مسیر انتشار اخبار صنفی حوزه پزشکی، بستگی به ذات و نوع خبر دارد
پزشکان و قانون: آقای دکتر از نظر شما، فعالیت‌ها در امور صنفی باید به‌صورت علنی و شفاف اطلاع‌رسانی شود یا در پشت اتاق‌های بسته و با لابی‌ها پیگیری شود؟

قطعا بهتر است که به صورت شفاف و علنی اطلاع‌رسانی شود.

پزشکان و قانون:‌ از نظر شما انتشار اخبار و اطلاعات باید از مسیر رسانه‌های خاص صنفی صورت گیرد یا به شکل سینه به سینه منتقل گردد یا توسط نشریات و رسانه‌های کشوری پوشش داده شوند؟

به نظر من مسیر انتشار خبرها بستگی به ذات و نوع خبر یا تصمیم‌گیری دارد و برای همه اخبار و اتفاقات نمی‌توان یک قانون مشخص را در نظر گرفت. اگر ما در داخل یک انجمن علمی، یک تصمیم و خبری داریم که این خبر تخصصی است و لازم است که همکاران در جریان آن قرار بگیرند، قاعدتا باید از مسیر رسانه انجمن منتشر شود. انجمن‌ها نهادهای علمی هستند که وکالت سلامت جامعه را به عهده دارند و باید این نوع تصمیم‌سازی‌ها را اطلاع‌رسانی کنند. لذا اگر انجمن فعالیتی دارد که به مسائل اجتماعی یا به حوزه سلامت عمومی جامعه برمی‌گردد، یا اینکه جامعه باید از یک اتفاق باخبر شود، همچنین اگر اعتراضی به یک تصمیم وجود دارد که به نظر انجمن بازخورد آن به سلامت جامعه و مردم برمی‌گردد، این مساله باید در رسانه‌های عمومی اعلام شود. 

پزشکان و قانون: آیا رسانه اختصاصی رسمی صنفی در حوزه پزشکی می‌شناسید؟

رسانه رسمی وجود ندارد و ما هم از آن اطلاع نداریم. ممکن است یک رسانه، نامی برای خود انتخاب کند که این تصور در ذهن ایجاد شود که مربوط به سلامت یا مسائل پزشکی است اما من رسانه‌ رسمی که به آن اشاره می‌کنید مثل روزنامه رسمی یا رسانه‌ای که سخنگوی یک ارگان یا گروه باشد، نمی‌شناسم.

پزشکان و قانون: انتظارتان از یک رسانه تخصصی صنفی چیست و چگونه آن را قابل اعتماد و صادق فرض خواهید کرد؟

در درجه اول این است که توسط خود انجمن‌ها اداره شود و نه توسط نهادهای رسمی و قانونی و دولتی. چون مورد دوم بعدها سخنگوی مراجع قانون‌گذار خواهند بود. اگر انجمن‌ها صلاحیت علمی دارند باید رسانه آنها توسط خود انجمن‌ها بنیان‌گذاری شود. از طرفی قطعا لازم است که ردپای مردمی در رسانه‌ها وجود داشته باشد، چون فعالیت، رسالت و مسئولیت ما، سلامت جامعه و سلامت مردم است و باید نهادهای مردمی یا معتمدین مردمی هم در این مجموعه وجود داشته باشند که بتوانیم یک گفتگوی دو طرفه را برقرار کنیم. 

ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات می‌بایست یک ارتباط متقابل داشته باشند تا بتوانند نیازهای هم، تنگناهای کاری و مشکلاتی را که وجود دارد، به هم منتقل کنند که راهکار پیدا کنند و آن رسانه یک رسانه صادق و مورد اطمینان باشد.

پزشکان و قانون: اگر امروز یک رسانه صنفی داشته باشید، اولویت اول شما برای پرداختن به یک موضوع چیست؟

خب مسائل باید به روز باشند. درحال حاضر بیشترین مساله‌ای که باید مطرح شود، تنگناهای موجود در ارائه خدمات است. این یک بحث کلی است که ابعاد مختلفی دارد. بحث نیروی انسانی و نیروهای تخصصی مطرح است. وسایل و تجهیزات و رابطه پزشک و بیمار، مسائل آموزشی و معنوی، مسائل مادی و مالی است که مجموعه این شرایط باعث می‌شود ما بتوانیم خدمت بهتری ارائه دهیم و رضایتمندی مردم را بهتر فراهم کنیم.

پزشکان و قانون: پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) تنها رسانه رسمی صنفی پزشکی است. چه میزان با پالنا آشنایی دارید؟

متاسفانه من هیچ‌گونه آشنایی با این رسانه ندارم.

پزشکان و قانون: این مصاحبه فتح بابی بود برای آشنایی شما با این رسانه و اینکه در جریان قرار بگیرید که هر زمان در انجمن نیاز داشتید که موضوعی را اطلاع‌رسانی کنید، می‌توانید روی پتانسیل و ظرفیت پالنا حساب کنید.

از شما سپاسگذارم و حتما با این رسانه در تماس و تعامل خواهیم بود. 

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. 

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.