سرطان پستان شایع‌ترین سرطان کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد اسماعیل اکبری در افتتاحیه شانزدهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان با اشاره به تداوم برگزاری این کنگره به مدت ۱۶ سال گفت: مطالب ارائه شده در این کنگره از نظر علمی به‌روزترین مطالب علمی است، کسب رتبه اول توسط این مرکز در بین مراکز تحقیقاتی دانشگاه و رتبه چهارم کشوری باعث افتخار این مرکز است، چهار تحقیق بسیار منحصر به فرد درخصوص سرطان پستان در سال جاری توسط این مرکز منتشر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در طی ۳۰ سال گذشته ادامه داد: بالاترین میزان سرطان در کشور در هر دو جنس زن و مرد سرطان پستان است. این سرطان با شیوع ۱۲ درصدی بالاترین میزان شیوع سرطان را دارد که ۲۶ درصد سرطان زنان را تشکیل می‌دهد، سرطان پستان ششمین علت مرگ ناشی از سرطان در هر دو جنس مرد و زن است و در ایران دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است.

وی مدیریت درمان بیماری سرطان در کشور را مطلوب و نزدیک به استاندارد جهانی دانست و خاطرنشان کرد: کمتر از ۳۰ درصد از بیماران مبتلا در هر سال فوت می‌کنند، با توجه به نتایج تحقیقی درخصوص بقای ۱۰ ساله بیماران مبتلا به این نوع سرطان در ایران، این موضوع افتخارآمیز است و با توجه به نتایج این تحقیق و مقایسه آن با ۲۰ سال پیش در ایران بقای پنج ساله در کشور ۸۰ درصد و بقای ۱۰ ساله نیز ۷۰ درصد شده است که بسیار وضعیت خوبی است، در ایران ۲۱.۴ درصد مبتلایان سرطان پستان زیر ۴۰ سال دارند درحالی که در دنیا حدود چهار درصد است و این موضوع نیازمند توجه است.

اکبری با اشاره به درمان خوب سرطان پستان در ایران بویژه در بیماران جوان که سخت‌تر است گفت: برای اولین بار بقای ۱۵ ساله بیماران را در کشور گزارش کردیم  که مربوط به بررسی بیش از 6000 بیمار در طی ۳۰ سال است و این یک مدال افتخار برای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است، افتخار می‌کنیم که براساس بررسی‌های انجام شده، درمان بیماران در زیر ۴۰ ساله نیز به خوبی صورت گرفته است. وضعیت درمانی بسیار خوبی نسبت به دنیا داریم و از بسیاری کشورهای اروپایی بهتر هستیم، گرچه مرحله بندی بیماری در کشور ما با دنیا تفاوت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: تقریبا ۲۴ درصد از بیماران در کشورهای اروپایی در مرحله صفر و یک بیماری هستند، در حالی که در کشور ما  ۳۷ درصد فقط مربوط به مرحله سه بیماری هستند بنابراین با توجه به این شرایط این میزان بقا افتخارآمیز است. بر اساس این گزارش در مرحله یک هیچ بیماری فوت نمی‌کند و در مرحله دو نیز ۹۴ درصد بقا داریم و در مرحله سه هم ۹۰ درصد بقا داریم که این آمار از بسیاری کشورهای غربی بهتر است.

وی افزود: یکی از افتخارات مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه این است که حدود ۱۵ سال پیش برای اولین بار اعلام کردیم  افرادی که سینه آنها حفظ می‌شود، بقای بهتری دارند و این موضوع را دنبال کردیم. حدود پنج سال پیش این موضوع را اثبات کردیم که در مقالات و کنگره‌های بزرگ جهانی ارائه شد. این موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ریزی برای درمان تحت تاثیر قرار گیرد، با توجه به مطالعات صورت گرفته، نتایج موثر در درمان مبتلایان به این سرطان در کشور افتخارآمیز است.

به گزارش ایسنا اکبری در پایان با اشاره به مرگ زودرس در سرطان پستان گفت: با وجود این که سرطان پستان آمار بالایی دارد اما مرگ زودرس کمی دارد. اگر نگاه جامعی به آن صورت گیرد و به مسائل اجتماعی آن توجه شود، بی‌تردید وضعیت بهتری خواهیم داشت، مایه افتخار است که در ۳۰ سال گذشته توسط این مرکز جراحی‌های متفاوتی در سرطان‌ها بویژه سرطان‌های پستان و با تکنیک‌های نوینی انجام شده که در این کنگره مطرح خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.