تغییر اثربخشی داروهای کرونا در برابر زیرسویه‌های جدید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، خبرگزاری فرانسه در مطلبی در این باره منتشر کرد: آنتی‌بادی‌ها "پادتن‌ها" مولکول‌های پروتئینی هستند که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل مهاجم تولید می‌کند و اختلال در این واکنش ایمنی، خطر آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهد.

اساس تولید بسیاری از داروهای سودمند برای مقابله با بیماری‌های سخت مانند کووید۱۹ گونه‌ای آنتی‌بادی آزمایشگاهی است که آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا پادتن‌های تک‌دودمانی نمونه‌ای از آنها به شمار می‌روند.

آژانس دارویی اروپا مستقر در آمستردام می‌گوید: بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که اثربخشی این گونه داروها در مقابل زیرسویه‌های جدید امیکرون، به عنوان سویه غالب ویروس کرونا در زمستان امسال، به شدت کاهش یافته است.

استفاده از داروهای مبتنی بر آنتی‌بادی‌های مونوکلونال تا کنون به کاهش عوارض ابتلای شدید به کووید۱۹ در بسیاری از بیماران در معرض خطر یا بیماران در وضعیت حاد در بیمارستان‌ها منجر شده است.

مهم‌ترین انواع این گونه داروها توسط چند شرکت معتبر داروسازی بریتانیایی، فرانسوی و آمریکایی تولید شده‌اند اما سازمان جهانی بهداشت در ماه سپتامبر هشدار داد، از دو نوع از این داروها دیگر استفاده نشود زیرا در برابر زیرسویه‌های جدید موثر نیستند.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا می‌گوید پادتن‌های این داروها برای خنثی‌سازی عوارض ابتلا به دو زیرسویه BQ.1 و BQ.1.1 که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده زیرسویه غالب در کشورهای عضو اتحادیه باشند، اثربخشی قابل توجهی نداشته‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، این آژانس در عین حال اعلام کرده که داروهایی نظیر پاکسلووید که شرکت داروسازی آمریکایی فایزر تولید کرده همچنان برای مداوای مبتلایان به این زیرسویه‌ها اثربخش هستند و کشورهای عضو اتحادیه باید برای بیماران در معرض خطر مقداری از آنها را تهیه و ذخیره کنند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.