه های کشورهای منطقه قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.