مرگ یک کودک یا نوجوان در جهان هر ۴.۴ ثانیه در سال ۲۰۲۱
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این آمار نشان می‌دهد که هر ۴.۴ ثانیه یک کودک در دنیا می‌میرد و در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع می‌شد با فراهم کردن امکان دسترسی به بهداشت مناسب از مرگ یک میلیون و ۹۰۰ هزار کودک جلوگیری شود.

به گزارش سازمان ملل، آمار مرگ و میر کودکان می‌توانست با بهبود وضعیت سلامتی مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان بسیار کمتر باشد.

مدیر یونیسف گفته است که هر روز پدران و مادران زیادی دچار این تروما هستند که کودکانشان را از دست بدهند و در برخی موارد حتی پیش از اولین تنفس نوزادان‌شان.

سازمان ملل متحد در عین حال هشدار داده است که اگر اقدامات سریع در جلوگیری از این روند صورت نگیرد احتمالا تا سال ۲۰۳۰ تقریبا ۵۹ میلیون کودک و نوجوان جان خود را از دست خواهند داد و ۱۶ میلیون نوزاد نیز مرده به دنیا خواهند آمد.

بهبود وضعیت در ۲۰ سال گذشته

به گزارش دویچه وله، با این وجود در درازمدت وضعیت مرگ و میر کودکان بهتر شده است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ مرگ و میر کودکان خردسال ۵۰ درصد کمتر شده است. این میزان در میان کودکان و نوجوانان و همچنین جوانان، ۳۶ درصد کاهش داشته است. دلیل این موفقیت نیز بهبود وضعیت تامین نیازهای اساسی پزشکی بوده است.

مدیر بخش سلامت مادران و کودکان در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: شانس زنده ماندن یک کودک به محل تولد او بستگی دارد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کودکانی که در جنوب صحرای آفریقا به دنیا می‌آیند ۱۵ برابر بیشتر از کودکان اروپا و آمریکای شمالی در معرض مرگ زودرس قرار دارند. شانس زنده ماندن کودکان به دنیا آمده در آسیای جنوبی نیز هفت برابر کمتر از کودکانی است که در کشورهای صنعتی شمال به دنیا می‌آیند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.