برخی از بیمارستانها به بخش "تروما" مجهز نیستند!
رئیس پلیس راهور گفت: ۴۳ درصد از تصادفیها نیز در بیمارستانها جان خود را به دلیل مجهز نبودن برخی از بیمارستانها به بخش "تروما" از دست میدهند!
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کنار مسئله "ناایمنبودن خودروهای تولید داخل" که یکی از عوامل اصلی مرگ سرنشینان خودرو در صحنه تصادفات جادهای است، ۴۳درصد از تصادفیها نیز در بیمارستانها جان خود را بهدلیل مجهز نبودن برخی از بیمارستانها به بخش "تروما" از دست میدهند!
یکی از مواردی که پلیس راهور درباره آن بارها متذکر شده است، بحث مجهز نبودن برخی از بیمارستانها به بخش "تروما" است. تروما به بخشی از بیمارستانها گفته میشود که در آن به بیماران اورژانسی یا تصادفی خدماتی در راستای تشخیص اولیه و صحیح بیماری یا آسیب وارده ارائه داده میشود، همین عامل باعث شده است درصد قابلتوجهی از افراد سانحهدیده در تصادفات جادهای پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست بدهند!
سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور در این خصوص گفت: 43 درصد از فوتیهای تصادفات، در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند و آن هم به این دلیل است که برخی از بیمارستانها به بخش "تروما" مجهز نیستند!
گزارشهای مأموران بیمه نیز این موضوع را تأیید کرده است. بهگفته آنها، اکثر تصادفیها در بیمارستان، بهدلیل خونریزی داخلی یا ضربه به سر "عدمتشخیص این موضوع توسط بیمارستان" جان خود را از دست میدهند.
گزارشهای مأموران بیمه نیز این موضوع را تأیید کرده است. بهگفته آنها، اکثر تصادفیها در بیمارستان، بهدلیل خونریزی داخلی یا ضربه به سر "عدمتشخیص این موضوع توسط بیمارستان" جان خود را از دست میدهند.
عدمتوجه به "تکمیل و بروزرسانی تجهیزات بیمارستانی توسط وزارت بهداشت" بهویژه در بخش مربوط به تروما در حالی است که بهگفته سردار هادیانفر، وزارت بهداشت سالانه 10هزار میلیارد تومان بابت رسیدگی به مصدومان تصادفات دریافت میکند تا بهترین خدمات را بدون دریافت هزینه به آنها ارائه دهد.
لازم به ذکر است بخش عمدهای از فوتیهای تصادف، در صحنه تصادف، جان خود را از دست میدهند، آمارها نشان میدهد 51 درصد فوتیها در صحنه و 6 درصد حین انتقال مصدوم به بیمارستان و 43 درصد در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند.
به گفته مسئولان فراجا، ناایمنبودن "خودروها" و "نقاط حادثهخیز" دو دلیل اصلی است که هنگام تصادفات، منجر به فوت سرنشینان خودرو میشود البته نکتهای که نباید از آن غفلت کرد این است که از میان این دو دلیلی که مرگ سرنشینان خودرو را رقم میزند، عامل "ناایمنبودن خودروهای تولید داخل" نقشی بسیار پررنگتر را دارد چرا که در صورت ایمنبودن خودرو حتی اگر مسیری جزء نقاط حادثهخیز محسوب و منجر به سانحه برای خودرو شود، ایمنی خودرو بهتنهایی میتواند مانع از مرگ سرنشینان خودروی سانحهدیده شود.
البته جانباختن 6 درصد از مصدومان تصادفات در حین انتقال به بیمارستانها هم نکته حائز اهمیتی است که با تأمین بالگرد "از سوی وزارت بهداشت، اورژانس و دیگر بخشهای مربوطه" میتوان این عدد را کاهش داد، چراکه اغلب این مصدومان بهخاطر دیر رسیدن به مراکز درمانی "طولانی بودن دسترسی به مراکز درمانی در جادههای طولانی" جان خود را از دست میدهند. تسنیم
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید
1 نظر
ناشناس
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
اون بزرگوار احتمالا درست معنای گزارش رو آمار رو نفهمیدند معنای این جمله که "۴۳ درصد فوتهای ناشی از تصادفات در بیمارستان جان خود را از دست دادند" با اینکه بگیم "۴۳ درصد از کل مصدومان تصادفات در بیمارستان فوت کردند معناش متفاوت هست" لطفا کمی دانش بیاموزیم آمارها نشان میدهد 51 درصد فوتیها در صحنه و 6 درصد حین انتقال مصدوم به بیمارستان و 43 درصد در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند. اگر واقعا رییس،پلیس راهور چنین چیزی گفته باشند به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب باید تحت پیگیرد قرار گیرند