کاهش نرخ واکسیناسیون سرخک و یک هشدار جهانی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، از زمان همه گیری ویروس کرونا در جهان و غفلت بسیاری از کشورها از پیگیری برنامه‌های واکسیناسیون متداول، بیماری سرخک بار دیگر در نقاط مختلف جهان به شدت شیوع پیدا کرده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که با وجود بهبود وضعیت واکسیناسیون سرخک در جهان در بیشتر دوره زمانی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱، همه‌گیری کووید-۱۹ باعث شده تلاش‌ها برای ریشه کن شدن این بیماری ناکام بماند.

پوشش جهانی تزریق اولین دُز واکسن سرخک از ۷۲ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۸۶ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. هرچند، این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۸۳ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۸۱ درصد کاهش یافت. به گفته محققان از سال ۲۰۰۸ این کمترین میزان پوشش واکسیناسیون است.

محققان در سال ۲۰۲۱ به این موضوع اشاره کردند که ۲۴.۷ میلیون نوزاد اولین دُز واکسن را دریافت نکردند که نسبت به سال قبل ۲.۴ میلیون کودک بیشتری از مصونیت در برابر این بیماری محروم شده‌اند. نیجریه، هند، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی و اندونزی پنج کشوری هستند که بیشترین تعداد نوزادانی را گزارش کرده‌اند که اولین دُز واکسن را دریافت نکرده‌اند.

برآورد انجام شده از میزان مرگ و میر ناشی از سرخک نیز حاکی از آن است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱، ۸۳ درصد کاهش یافته و از ۷۶۱ هزار به ۱۲۸ هزار مورد رسیده است. به گفته محققان، تخمین زده می شود که واکسیناسیون از ۵۶ میلیون مورد مرگ ناشی از سرخک جلوگیری کرده است.

این داده‌ها مربوط به ۱۹۴ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت از شش منطقه است که متعهد به ریشه کنی سرخک هستند.

محققان اظهار داشتند: همه مناطق عضو این سازمان همچنان به ریشه کن ساختن سرخک متعهد هستند با این حال در هیچ منطقه‌ای این اهداف محقق نشده و دستاوردهای این بخش را حفظ نکرده است و ویروس می تواند به سرعت در سراسر مرزها گسترش پیدا کند. برای بازیابی پیشرفت و دستیابی به اهداف منطقه‌ای ریشه کنی سرخک در طول و بعد از همه‌گیری کووید-۱۹، تقویت تلاش برای دسترسی همه کودکان به دو دُز از واکسن در کنار نظارت قوی و شناسایی و رفع شکاف‌های ایمنی برای جلوگیری از شیوع بیماری ضروری است.

همچنین سازمان جهانی بهداشت در گزارشی تازه هشدار داد که بیماری سرخک بار دیگر به تهدیدی جدی در جهان تبدیل شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که طی سال ۲۰۲۱ میلادی و به علت موانع و مشکلات ناشی از همه گیری کرونا، نزدیک به ۴۰ میلیون کودک واکسن سرخک دریافت نکردند.

"تدروس آدهانوم"، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت به این واقعیت اشاره کرد که در حالیکه واکسن‌های کرونا به سرعت تولید شده و مورد استفاده قرار گرفتند، برنامه‌های معمول واکسیناسیون از جمله واکسن سرخک به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار داد.

وی با تاکید براینکه بازگشت به برنامه‌های معمول ایمن سازی کاملا حیاتی است، گفت: پشت هر آمار ذکر شده در این گزارش یک کودکی قرار دارد که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است.

بیماری سرخک تقریبا به طور کامل از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است اما از آنجاییکه بسیار مسری است، تخمین زده می شود که ۹۵ درصد جمعیت باید دو یا چند دُز واکسن را دریافت کنند تا ایمنی جمعی ایجاد و ریشه کنی بیماری حفظ شود.

سرخک با تب بالا و بثورات پوستی آشکار شناخته می شود اما آنچه این بیماری را بسیار خطرناک می کند این است که می‌تواند روزها قبل از ظهور بثورات مسری باشد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.