ساماندهی خدمات درمانی تخصصی در قالب نظام ارجاع و پزشک خانواده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به مزایای استقرار نظام ارجاع در حوزه درمان گفت: راه اندازی نظام ارجاع درحوزه درمان منجر به استقرار دستورالعمل های مراقبتی و درمانی استاندارد و ارتقای کیفی خدمات بهداشتی درمانی، کنترل هزینه‌های درمانی با توجه به محدودیت منابع، پیشگیری از تقاضای القایی در بخش درمان، جلوگیری از مراجعات متعدد بیماران به مراکز درمانی مختلف و درمان‌های تکراری، مدیریت و افزایش دسترسی مردم به منابع محدود درمانی، افزایش بهره‌وری و کارایی منابع و مدیریت بهینه بیماری‌ها خواهد شد.

وی افزود: از جمله راهبردهای استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع مشارکت فعال مردم، حفظ جامعیت و پیوستگی خدمات، استفاده از بستر الکترونیکی و فناوری‌های اطلاعات، تعهد منطقی برای بسته خدمات تحت پوشش، مشارکت بخش دولتی و خصوصی برای ارایه خدمات، حرکت بیمار بر اساس امکانات سطح‌بندی شده و طبق نقشه ارجاع، تمرکز بر مدیریت بهینه منابع مالی، فیزیکی و انسانی و تعامل بین بخشی کلیه ذی‌نفعان است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مراکز خدمات سرپایی بیمارستانی از نوبت‌دهی الکترونیک استفاده می‌کنند، الزامات پذیرش و نوبت‌دهی الکترونیک از ابتدای مرداد ماه به کلیه شرکت‌های HIS ابلاغ شده است، ساماندهی کلینیک‌های سرپایی با اولویت مراکز دانشگاهی و دولتی به عنوان سطح دوم و سوم خدمات در مسیر ارجاع در مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی انجام شده است.

به گزارش ایسنا واعظی در پایان اضافه کرد: ان‌شاءالله با پیگیری و تکمیل سامانه‌های نوبت‌دهی و اتصال آن‌ها به سامانه‌های سطح اول تحت نظارت مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تا پایان دی ماه و آموزش و فرهنگ‌سازی تیم درمانی سطح دوم و سوم برای پذیرش و نحوه بازخورد ارجاع براساس آخرین دستورالعمل ابلاغی تا پایان سال جاری گام موثری در راه‌اندازی نظام ارجاع ایجاد شود.

پایان پیام/

مطالب مشابه