ضرورت تکمیل چرخه واکسیناسیون کرونا در موج هشتم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، از زمان شروع واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ تاکنون ۱۵۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۹۱ دز واکسن کرونا تزریق شده و همین فرایند باعث کنترل جدی ویروس کرونا و کاهش مرگ و میر و ابتلا به این ویروس از سال ۱۴۰۰ تاکنون بوده است.

به عبارتی دیگر تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۸۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۱۰۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۱۹۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و ضرورت دارد دز یادآور با توجه به همه گیری زیر سویه های جدید امیکرون هر چه سریعتر در اولویت امور جاری مردم به ویژه افراد واجد شرایط از جمله سالمندان، بیماران سرطانی، دیابتی، پیوند و غیره قرار گیرد.

همزمان با روی کارآمدن دولت سیزدهم روند افزایشی در فرایند واکسیناسیون سراسری و همگانی را شاهد بودیم و مهار ویروس با واکسینه شدن مردم از مرداد ۱۴۰۰ تاکنون برای همه مشخص شد اما با توجه به اینکه کرونا دوباره جان گرفته باید برای تزریق واکسن اقدام کنیم.

بر اساس باور پزشکان، در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا با واکسیناسیون کووید-۱۹ ایمنی ایجاد و منجر به ایجاد آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در برابر این ویروس می‌شود که به محافظت در برابر ابتلای مجدد یا یک دوره شدید بیماری کمک می‌کند. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با اتصال به پروتئین اسپایک ویروسی از بدن محافظت کرده و از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند، با این حال برخی از انواع ویروس کرونا به خصوص سویه امیکرون از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده فرار می‌کند و به علت جهش در پروتئین اسپایک، حتی در افراد واکسینه شده یا در حال نقاهت، باعث ابتلا به بیماری با علامت می‌شوند. این موضوع به عنوان فرار از سیستم ایمنی شناخته می‌شود و برای جمعیت‌های پرخطر از جمله افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است.

با توجه به افزایش همه‌گیری کرونا در کشورهای اروپایی و آسیایی در ایران با شروع فعالیت دولت سیزدهم اولویت تسریع در تامین واکسن و واکسیناسیون حداکثری برای عموم مردم محور تصمیمات قرار گرفت. محموله‌های واکسن کرونا عمدتا از شرکت سینوفارم چین هر هفته با تعدادهای میلیونی وارد کشور شد، این روند بر مدار سرعت قرار گرفت و دولت مردمی توانست در مدت هفت ماه از شروع به کار بیش از ۲۰۰ میلیون دز واکسن را تامین کند تا مردم نگرانی بابت واکسن نداشته باشند.

انجام واکسیناسیون فراگیر موجب شد تا مردم در پایان سال ۱۴۰۰ با آسودگی خاطر به سفرهای نوروزی بروند و ترددهای نوروزی ۱۴۰۱ قابل مقایسه با سالهای قبل یعنی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که شاهد شیوع کرونا بودیم، نباشد اما این پایان راه کرونا نیست و با توجه به آغاز موج هشتم کرونا مردم باید در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و روند تکمیل واکسیناسیون خود سهل انگاری نکنند تا شرایط مطلوب‌تری برای مهار این ویروس ایجاد شود و نوروز ۱۴۰۲ را با خیالی آسوده و بدون قرنطینه و محدودیت های کرونایی سپری کنند.

بر اساس اظهارات بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون ۵۰ میلیون دز ذخیره واکسن کرونا در کشور وجود دارد و سیاست ما کم کردن سفرها و قرنطینه نیست و از مدیریت هوشمند برای کنترل سویه جدید کرونا استفاده می کنیم.

وی با اشاره به ورود سویه های جدید ویروس کرونا افزود: پیشنهاد ما به مردم این است که واکسیناسیون را در دستور کار قرار دهند و بویژه کسانی که در گروه های پرخطر قرار دارند و یا ۶ ماه از آخرین واکسن آنها گذشته است، اهتمام بیشتری داشته باشند، ۶ نوع پلت فرم تولید واکسن کرونا در جهان وجود دارد که در ایران نیز این نوع پلت فرم ها در دسترس قرار دارد، ۵۰ میلیون دز ذخیره واکسن کرونا در پلت فرم های مختلف در کشور وجود دارد، این آمادگی را داریم که به سرعت تولید واکسن را افزایش دهیم، ٧۵ درصد مردم کشورمان با واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا ایمن شدند، اظهارداشت: ویژگی سویه جدید کرونا انتشار سریع ویروس است و بنابراین پیشگیری بهترین راه مقابله با آن است.

در همین رابطه شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: اکنون واکسن های ایرانی علیه کرونا مانند برکت، پاستوکووک، نورا و غیره به اندازی کافی و حتی زیاد در کشور وجود دارد و مشکلی از این بابت در صورت نیاز به واکسیناسیون دز جدید نداریم، زیر سویه های جدید امیکرون اکنون در کشور شیوع یافته و موارد ابتلا به این بیماری در مراکز درمانی بستری هستند، پیش بینی می شود که تا دو، سه هفته دیگر وارد موج همه گیری آن شویم، موج جدید کرونا در کشور به شدت موج های قبلی نیست ولی به مردم توصیه می شود دز یادآور واکسن کرونا را حتما تزریق کنند و بهداشت فردی و اجتماعی به خصوص دوری از تجمعات و استفاده از ماسک در فضاهای بسته که تهویه مناسب ندارند، را انجام دهند.

حمید عمادی ایپیدمیولوژیک نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر واجد شرایط و آسیب پذیر مانند سالمندان و بیماران زمینه ای ملزم به دریافت دز یادآور واکسن کرونا هستند، زیرا این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زیرسویه های جدید امیکرون قرار دارند به همین دلیل توصیه می شود اینگونه افراد هرچه سریعتر یک نوبت دیگر از واکسن کرونا را که ۶ ماه از فاصله تزریق دُز یادآور آنها گذشته است، تزریق کنند.

وی افزود: در حال حاضر مواردی از افراد مبتلا به زیرسویه های جدید امیکرون در مراکز درمانی کشور مشاهده شده است که بستری هستند و اقدامات درمانی برای آنها انجام می شود. فرد مبتلا دچار یکی از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دل درد، آبریزش بینی، گلودرد و بدن درد می شود و البته میزان درد در مبتلایان متفاوت است و دوره نقاهت این بیماری نیز سه روز است اما توصیه می شود مدت استراحت تا یک هفته ادامه یابد، هموطنان با انجام واکسیناسیون به موقع و رعایت دستورالعمل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در اماکنی مانند مترو، اتوبوس، اجتماعات و همچنین خودداری از ورود به مکان های شلوغ می توانند به مهار این موج همچون موج های قبلی کرونا کمک کنند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.