رشته داروسازی در سال جدید دستخوش تغییراتی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در سی و دومین نشست شورای آموزش داروسازی و تخصصی به منظور تصویب مهمترین تغییرات حوزه آموزش داروسازی اعلام شد که دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی سیاست و برنامه عملیاتی خود در خصوص تعیین سهم دانشکده‌های داروسازی در جذب اعضای هیئت علمی در فراخوان‌ها، برآورد هزینه‌های لازم جهت تعمیر و نگهداشت دستگاه‌ها و سایر موارد ضروری در دانشکده‌ها را تعیین و به معاونت آموزشی وزارت بهداشت گزارش کند.

شورای آموزش داروسازی و تخصصی در این نشست ۹ موضوع را به تصویب رساند.

برنامه آموزشی دکتری عمومی بدون تغییر ماند

در مورد بازنگری کوریکولوم "برنامه آموزشی" مقطع دکتری عمومی رشته داروسازی پیشنهادی "شهریور ۱۴۰۱" مقرر شد با توجه به اینکه برونداد کوریکولوم مصوب ۱۳۹۵ هنوز قابل ارزیابی نیست فعلاً برنامه آموزشی دکتری عمومی داروسازی مصوب سال ۱۳۹۵ تا موعد بررسی کامل، در دانشکده‌های داروسازی اجرا شود.

بازنگری در استاندارد و شاخص‌های اعتباربخشی و بازدید حضوری از کلیه دانشکده‌ها

در مورد فرآیند اعتباربخشی دوره دکتری عمومی داروسازی که در دانشکده‌های داروسازی کشور انجام گرفت، مقرر شد ضمن بازنگری در استاندارد و شاخص‌های اعتباربخشی و رفع نواقص موجود، بازدید حضوری از کلیه دانشکده‌ها به عمل آید. همچنین مقرر شد، پس از تدوین استاندارد‌های اعتباربخشی کلیه رشته‌های Ph.D و تخصصی دایر در دبیرخانه داروسازی توسط بورد‌های تخصصی مرتبط، اعتباربخشی این دوره‌ها انجام گیرد.

قبولی در آزمون جامع شرط فارغ التحصیلی دانشجویان دکتری عمومی داروسازی

کلیات موضوع انتقال آزمون جامع داروسازی از مقطع ۱۸۰ واحدی به پایان دوره و تغییر شرط قبولی در آزمون جامع برای اخذ واحد‌های پس از ۱۸۰ واحد طرح شد و در قالب قبولی در آزمون جامع شرط فارغ التحصیلی دانشجویان در دوره دکتری عمومی داروسازی مورد موافقت قرار گرفت. مقرر شد جزئیات و نحوه برگزاری این آزمون تدوین و متعاقباً جهت اجرا به دانشکده‌های داروسازی اعلام شود.

مجزا شدن آزمون‌های ۱۸۰ واحدی دانشجویان داخل کشور، ارزشیابی و ارتقا دانش آموختگان خارج از کشور

موضوع برگزاری آزمون‌های ۱۸۰ واحدی دانشجویان داخل کشور، ارزشیابی و ارتقا دانش آموختگان خارج از کشور به صورت مجزا مطرح شد و در نهایت با تجمیع دو آزمون ارزشیابی و ارتقا و برگزاری آزمون ۱۸۰ واحدی به صورت مجزا موافقت شد.

تعیین مباحث آزمون جامع داروسازی

مقرر شد که آزمون جامع داروسازی در سال گذشته از مباحث "فارماسیوتیکس، فارماکوگنوزی، داروسازی بالینی، شیمی دارویی، فارماکولوژی و سم شناسی" اخذ شود. هرچند تکلیف شد که سهم سوالات متناسب با سهم واحد‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و سپس طی روال قانونی به اجرا در آید.

بهره از هیئت علمی دانشکده‌های داروسازی کشور در طراحی سوالات آزمون‌ها

مقرر شد که در طراحی سوالات آزمون‌های مختلف برگزار شده توسط دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی از کلیه همکاران هیئت علمی دانشکده‌های داروسازی کشور بهره گیری شود و متعاقباً سوالات دریافت شده با نظر اعضای برد تخصصی انتخاب شود.

بازبینی ضرایب مربوط به تعهدات اعضای هیئت علمی

در مورد بازبینی ضرایب مربوط به تعهدات اعضای هیئت علمی مقرر شد در مورد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با توجه به مسافت و شرایط خاص اقلیمی ضریب K از برابر مدت تحصیل به ۷۵ درصد مدت تحصیل کاهش یابد.

همچنین مقرر شد در خصوص آن دسته از متقاضیان دانشگاه علوم پزشکی مربوطه امکان ادامه تعهدات خدمت تا دو و نیم برابر مدت زمان تحصیل وجود دارد، مساعدت لازم به عمل آید و مکاتبات لازم با مرکز امور هیأت علمی انجام شود. همچنین دانشگاه محل خدمت موظف است در طول دوره تعیین شده نسبت به اعلام فراخوان و تبدیل وضعیت اقدام کند.

پیشگیری از خالی ماندن ظرفیت‌ها داروسازی در رشته‌های تخصصی

مقرر شد که در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی و Ph.D توسط دانشکده‌های سراسر کشور بازنگری لازم صورت گیرد تا از خالی ماندن ظرفیت‌ها حتی المقدور جلوگیری شود. ضمناً مقرر شد دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی نظارت لازم را در این خصوص اعمال کند.

همکاری گروه‌های آموزشی در سرفصل‌های دروس کارآموزی

همچنین مقرر شد که در تدریس واحد‌های کارآموزی داروخانه و صنعت از مشارکت کلیه گروه‌های آموزشی مرتبط با سرفصل‌های دروس کارآموزی بهره گرفته و مراتب به کلیه دانشکده‌های داروسازی ابلاغ شود. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.