مخالفت وزارت بهداشت با ترخیص داروهای بدون مجوز راهی برای جلوگیری از بی‌نظمی دارویی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، همایون سامه‌یح در واکنش به اظهارات اخیر قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره امحای سرم و فرآورده‌های دارویی گفت: در سال‌های گذشته سرم و برخی از داروها در جامعه کمیاب شد، برخی اشخاص و شرکت‌ها بدون هماهنگی با ادره کل دارویی سازمان غذا و دارو اقدام به واردات برخی اقلام دارویی از جمله سرم کردند.

وی افزود: قبل از ورود هرکالای سلامت محوری وزارت بهداشت باید سلامت، کیفیت و منشأ ورود آنها را تأیید کرده و بر فرآیند ورود نظارت داشته باشد. متأسفانه هماهنگی لازم با سازمان غذا و دارو انجام نشده و درمورد سلامت داروها هیچ تحقیقی صورت نگرفته بود. به دنبال آن اجازه توزیع این داروها بین مردم عاقلانه نبود، اگرچنین رسمی ایجاد شود که وزارت‌ بهداشت یا هر ارگان دیگری را با واردات بدون مجوز در برابر عمل انجام شده قرار دهند و در زمان کمبود یا نیاز به یک دارو بدون مجوز و به صورت خودسر اقدام به واردات دارو کنند یک حالت بی نظمی در وضعیت دارویی کشور ایجاد می‌شود که منشأ دارو، کارخانه سازنده، کیفیت وسلامت آن مشخص نخواهد بود و مشکلات متعدد دیگری در پی آن به وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به نظر من این کار وزارت بهداشت که اجازه ترخیص و توزیع دارویی بدون هماهنگی را نداده، کار درستی انجام داده است، پروسه آزمایش داروهایی که در انبارهای گمرک باقی می‌مانند یک پروسه طولانی است. اگر این داروهای واگذار شده به سازمان اموال تملیکی از یک نوع باشد آزمایش کیفیت، اثربخشی و سلامت این داروها قابل توجیه و ارزشمند است اما اگر این داروها متشکل از انواع داروهای دیگر باشد آزمایش کیفیت، سلامت و اثربخشی آن یک پروسه طولانی و هزینه بر خواهد بود. بنابراین مقرون به صرفه نخواهد بود، مقدار ریالی این داروهای امحا شده در برابر میزان داروهای مصرفی عدد چندان بزرگی نیست، یک بچ داروی تولید شده در ایران از این میزان دارو ارزش بیشتری دارد.

به گزارش ایلنا سامه یح در پایان در رابطه با نگرانی‌ها از سرنوشت طرح دارویار اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه اعلام آمادگی کرده است که برای امسال حدود 70 میلیارد تومان به طرح دارویار اختصاص خواهد داد. اما اینکه چه زمانی و چگونه این مقدار را واریز خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، با توجه به صحبتی که مسئولان سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون بهداشت و درمان انجام داده‌اند، این اطمینان برای ما به وجود آمده است که امسال این پول پرداخت خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.