افزایش ۴۰ درصدی ابتلا به هپاتیت A و E در نیمه اول امسال نسبت به ۱۴۰۰
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در نظام کشوری مراقبت بیماری‌های واگیر، هپاتیت‌های حاد A و E در گروه بیماری‌های مشمول گزارش‌دهی قرار دارد و بر این اساس اطلاعات کلیه بیمارانی که علائم بالینی و یافته‌های آزمایشگاهی آنها با تعاریف موارد محتمل و یا قطعی هپاتیت‌های حاد A و E منطبق باشند باید به گروه مدیریت بیماری‌های واگیر در حوزه معاونت بهداشتی گزارش شوند.

بر این اساس در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در مجموع ۷۲۷ مورد بیمار محتمل هپاتیت A و E گزارش شده است. این رقم نسبت به شش ماهه ابتدای سال قبل، ۴۰ درصد افزایش داشته است. از بین این موارد در ۲۱۶ مورد این تشخیص از نظر آزمایشگاهی قطعی بوده و HAV IgM Ab مثبت گزارش شده است.

اکثریت موارد گزارش شده "یعنی ۶۲.۵ درصد" ساکن مناطق روستایی هستند و ۵۳ درصد از موارد بیماری در مردان رخ داده است. از لحاظ تفکیک گروه سنی، اغلب موارد در بین کودکان رخ داده است؛ به طوری که ۳۴ درصد موارد مربوط به گروه ۵ تا ۹ سال، ۲۰ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۷ درصد مربوط به گروه سنی صفر تا چهار سال بوده است.

در ۲۲ درصد موارد سابقه تماس با مورد مظنون یا قطعی هپاتیت و در ۴۷ درصد موارد، مصرف آب آشامیدنی غیر ایمن ذکر شده است. شایع‌ترین علامت بیماری زردی "با ۶۸.۹۱درصد" و درد شکم "با ۶۷.۲۶درصد" گزارش شده است.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، رعایت بهداشت دست و شستشوی صحیح دست‌ها بویژه بعد از اجابت مزاج، قبل از تهیه و صرف غذا، استفاده از توالت بهداشتی و دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده از آب آشامیدنی ایمن و بهداشتی، شستشو و ضد عفونی صحیح میوه و سبزیجات از جمله اقدامات اصلی جهت پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های منتقله از آب و غذا، شامل هپاتیت‌های A و E است.

62528441.jpg 20.26 KB


بر اساس جدول فوق بیشترین موارد بروز هپاتیت A در کشور طی پنج سال گذشته مربوط به سال ۱۳۹۷ با سهم ابتلای بیش از ۱۶۰۰ مورد است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.