تولید حدود دو میلیون واحد پلاسمای بازیافتی از خون‌های اهدایی در سال گذشته
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی جمالی گفت: به طور کلی در طول یکسال حدود دو میلیون واحد پلاسمای بازیافتی از خون‌های اهدایی در مرکز انتقال خون تولید می‌شود. سازمان انتقال خون یک ارگان دولتی بوده که در زمینه تولید پلاسمای بازیافتی از خون‌های اهدایی فعالیت دارد. این سازمان فاقد هرگونه فعالیت در زمینه پالایش پلاسما است. سازمان انتقال خون زمینه تولید و تامین پلاسما و ارسال آن به شرکت‌های پالایشگر داخلی و خارجی از طریق انعقاد قرارداد‌های فی ما بین دارد.

وی افزود: از طریق برنامه پالایش قرارداد‌های منعقد شده بین سازمان انتقال خون و شرکت پالایشگر داخلی، طبق حجم‌های مشخص و تعیین شده در قرارداد، پلاسما در اختیار پالایشگر داخلی قرار می‌گیرد. در مورد پالایشگر خارجی نیز براساس قرارداد‌های منعقد شده بین شرکت طرف قرارداد و نماینده ایرانی و شرکت پالایشگر سازمان انتقال خون، طبق حجم مشخص شده در قرارداد، تحت نظر سازمان غذا و دارو با مجوز گمرک پلاسما در اختیار شرکت قرار گرفته و گواهی سلامت صادر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در پایان اضافه کرد: دارو‌های مشتق از پلاسما شامل آلبومین، IVIG، فاکتور‌های انعقادی، فاکتور هشت، نه، فون ویلبراند، فیبرینوژن، پروترومبین هستند، اگر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، ۶۰ نفر مبادرت به اهدای خون کنند، ماده اولیه پالایشگاه به میزان ۸۰۰ هزار لیتر در سال فراهم خواهد شد که صرفه اقتصادی برای پالایشگاه دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.