مهاجرت سه هزار پزشک از ایران، نمایشی از وضعیت نگرشی پزشکان جوان به این حرفه است
پزشکان و قانون: آقای دکتر ارزیابی شما از چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان چیست؟

درواقع ما کنگره جامعه جراحان را در سال ۶۳ در اصفهان و با تعداد اندکی از افراد شروع کردیم، اما سال به سال به تعداد کسانی که در آن شرکت می‌کردند، اضافه شد. چیزی که در این کنگره خیلی مهم است، مقوله‌ای تحت عنوان آموزش مداوم است که از قبل در ایران وجود داشت. ما با کنگره جامعه جراحان این مفهوم را برای اولین‌بار و در سال ۶۳ در ایران مد کردیم. در آن سال گفتیم که باید آخرین اطلاعات پزشکی را به کنگره بیاوریم و مورد بحث قرار دهیم و آن قسمتی از این اطلاعات را که قابل عمل در داخل ایران است، در اختیار همه بگذاریم. این کار را در جامعه جراحان انجام دادیم و این بزرگترین دستاوردی است که تا امروز داشتیم و هنوز هم ادامه دارد. سعی ما این است که جراحان کشور با توجه به کمبود مجلات خارجی، در معرض آخرین اطلاعات پزشکی قرار گیرند.

پزشکان و قانون: مهترین شاخصه کنگره فردا نسبت به کنگره‌های سالیان پیش چیست؟

البته که پاسخ این سوال را باید مخاطبان ما بدهند، اما ما هر سال سعی کردیم که کنگره را بهتر و فراگیرتر برگزار و از نیروهای مختلف استفاده کنیم و مطالب جدیدتر را به کار گیریم. درنهایت قضاوت در مورد اینکه چقدر موفق بوده‌ایم، با همکاران من است. 

پزشکان و قانون: پیش‌بینی شما از استقبال پزشکان جوانتر در کنگره چگونه است؟

متاسفانه مهاجرت سه هزار پزشک از ایران، نمایشی از وضعیت نگرشی پزشکان جوان به این حرفه است. پزشکان جوان ما می‌روند، چون امیدی ندارند. البته از نظر من اشتباه می‌کنند و آنها هستند که باید ایران را بسازند اما چون امیدی ندارند، می روند. لذا راجع به سوال شما درخصوص استقبال پزشکان جوان، باید بگویم که متاسفانه ما نتوانستیم پزشکان جوان را متقاعد کنیم که این مملکت را پدران شما ساختند و برای شما هم اگر سخت است، باید بمانید و آن را درست کنید.

پزشکان و قانون: پیام شما به شرکت کنندگان در کنگره چیست؟

من امیدوارم که این کنگره بتواند آخرین اطلاعات پزشکی را به مردم بدهد. ما ضامن بهداشت و درمان مردم هستیم و امیدوارم بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم. 

پزشکان و قانون: هدف اصلی جامعه جراحان ایران از برگزاری چنین کنگره‌هایی چیست؟

قسمت عمده‌ای از خدمات حوزه سلامت توسط پزشکان ارائه می شود، پس باید این قشر از جامعه از جنبه‌های مثبت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... مورد توجه ویژه و احترام قرار بگیرند. بالا بردن سطح خدمات پزشکی و سلامت در کشور و برای هموطنان عزیزم یکی از اهداف و برنامه‌های مهم همکاران جامعه پزشکی و بخصوص اعضای جامعه جراحان ایران در کنگره‌هاست که البته طی سالیان اخیر نیز در برگزاری همایش‌های علمی به آن توجه شده است. وظیفه پزشکان است که بهترین خدمت را تا جایی که امکان دارد با بهترین کیفیت به بیماران ارائه دهند، ولی  یک پزشک اگر از نظر اقتصادی، معیشتی و جایگاه اجتماعی مورد توجه قرار نگیرد، آیا انگیزه ای برای خدمت خواهد داشت؟ عزت و احترام پزشکان باید حفظ شود و ما نیز در جامعه جراحان روی این موضوع نیز کار می کنیم تا مسیر خدمت هموارتر شود.

سلامتی در جامعه بزرگترین هدیه و نعمت الهی است و مردم به این موضوع توجه بسیار فراوانی دارند. جامعه جراحان سعی می‌کند تا ابعاد مختلف نظام سلامت را ارزیابی و نقاط ضعف را بررسی کند، سپس با ارائه راهکارهای علمی و منطقی  که حاصل تلاش همکاران است و نتیجه برپایی صدها جلسه و گردهمایی خواهد بود، مسیری هموار برای پزشکان و مردم مشخص کند و در موارد لزوم راهکارهایی نیز به سیاستگذاران کلان کشور ارائه دهد. 

همیشه هدف ما این بوده که مطالب و موضوعات مطرح شده در کنگره‌های علمی جامعه جراحان ایران به‌گونه‌ای بارور و پر ثمر باشد که دستاوردهای آن برای همکاران اثربخش و ماندگار باقی بماند. 

پزشکان و قانون: آقای دکتر مباحث محوری کنگره، چه مواردی هستند؟

متاسفانه تلفات در اثر سوانح و حوادث رانندگی در کشور همچنان آمار بالایی دارد و بسیار زیاد است؛ همیشه جامعه جراحان به این موضوع مهم در جلسات و گردهمایی های علمی خود توجه داشته و ما سعی کردیم به راهکارهای منطقی و مقابله‌ای برسیم. در کنگره  جامعه جراحان ایران از کلیه اعضا قطب تروما و سازمان‌های مرتبط  با این موضوع در کشور دعوت کردیم تا گرد هم جمع شوند که بواسطه پیشنهادات و تصمیم‌گیری‌های جمعی کمک کنیم تا از آمار تلفات جاده‌ای کم شود.

امیدوارم در جلسه‌ای که روز دوشنبه با مسئولین قطب ترومای کشور داریم، بتوانیم مطالبی مطرح کنیم تا در آینده، دیگر شاهد این حجم از تلفات نباشیم.

پزشکان و قانون: به نظر شما علت بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای چیست؟

به‌طور حتم خودرو یکی از علل مهم در این مسیر است که منجربه تصادفات جاده‌ای و آمار بالای تلفات می‌شود؛ خودروهایی که باید از شرایط مناسب برای استفاده در جاده‌ها برخوردار باشند، ولی آنطور که باید نیست! نکته دیگر بی توجهی رانندگان است که بطور حتم، فکرمشغولی یا درگیری‌های ذهنی آنان در بروز حوادث و سوانح رانندگی تاثیرگذار است. عدم توجه به جلو و طرفین در حین رانندگی و رعایت نکردن سرعت مجاز همچنین بی توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از دیگر علل مهم سوانح جاده‌ای و تروما به قسمت های مختلف بدن محسوب می شوند.

پزشکان و قانون: گویا قرار است که در خلال کنگره، انتخابات هیات مدیره جامعه جراحان ایران نیز برگزار شود.

بله، انتخابات اعضای هیات مدیره جامعه جراحان ایران با وقفه‌ای که بابت اپیدمی کرونا به‌وجود آمد، امسال و در طول برگزاری چهل و چهارمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران برپا خواهد شد. ضمن دعوت از همکاران برای مشارکت حداکثری تقاضا دارم به سرنوشت و آینده جامعه جراحان و اعضای آن که شامل گروه‌های مختلف از رشته‌های متنوع جراحی است، توجه بیشتری شود.

 انسجام جامعه پزشکی کشور کمک می‌کند که مساله بهداشتی و درمانی را بهتر و دقیق‌تر مورد توجه قرار دهیم و مشکلات را آنطور که باید تجزیه تحلیل و رسیدگی کنیم. ما تمایل داریم که در اقصی نقاط کشور بهترین شرایط و امکانات جهت ارائه خدمت به هوطنان فراهم باشد. اگر چنین شرایطی برقرار شود، پزشکان با روحیه بالاتر و انگیزه بهتر می‌توانند هر لحظه و هر کجای این مرز و بوم خدمت ارائه دهند. امیدواریم همگی در کنار هم با توجه به اهداف کلان موفق و پیروز باشیم.

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.