برگزاری آزمون دستیاری، ۲۱ اردیبهشت در ۲۵ رشته تخصصی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در ستاد وزارت بهداشت گفت: برای نخستین بار بعد از همه گیری کرونا، همایش آموزش علوم پزشکی به صورت حضوری از 13 تا 15 اردیبهشت ماه در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود و همزمان با سالروز شهادت استاد مطهری نیز در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری در حیطه های دانشجویی و حیطه هایی که استادان شرکت می کنند، طرح ها و ایده های برتر معرفی خواهند شد، امسال حضور چهره های برجسته آموزش علوم پزشکی در سطح جهان در این همایش چشم گیر خواهد بود و 20 سخنران کلیدی از کشورهای مختلف جهان در این همایش به ارائه نقطه نظرات خود خواهند پرداخت.

وی در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی افزود: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه رشته های پزشکی 2050 نفر و در حوزه دندانپزشکی 350 نفر افزایش ظرفیت داشتیم. اگر زیر ساخت‌های لازم‌ نباشد قطعا کیفیت آموزش به مخاطره می افتد و ما اجازه نمی دهیم کمیت به کیفیت لطمه وارد کند و تلاش می کنیم تا این کیفیت همچنان باقی بماند و امیدواریم در مدت کوتاهی زیرساختهای لازم‌ برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی ایجاد شود، آموزش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی برای کشور هزینه بر است. کیفیت آموزش پزشکی در ایران مورد تایید سازمان های بین المللی و علمی جهان است، حدود 250 هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم که در 400 رشته، مقطع تحصیل می کنند. حدود 21 هزار نفر عضو هیات علامی در رشته های بالینی در کشور داریم. 150 رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ داریم و تقریبا هیچ رشته علوم پزشکی به ویژه در رشت های بالینی نیست در دنیا که ایران فاقد آن باشد. البته توسعه کمی هم مانند کیفیت آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: آموزش پزشکی باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، خوشبختانه کیفیت آموزش علوم پزشکی در ایران، به ویژه آموزش پزشکی عمومی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در جهان است. مطابق تاییدیه ای که این فدراسیون به ایران داده است، هر ساله دانشگاه ها اعتباربخشی می شوند که این مزیت را کمتر کشوری در منطقه داراست، هفت نفر از اعضای این فدراسیون از جمله رییس آن بعد از حدود 20 سال هفته آینده به ایران سفر خواهند کرد و از دانشگاه های علوم پزشکی کشور بازدید خواهند کرد. امیدواریم از این فدراسیون بتوانیم اعبتاربخشی در رشته های تخصصی را نیز اخذ کنیم.

باقری فرد در خصوص برگزاری ازمون دستیاری گفت: 21 اردیبهشت در 25 رشته تخصصی برگزار می شود و 13 هزار و 500 نفر شرکت کرده اند علیرغم اینکه در سال‌های گذشته مشکلات زیادی در برگزاری آزمون وجود داشت امسال همه موارد رفع شده و آزمون برگزار خواهد شد، دانشجویان رشته بیهوشی و طب اورژانس که در شهریور سال 1402 فارغ التحصیل می شود در آزمون دستیاری شرکت کرده تا صندلی های خالی ما پر شود.

وی اظهار کرد: ما برای برگشت دانشجویانی که در خارج تحصیل کرده‌اند و همچنین دانشجویانی که به قصد دور زدن کنکور برای تحصیل به کشورهایی مانند اوکراین رفته و پس از دو سال تحصیل برای ادامه تحصیل به کشور باز می گشتند مشخص کردیم که باید 76 واحد حضوری را گذرانده باشند ما از آنها آزمون صلاحیت گرفته و در صورت قبولی اجازه تحصیل به آنها را خواهیم کرد، این آزمون صلاحیت است و آزمون رقابت نیست و صرفا برای تایید صلاحیت این افراد است. کمتر از دو درصد از این افراد احتمال قبول شدن در آزمون صلاحیت را دارند. در آزمون صلاحیت سال گذشته کمتر از 5 درصد قبول شدند و آزمون صلاحیت امسال نیز در مردادماه برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص تجهیز آزمایشگاه رشته های علوم پایه گفت: معمولا تجهیزات فرسوده است و چون برای دانشگاه‌ها هزینه دارد نمی توانند این آزمایشگاه را به روز کنند از همین رو ما با همکاری معاونت توسعه با روش هایی تلاش می کنیم از روش هایی غیر از بودجه جاری برای تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه استفاده کنیم، ما به دنبال مردمی سازی آموزش هستیم نه خصوصی سازی آموزش. سند مردمی سازی آموزش تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

باقری فرد برگزاری اولین سمینار بین المللی کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایران در حوزه هوش مصنوعی در عرصه مقالات و کارهای تحقیقی رتبه 7 یا 8 دنیا را دارد ولی متاسفانه در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در حوزه های پزشکی و غیرپزشکی از رتبه های خوبی در منطقه و جهان برخوردار نیستیم، با اقداماتی نظیر برگزاری این سمینار درصدد کاربردی کردن مقالات و کارهای تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی هستیم تا با اقدامات ترویجی هوش مصنوعی در جامعه کاربردی شود. ایران باید بتواند همگام با کشورهای پیشرفته دنیا هوش مصنوعی را در علوم پزشکی به کارگیری کند. نه تنها هوش مصنوعی، بلکه باید بتوانیم از تکنولوژی های جدید و نوین آموزشی نیز بهره گیری کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: وارد کردن یافته ها و دانسته های جدید دنیا در حوزه علوم پزشکی در کوریکولوم های آموزشی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید کاری کرد که این دانسته ها بتواند به صورت عملیاتی در اختیار آموزش، درمان و سلامت کشور قرار گیرد، خوشبختانه در حال حاضر بیش از 70 درصد تکنولوژی های آموزشی و نوین که از زمان همه گیری کرونا به صورت جدی در کشور به آن پرداخته شده، در کشور بومی سازی شده و هم اکنون در دانشگاه های کشور تولید می شود، البته نباید فراموش کنیم که در آموزش علوم پزشکی همیشه آموزش چهره به چهره و حضوری حرف اول را می زند. سایر انواع آموزش مبتنی بر تکنولوژی های جدید، کمک کننده هستند. ولی دانشجو حتما باید در خدمت استاد باشد و درمان بیماری را در کنار استاد آموزش دیده، تشخیص و درمان ارائه کند. در روزهای آتی اولین سمینار بین المللی کاربرد هوش مصنوعی برگزار خواهد شد. در هفته آینده نیز جشنواره استفاده از فناوری های نوین در آموزش برگزار خواهد شد. ایلنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.