چین به دنبال مجوز فایزر برای تولید داروی ژنریک "پاکسلووید"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به داروهایی که به‌ صورت کپی از روی داروی اصلی تولید می‌شود، داروی "ژنریک" گفته می‌شود.

خبرگزاری رویترز اعلام کرده که این خبر را به نقل از سه منبع اطلاع‌رسانی مختلف منتشر کرده است. یکی از این منابع گفته است که اداره ملی محصولات پزشکی چین، مذاکرات خود با فایزر را از اواخر ماه گذشته آغاز کرده است.

گزارش‌ها حاکیست، پکن مایل است این مجوز را قبل از سال نو چینی که از ۲۲ ژانویه آغاز می‌شود نهایی کند.

بیمارستان‌های چین پس از اینکه دولت به‌ طور ناگهانی سیاست "کووید صفر" خود را در ماه گذشته کنار گذاشت به دلیل افزایش ابتلاها تحت فشار شدید قرار گرفتند به طوری که موج فزاینده ابتلاها در سراسر این کشور، بیمارستان‌ها را مملو از بیمار کرده است، داروخانه‌ها از دارو خالی شده‌اند و زنگ خطر بین‌المللی نیز به صدا درآمده است.

در یک کارآزمایی بالینی مشخص شده است که قرص پاکسلووید می‌تواند میزان بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا با درجه شدید را تا حدود ۹۰ درصد کاهش دهد. بسیاری از چینی‌ها این روزها تلاش می‌کنند این دارو را از خارج از کشور وارد کنند. پکن هم اگرچه تا حد زیادی مقابل واکسن‌ها و درمان‌های غربی مقاومت کرده اما درمان کووید با قرص پاکسلووید از معدود درمان‌های خارجی است که مورد تایید این کشور قرار گرفته است.

چین در فوریه سال گذشته داروی پاکسلووید را که قرار بود از طریق بیمارستان‌ها در دسترس باشد برای درمان بیماران پرخطر در چند استان تایید کرد. فایزر ماه گذشته به توافقی مبنی بر صادرات پاکسلووید به چین از طریق یک شرکت محلی دست یافت تا این دارو را به طور گسترده در دسترس قرار دهد.

به گزارش یورونیوز، ‌۳۵ شرکت داروسازی ژنریک در سراسر جهان از جمله پنج شرکت چینی در ماه مارس سال گذشته توافق کردند که نسخه‌های ارزان پاکسلووید را برای ۹۵ کشور فقیرتر تحت حمایت سازمان ملل بسازند. هرچند این مجوز به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد پاکسلووید ژنریک را در چین بفروشند.

چین در عین حال در تلاش است فایزر را متقاعد کند تا قیمت پاکسلووید را کاهش دهد زیرا دولت قصد دارد این دارو را در طرح بیمه پزشکی ملی قرار دهد که می‌تواند بخشی از هزینه آن را پوشش دهد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.