تعرفه های مصنوعی و عدم پوشش بیمه ای، در حال نابودی بخش خصوصی پزشکی هستند
پزشکان و قانون: آقای دکتر قریب به یک سال از انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان ها می گذرد. از نظر شما مهمترین چالشی که پزشکان استان هرمزگان با آن مواجه هستند، چیست؟

مهمترین چالشی که تمام پزشکان با آن روبرو هستند، بحث تعرفه هاست؛ تعرفه هایی که به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده است. در کنار آن عدم پوشش بیمه ای را داریم که می توان گفت این دو معضل، تمام بخش خصوصی کشور را تحت الشعاع قرار داده و در حال نابودی آن است. راهکار آن نیز از حیطه استانی خارج است و تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم، ارسال نامه و شرکت در جلساتی است که در سازمان برگزار می شود. کمااینکه این یک مشکل سراسری است که برای حصول نتیجه، نیاز به یک اقدام و همفکری سراسری دارد. 

مساله بعدی شهرداری ها هستند که به نظر من اگریک وحدت رویه در کل کشور ایجاد شود، بهتر می توان در مورد آن عمل کرد. انتظار ما این است که از طرف سازمان مرکزی همتی شود و به وسیله سازمان های استانی اجرایی گردد. 

پزشکان و قانون: مهمترین برنامه هایی که شما در مدت این یک سال اجرا کردید، چه مواردی بودند؟

در دوره اخیر انتخابات، اصل اساسی سازمان را در استان بر این گذاشتیم که بدنه را همراه با سازمان کنیم. در این رابطه همکاران برخی خواسته های صنفی داشتند که سعی کردیم در حد توان آنها را پیگیری و حل و فصل کنیم. 

مثلا در مورد مشکلاتی که در زمینه عوارض شهرداری وجود داشت، از طریق سازمان پیگیری و نمایندگان را به سازمان آوردیم تا در این خصوص همکاری های لازم را انجام دهند. در مور مالیات نیز هیات هایی از طریق سازمان فرستادیم و سعی کردیم حواشی آنها را در سازمان امور مالیاتی کمتر کنیم. از طرف سازمان یک مشاور استخدام کردیم که هر یک از همکاران که دارای پرونده هستند یا مشکلی در سازمان دارند، بتوانند از خدمات این مشاور استفاده کنند. 

در ابعاد دیگر نیز سعی کردیم فعالیت های فرهنگی و ورزشی را رونق دهیم. ازجمله اینکه مراسم روز پزشک را با حضور 93 نفر از همکاران در ارتفاعات 2000 متری برگزار کردیم. چندین اردوی دیگر نیز تدارک دیدیم تا همکاران استفاده کرده و سبب آشنایی و دوستی بیشتر بین آنها شود. همچنین طرحی را تحت عنوان ایرانمهر به کمک بخش خصوصی اجرا کردیم. به این صورت که یک تفاهم نامه با سازمان بهزیستی استان منعقد کرده و به تمام افراد تحت پوشش بهزیستی خدمات می دهیم. قریب به 140 نفر از همکاران شامل عمومی، متخصص، فوق تخصص، فیزیوتراپ، دندانپزشک و داروساز داوطلب شدند تا تمام هزینه های بیماران رایگان شود. این بیماران با معرفی نامه ای که از طرح ایرانمهر دارند، می توانند از تمام خدمات بخش خصوصی به صورت رایگان استفاده کنند و این لطفی بود که همکاران داشتند. 

در مورد فعالیت های مدنی و خیرخواهانه نیز سال گذشته توانستیم مبلغ 30 میلیون تومان جمع آوری کرده و برای دانش آموزان کم بضاعت لباس بخریم. امسال نیز موفق شدیم که 92 میلیون تومان جمع آوری کنیم و لباس خریداری کنیم. همچنین در زلزله ای که اتفاق افتاد، همکاران پول جمع کردند و توانستیم 47 یخچال بخریم و به شکل مستقیم به دست خانواده ها برسانیم یا اینکه زندانیان جرایم غیرعمد را آزاد کنیم. آخرین کاری هم که از طرف سازمان کردیم، درخصوص مدارس متعلق به دانش آموزان فقیر و بد سرپرست بود که توانستیم با همت همکاران، هزینه خرید 8 کولر گازی، تجهیز فضای آزمایشگاهی، سیستم کامپیوتری و ... را تامین کنیم.

پزشکان و قانون: فعالیت های شما در حوزه صنفی پزشکی چه چیزهایی بود؟

در مورد کارهای صنفی، وقتی اصرار بیمه ها بر این بود که قرارداد بسته شود، ما یک جلسه هم اندیشی برگزار و با همکاران به صورت هماهنگ اقدام کردیم و خوشبختانه تا الان در استان حاشیه ای نداشتیم. همچنین جلسات متعددی در مورد گروه ها داشتیم. مثلا در حوزه گروه آزمایشگاهیان، سعی کردیم قراردادهایی را که با بیمه های تکمیلی بود، به سمت سازمان بیاوریم و با حضور انجمن های استانی و سازمان های بیمه گر، با دخالت مستقیم سازمان نظام پزشکی از اجحاف در حق همکاران جلوگیری کنیم و خوشبختانه یک رضایت نسبی ایجاد کردیم.

همچنین همکاران کمک کردند و توانستیم انجمن پزشکان عمومی را برای اولین بار بعد از چندین سال در استان راه اندازی کنیم و در خود سازمان به آنها دفتر دهیم و حمایت کنیم که این انجمن شکل بگیرد، همکاران پزشک عمومی ما نماینده آن قشر و صنف باشند و بتوانند در امور مدنی دخالت کنند.

همچنین قصد داریم که ساختمان نظام پزشکی را جابه جا کنیم و سازه ای با امکانات بیشتر ازجمله باشگاه جایگزین آن کنیم که همکاران بتوانند از آن استفاده کنند و بدانند که صرفا جنبه انتظامی سازمان ملاک نیست و سازمان امکاناتی را هم در اختیار همکاران می گذارد.

پزشکان و قانون: آیا با معضل دخالت غیرپزشکان در امور پزشکی مواجه شدید؟ راهکار شما چه بود؟

در مورد دخالت غیرپزشکان در حیطه پزشکی، خود من ورود کردم و چندین پرونده را در مراجع امنیتی قضایی پیگیری کردیم که منجربه دستگیری چند نفر شد. ما سعی کردیم که محیط را از غیر پزشکان سالم سازی کنیم و هنوز هم در این حوزه، پرونده هایی را در دست اقدام داریم. 

در بعد انتظامی نیز پیش از این، رسیدگی به پرونده ها اغلب بین یک سال تا یک سال و نیم طول می کشید اما امروز شرایط را به گونه ای مهیا کردیم که از زمان طرح شکایت تا حصول نتیجه، حداکثر یک ماه طول می کشد. با پرونده هایی که داشتیم، بعضا هیات های ما چهار مرتبه در ماه جلسه تشکیل دادند تا کار جلو بیفتد. همچنین سعی کردیم با دستگاه قضایی و دانشگاه تعامل داشته باشیم و خدا را شکر در موارد متعدد، سازمان طرف اعتماد همکاران و ارگان های مختلف بوده و توانستیم یک وزنه تعادل ایجاد کنیم. 

پزشکان و قانون: برنامه هایی که در دستور کار داشتید اما نتوانستید انجام بدهید، چه چیزهایی بودند؟

تمام آن مواردی را که در ذهن داشتیم، تقریبا تا اینجا انجام شده و البته نباید انتظار داشت که در طول یک سال، همه برنامه ها به شکل صد درصد محقق شوند. یکی از برنامه های بر زمین مانده ما، اجرای طرح مسکن پزشکان درقالب یک باغ شهر برای همکاران عضو سازمان بود که البته مقدمات آن در حال اجراست. این مهم یکی از طرح هایی است که سعی داریم در این دوره برای همکاران اجرا کنیم تا با توجه به گرمسیر بودن استان، همکاران بتوانند از آن استفاده کنند. اتفاقا مشارکت پزشکان هم خوب بود و قریب به 500 ثبت نام فقط در شهر بندرعباس صورت گرفت. هم اکنون در حال ثبت تعاونی مسکن هستیم که ان شالله بتوانیم آن را نیز از این طریق انجام دهیم.

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.