نیازمند بروزرسانی خطوط تولید دارو هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فاطمه محمدبیگی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور "گزارش شماره دوم از نحوه اجرای طرح دارویار" طی اظهاراتی گفت: شاهد یک خیزش عظیم در حوزه سلامت به نام نهضت سلامت الکترونیک هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه این روند نباید متوقف شود ادامه داد: عدم تحقق این روند وابسته به پرداخت بودجه سلامت الکترونیک در بند ب تبصره ۱۷ قانون بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه است. قرار بود ۵۰ درصد از این بند یعنی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به حوزه نظام ارجاع، پزشک خانواده و سلامت الکترونیک تخصیص یابد که تا امروز ریالی به این موضوع اختصاص پیدا نکرده است.

وی افزود: وقتی بودجه لازم اختصاص نیافته چگونه می‌توان درگاه یکپارچه سلامت الکترونیک و درگاه دیتاس را تشکیل دهیم و از یکپارچگی داده ها صحبت کنیم عملاً برخی از سازمان‌های بیمه گر از جمله سازمان تامین اجتماعی هنوز وارد درگاه یکپارچه نشده است و تا زمانی که درگاه تبادل اطلاعات سلامت الکترونیک یکپارچه نشود، تخمین دقیق داده‌ها برای تخمین میزان داروها و تجهیزات مورد نیاز امکان پذیر نخواهد بود.

محمدبیگی گفت: وقتی کرونا شیوع یافت به دلیل رعایت دستورات پزشکی نظیر استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده ها طی ۲ سال قبل شاهد کاهش بیماری‌های عفونی در کشور بودیم، ناخودآگاه تخمین میزان دارویی از ۲ سال قبل برای آنتی‌بیوتیک ها دچار اشکال و اختلال شد و ما نیازمند تحلیل فراداده بودیم که به درستی صورت نگرفت و موجب مشکلات عظیمی شد که الان با آن مواجهیم.

به گزارش ایسنا عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پایان تاکید کرد: قاعدتاً همکاران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئولیت عمده دارند، اما سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در حوزه تامین بودجه و تامین زیرساخت‌ شرکت‌های داروسازی و به روز رسانی خطوط تولید نقش دارند. تا زمانی که برای تسهیلات بانکی و وامی نتوانیم از شرکت‌های داروسازی حمایت کنیم، نمی‌توانیم منتظر اعجاز در تولید دارو باشیم. امروز نیازمند بروزرسانی خطوط تولید دارو هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.