سازمان نظام پزشکی بعد از ۳۰ سال نیاز به یک پوست‌اندازی دارد
«دکتر محمد رئیس‌زاده» با اشاره به اینکه شفاف‌سازی دو مولفه دارد،‌ توضیح داد: «شفاف‌سازی اولا باید در چهارچوب روال‌ها، قوانین و مصوبات باشد و دوم اینکه حرمت افراد و اشخاص در آن حفظ شود. درواقع در عین حال که به سمت شفاف‌سازی در چهارچوب قانون حرکت می‌کنیم و این روند را ادامه می‌دهیم، می‌بایست حواسمان به این باشد که به بهانه شفاف‌سازی به کسی ظلم نشده و حرمت کسی شکسته نشود.»

وی با تاکیدبر اینکه سازمان نظام پزشکی بعد از ۳۰ سال نیاز به یک پوست‌اندازی دارد، تصریح کرد: «لازم است که هم در حوزه سازمان کل و هم در حوزه صندوق مجامع نظام پزشکی شهرستان‌ها، یک شفاف‌سازی مبتنی‌بر چهارچوب‌های مدون و مشخص انجام شود. ما این حق اعضای جامعه پزشکی را دنبال می‌کنیم. از نظر بنده جریان کنونی شفاف‌سازی در جهت صحیح است و این مسیر که راهبرد جدی ماست، یکی از قول‌هایی است که بنده در زمان انتخابات به اعضا دادم. هدف ما قطعا و قطعا کمک به ارتقای ساختار سازمان نظام پزشکی و ایجاد اعتماد بین سازمان و اعضای جامعه پزشکی است که این هم جزء شعارهای انتخاباتی من بود.»

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: «نکته بعدی که باید مدنظر قرار گیرد، وجود نوعی تعادل بین میزان گسترش تشکیلات و لجستیک سازمان نظام پزشکی و رشد و ارتقاء قوه عاقله و مغز متفکر سازمان است. از نظر بنده در چندین سال گذشته، ما به تناسب نیاز و به لحاظ تشکیلات اداری و هیات مدیره‌ها و نظام پزشکی‌ها رشد کردیم، اما آن مغز متفکر و قوه عاقله سازمان نظام پزشکی تناسبی با وضعیت نخبگانی جامعه پزشکی ندارد. کمااینکه جامعه پزشکی یک جامعه کاملا نخبه و جزء ‌اقشار مرجع کشور بوده و اعضای آن بسیار هوشمند و فرهیخته و با ضرایب هوشی بالا هستند، اما سازمان نظام پزشکی به همان نسبت در این حوزه رشد نکرده است.»

وی ادامه داد: «ما ناجار هستیم که تا حدودی گسترش تشکیلاتی، لجستیکی و اداری خود را تعدیل کنیم و به ازای آن قوه عاقله و مغز متفکر سازمان نظام پزشکی را متناسب با ضریب هوشی و نیازهای جامعه پزشکی افزایش دهیم. برای دست‌یابی به این هدف نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه از خود اعضا استفاده کنیم. به این معنا که راه ورود نخبگان، افراد هوشمند و دارای مسئولیت اجتماعی را به سازمان باز کنیم. به هر حال شرایط با گذشته خیلی متفاوت شده است و در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران را داریم که حقوق خوانده‌ و اشراف حقوقی دارند و قانون را بلدند. تعداد زیادی نیروی جوان و با انگیزه داریم که دیگر نمی‌توان مثل قبل و به راحتی آنها را اقناع کرد. شاهد ورود قلم به دستان بسیار قوی و پزشکانی بودیم که مطالب خیلی خوبی می‌نویسند. بنابراین این وضعیت نسبت به گذشته رشد کرده است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.»

دکتر رئيس زاده با یادآوری اینکه پیش از این یک وضعیت سنتی بر سازمان نظام پزشکی حاکم بوده است، تاکید کرد: «به هر میزان که شفاف‌سازی انجام شود و اعضای صنف جامعه پزشکی از قضایای درون نظام صنفی خود خبردار باشند، شرایط بهتر است.»

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.