آیا اجرای طرح "پزشک خانواده"با کمبود پزشک مواجه است؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شعار هفته سلامت امسال "۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه" "سلامت برای همه با پزشک خانواده" اعلام شده است. علت این نامگذاری نیز بی ارتباط با تقارن آن با اجرایی شدن طرح "پزشک خانواده" نخواهد بود.

پیش از این بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه برنامه پزشکی خانواده از اول اردیبهشت در سراسر کشور عملیاتی می‌شود گفت: در حال حاضر این برنامه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها در حال اجراست، این طرح پیش از این نیز در استا‌ن‌های فارس و مازندران اجرایی شده‌بود. حال با گسترش این طرح به سراسر کشور سوالاتی در مورد فراهم بودن امکانات زیرساختی مورد نیاز برای اجرای آن مطرح می‌شود.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این دغدغه ضمن اشاره به اینکه برای اجرای هر طرحی باید بودجه و نیروی انسانی کافی در نظر گرفته شود گفت: تا دی ماه سال گذشته نیازهای استان ها و شهرستان ها برای اجرای  برنامه پزشک خانواده احصاء شده است. به طوری که الان فهرست کاملی از آن ها  را در اختیار داریم.

وی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی ازجمله پزشک و مراقب سلامت خاطر نشان کرد" همین حالا اگر بخواهیم در شبکه بهداشت به صورت مطلوب ارائه خدمات کنیم نیاز به ۶۰ هزار نیرو داریم. بنابراین اگر بخواهیم با داشته های موجود خود طرح یاد شده را اجرا کنیم قطعاً با چالش مواجه می شویم.

کمبود پزشک برای اجرای این طرح، حتی دامن گیر استان تهران نیز شده‌است، به طوری که علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک نشست خبری ضمن اعلام جزئیات اجرای فاز اول این طرح در سه شهرستان فیروزکوه، اسلامشهر و شهر قدس در استان تهران گفت: پیش بینی می‌شود در فاز اول اجرا بالغ بر ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش طرح قرار گیرند که با توجه به فعالیت ۲ هزار و ۷۲۰ مراقب سلامت و ۲ هزار و ۳۳۰ پزشک، با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

طبق بررسی ‌های انجام شده، استان‌های مختلف کشور نیز با کمبود پزشک برای اجرای طرح پزشک خانواده روبرو هستند. در همین زمینه غفور راستین معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۲ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: این استان با کمبود حدود ۹۸۸ پزشک، ۹۴۲ ماما و ۵۵۵ مراقب سلامت در بخش دولتی و خصوصی برای اجرای کامل طرح "پزشک خانواده" و نظام ارجاع مواجه است.

راه‌حل در حال اجراست

مصوبه سال گذشته شورای انقلاب فرهنگی، راهکاری است که پیش از این برای اجرای موفق طرح پزشک خانواده فعال شده است. بواسطه این مصوبه، عقب‌ماندگی کشور در تربیت پزشک مورد نیاز نظام سلامت طی یک برنامه حداقل ۵ ساله تا حد زیادی جبران می‌گردد. یکی از مزیت های این مصوبه این است که برخلاف تدابیر دولت‌های قبل در این زمینه، به بومی گزینی پزشکان توجه شایانی شده‌است. از آنجا که هدف طرح پزشک خانواده  ایجاد دسترسی عادلانه به پزشک در مناطق محروم و روستاها عنوان شده است، اهمیت این بومی‌گزینی نیز دوچندان می‌گردد. امید است با تداوم اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی طی سال‌های آینده، پزشک خانواده مورد نیاز برای طرح پزشکی خانواده نیز تامین و زمینه ارتقا دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی فراهم گردد. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.