نتوانستیم شکاف میان نظام پزشکی وجامعه پزشکی را از میان برداریم
«دکتر محمدباقر حیدری» ادامه داد: «همچنین درخصوص هجمه‌هایی که نسبت به جامعه پزشکی در بحث مالیات، کارتخوان و ... اتفاق افتاد، توفیق پیدا نکردیم و نتوانستیم جامعه را اقناع کنیم. این در حالی است که ما پزشکان حدود ۱۰۰ میلیون خدمت سلامت در کشور انجام می‌دهیم، اما نتوانستیم این مهم را برای مردم جا بیندازیم که با این حجم از خدمت، گاهی اوقات هم ممکن است که خطاهایی رخ دهد. از طرفی در حوزه تعرفه پزشکان هم موفق نبودیم و نتوانستیم آن چیزی را که واقعا به صلاح جامعه پزشکی است، به اجرا درآوریم.»

وی با اذعان به اینکه در بحث مقابله با افزایش ظرفیت رشته پزشکی نیز از توان کافی برخوردار نبودیم، تصریح کرد: «اگرچه در این حوزه نیز تلاش زیادی به کار بردیم، اما به نتیجه دلخواه نرسیدیم. اما یکی از کارهایی که در استان توانستیم به سرانجام برسانیم، بحث خرید ساختمان برای نظام پزشکی استان بود. از طرفی استان کرمانشاه، تنها استانی است که در آن شکایت نسبت به جامعه پزشکی در سیستم قضایی انجام نمی‌شود و کسی به سامانه ثنای قوه قضاییه مراجعه نمی‌کند. بلکه ابتدا به شکل مستقیم به نظام پزشکی مراجعه می‌کنند، سپس ما پرونده را بررسی می‌کنیم و اگر مشکلی در آن وجود داشت، بعد از اینکه برای پزشک، اعلام قصور کردیم، آن را برای مقام قضایی می‌فرستیم. این یک روند بسیار خوب است که اگر ایرادات آن برطرف شود، احتمالا در تمام کشور انجام خواهد شد.»

رئیس نظام پزشکی کرمانشاه ضمن اظهار خرسندی از اینکه روند پرونده‌های قضایی پزشکی در استان کرمانشاه، به حد قابل قبولی رسیده است، خاطرنشان کرد: «یک زمانی اطاله دادرسی ما زیاد بود، بیماران می‌آمدند و با پزشک و خانواده او درگیری داشتند. اما الان به نقطه قابل قبولی رسیدیم و شاید تعداد پرونده‌های ما در طول ماه، به تعداد انگشتان دست و پا هم نرسد. در بحث آموزش نیز اقدامات خوبی برای همکاران انجام دادیم و برای دوره‌های بازآموزی، مخصوصا در زمان کرونا عملکرد خوبی در سطح استان داشتیم. کمااینکه اکثر نیازهای خود را به شکل آنلاین انجام دادیم تا همکاران مشکلی از نظر کمبود امتیاز نداشته باشند.»

وی با تاکیدبر اینکه در استان کرمانشاه، بحث عوارض شهرداری برای پزشکان را تا حدودی به سامان رساندیم، تصریح کرد: «هر چند گاهی اوقات شهرداری‌ برخی از نواحی، زیر بار نامه دادگستری نمی‌روند، اما ما از مقام قضایی نامه داریم که پرداخت عوارض به شهرداری ازسوی پزشکان، خلاف قانون است. البته آنها هم مواردی را مطرح کردند اما تقریبا عملکرد ما قابل قبول است و به نتیجه دلخواه رسیدیم. در این میان به هر حال ممکن است که یک شهردار بتواند برخی همکاران را اذیت و آزار کند اما فضای کلی به نفع ماست.»

دکتر حیدری با اشاره به اینکه در حد توان با مداخله‌گران درمان در استان کرمانشاه برخورد کردیم، گفت: «ایراداتی که در این حوزه داشتیم، به این دلیل بود که افراد از طریق فضای مجازی اقدام می‌کردند و لذا قابل شناسایی نبودند. اما طی رایزنی با پلیس فتا توانستیم آنها را شناسایی و با آنها برخورد کنیم. با این حال هنوز هم در این بخش ضعف داریم.» 

رئیس نظام پزشکی کرمانشاه در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت شما برای آینده چیست؟ توضیح داد: «یکی از مهمترین اولویت‌های ما، آشتی دادن همکاران جامعه پزشکی با سازمان نظام پزشکی و همچنین رسیدگی به اوضاع تعرفه است.»

وی در پایان با بیان اینکه وضعیت پزشکان و عملکرد نظام پزشکی در کرمانشاه، در مقایسه با خیلی از استان‌ها نسبتا قابل قبول است، خاطرنشان کرد:‌ «ما یک کانال خیلی خوب در استان داریم که همکاران ما در آن به انتقاد و بحث و گفت‌وگو می‌پردازند و به نوعی یک ارتباط دوسویه را ایجاد کرده‌اند. همچنین کرمانشاه با دستیابی به رقم ۷۰ درصد، یکی از بالاترین درصدهای مشارکت را در انتخابات نظام پزشکی داشته است که در کل کشور کم‌نظیر است. مساله دیگر این بود که هیچ کسی در انتخابات رد نشد. اما متاسفانه یکی از ایرادات جامعه پزشکی این است که بعد از اینکه رای دادند، دیگر فضا را رها می‌کنند و مشارکت نمی‌کنند.» 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.