پیوستن بیمه های تکمیلی به سامانه بیمه سلامت تا ۳ماه دیگر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدمهدی ناصحی با حضور در برنامه صف اول شبکه سراسری خبر درباره سازمان بیمه سلامت از نسخه نویسی تا تشکیل پرونده‌های الکترونیکی سلامت گفتگو کرد.

موافق هستید از نسخه الکترونیک آغاز کنیم الان به چه مرحله‌هایی رسیده است و خروجی‌ها به چقدر رضایت بخش بوده است؟

نسخه الکترونیک کار سنگینی بود. حدود ۱۸ سال در مصوبات مجلس شورای اسلامی در قانون بوده است در برنامه‌های پنج ساله بوده است، ولی اجرا نشده بود که خوشبختانه در دو سه سال اخیر مخصوصاً در دو سال گذشته استقرار کاملی در کشور پیدا کرد. سازمان بیمه سلامت بعنوان پیشرو و بعنوان شاید بگوییم مسئول این کار، این کار را بعد از مدت‌ها با روش‌های مناسبی در نسخه نویسی چه در بحث ویزیت چه در بخش‌های دیگر پیاده کرد و الان گسترده شده است در کشور. در بخش‌های سرپایی و بستری نسخه الکترونیک کاملاً استقرار پیدا کرده است. الان ما ۹۸ درصد نسخی که دریافت می‌کنیم و پرداخت می‌کنیم به صورت الکترونیک است. عمدتاً در استان‌ها و شهرستان‌ها چه در بخش خصوصی و دولتی این کار دارد به طور کامل انجام می‌شود. در تهران و بعضی از مراکز استان ها، ممکن است درصدی از پزشکان هنوز نسخه الکترونیک نمی‌نویسند. الزام قانون بودجه سال گذشته و امسال بر این است که حتماً نسخه الکترونیک نوشته شود وحتی تمدید پروانه مطب‌ها را منوط به داشتن این سامانه و اجرای این قانون گذاشته اند. ولی باز هم هنوز بعضی از مراکز به این امر توجه نکرده اند.

چرا؟

بالاخره تغییر روش است باید از این روش سنتی تغییر کنند حالا ملاحظاتی هم ممکن است خودشان داشته باشند، ولی از جهت سامانه‌ای که معرفی شده است مشکلاتی که اول داشته است برطرف شده است مخصوصاً استان‌های مرزی مان نسخه الکترونیک کامل پیدا شده است نزدیک به صد در صد، ولی تهران مخصوصاً در بخش تخصصی و فوق تخصصی این کار کمتر انجام می‌شود که این را باید حتماً با توجه به الزام قانون با توجه به فوایدی که این کار دارد انجام شود. مردم متضرر می‌شوند ممکن است پیش پزشکی بروند نسخه کاغذی نوشته شود در داروخانه هم نسخه کاغذی پذیرفته نشود و یا به صورت آزاد پذیرفته شود که این در حق مریض اجحاف است.

از این جهت باز هم خواهش ما از جامعه پزشکی ازنظام پزشکی که بعنوان مسئول پیگیری این کار است و دستگاه‌ها و نهاد‌ها و افراد مختلفی که در این امر نقش دارند این است که همه همکاری کنند. جامعه پزشکی و جامعه داروسازی و همه عزیزان در این کار نقش داشته اند کمک کرده اند شاید ۵ درصد مانده باشد که دست به دست هم بدهیم که کامل شود. تا مردمی که نیاز دارند از جا‌های مختلف خدمت بگیرند و از جهت مالی متضرر نشوند.

الان ابزار نظارتی یا اجرایی که شما به دست دارید برای کسانی که رعایت نمی‌کنند یا به هر دلیلی نمی‌پذیرند نسخه الکترونیک را، این است که پروانه هایشان تمدید نشود؟

خود بیمه‌ها این را ندارند. ابزار دست نظام پزشکی در بخش سرپایی و در بخش بستری بعهده وزارت بهداشت است.

به هر دلیلی اگر تمکین نکنند شما چه برخوردی می‌کنید؟

این دو ارگان اجرایی و نظارتی باید پروانه شان را تمدید نکنند.

این یعنی اجرا می‌شود؟

درصد کمی اجرا شده است هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

درباره مشکلات نسخه الکترونیکی گزارشی پخش شد که با هم دیدیم بالاخره نسخه الکترونیک ممکن است این تبعات و حواشی را هم داشته باشد چطور ممکن است به لحاظ فنی اتفاق بیفتد؟

سامانه بیمه سلامت به ازای هر نسخه یا هر خدمتی که گرفته می‌شود یک پیامک برای فرد می‌رود زمانی که ویزیت می‌شود یک پیامک می‌رود اگر برود داروخانه و دارو بگیرد مثلاً ۲ تا از ۳ تا را بگیرد دقیقاً اشاره می‌شود ۲ قلم از ۳ قلم خدمت ارائه شده است می‌توانید یک قلم دیگر را جای دیگر ببرید. از این جهت بیمار در جریان کامل جریان بیماری و ویزیت و خدمات اش قرار می‌گیرد. حالا باید بررسی شود بعید می‌دانم سامانه ما این نقص را داشته باشد یعنی بیمار مطلع است. اگر هم باشد با اطلاع بیمار بوده است.

یعنی این‌هایی که این اتفاق برایشان افتاده است تحت بیمه سلامت است سازمان شما نبوده است؟

بعید می‌دانم، چون سامانه ما با همین روشی که گذاشته ایم از ابتدا هم خیلی مقاومت شده است برای پزشک‌ها زحمت بوده است برای داروخانه‌ها بوده است، ولی مقاومت کرده ایم نگذاشته ایم آن کد رهگیری را برداریم، ولی ممکن است سازمان‌های دیگر در ابتدای شروع شان این کار را داشته اند، ولی بخاطر راحتی کار مردم این را برداشته اند. کد رهگیری نباشد این اشکالات پیش می‌آید.

پس عملاً آن‌هایی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند این اتفاق محال است بیفتد؟

بله جز اینکه آن شماره تلفن شماره تلفن اشتباهی بوده است که به سامانه داده اند که پیامک ما اشتباهی به جای دیگر برود برای این بیمار نباشد در غیر اینصورت قطعاً عمدتاً هم صحیح است این اتفاق نمی‌افتد برای بیمه شده‌های ما.

یک حد متعارفی دارد که یک نسخه واحد به یک تعداد مشخصی می‌تواند به داروخانه مراجعه کند و بگیرد اگر از یک تعدادی بالاتر رفت یک مقدار شک برانگیز باشد رویش حساس شوید ممکن است این اتفاق بیفتد؟

قطعاً سامانه نسخه الکترونیک کاملاً قابل رصد است هم از جهت تعداد و هم ارتباط مراکز. الان ما دستگاه نظارتی ما صرفاً میدانی کار نظارت شان را انجام نمی‌دهند خیلی از این‌ها به صورت نظارت الکترونیک است که نسخه را می‌بینند که به کجا می‌رود، قیمت‌ها چطور است، کدام مؤسسه پرهزینه است، کدام پزشک نسخه اش از جهت تعداد بیشتر است همه این‌ها مشخص است در سامانه نسخه الکترونیک ما. اتفاقاً با سازمان‌های نظارتی هم در این زمینه همکاری لازم داشته ایم. دیروز هم یک جمعی از دیوان محاسبات خدمت شان بودیم جزئیات نسخه و سامانه ما بررسی شده است همه این قسمت‌ها اصلاح شده است کاملاً با سامانه شهروندی خود فرد هم می‌تواند قیمت دارو قیمت آزمایشات خدمات در سامانه ببیند از این جهت بدون اطلاع فرد خدمتی بسیار بسیار بعید است صورت پذیرد جز اختلالات خاص که آن هم بسیار محدود است از این جهت ما این قسمت را بعید می‌دانیم که به این صورت در سامانه‌های بیمه سلامت اتفاق بیفتد.

ممکن است سوءاستفاده‌ای با همه این سازوکار‌هایی که اشاره کردید اتفاق بیفتد که شما بخواهید به آن هشدار بدهید تا مراقبت کنند که مورد این سوءاستفاده قرار نگیرند مواردی هست که بخواهید هشدار بدهید؟

بله ممکن است. در نسخه کاغذی که به کرات بود، اما در نسخه الکترونیک ردیابی مشخص است که از کجا بوده است و به چه صورت اتفاق افتاده است قطعاً این‌ها ممکن است با هماهنگی یا اینکه به صورت تقلبی وارد شوند و وارد سامانه‌ها شوند و یا در مؤسسات و مطب‌ها این اتفاقات با همراهی مؤسسات پاراکلینیک بیفتد. من خدمت ملت عزیز عرض کنم که اگر موردی را دیدند تکرار نسخه یا پیامکی برایشان آمده است که غیر مرتبط است، حتماً با شماره ۱۶۶۶ پاسخگوی بیمه سلامت به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند تماس بگیرند فقط مورد را اشاره کنند و مشخصات کد ملی را بدهند حتما پیگیری می‌شود در کوتاهترین زمان هم به اطلاع شاکی می‌رسد و هم مسئله نظارتی هم پیگیری می‌شود.

الان این اتفاق‌هایی که اشاره کردند افتاده است از این کد‌های ملی سوءاستفاده شده است در مطب‌ها و کلینیک‌ها اتفاق افتاده است؟ مدخل اش از آنجا است؟

احتمالاً کسی که این ورودی را دارد یوزر پس ورودی را بعنوان پزشک دارد باید نسخه را بنویسد یا این دراختیار فرد دیگری بوده است یا مؤسسه‌ای بوده است مثلاً در بیمارستانی در کلینیکی غیرپزشک این را داشته است.

این نسخه مدام صادر شده است رفته است داروخانه و گرفته است؟

اگر داروخانه‌ها هم در جریان نباشد و هماهنگ نباشد این تعداد نسخ را سریع باید گزارش کند به سازمان‌های بیمه

قطعاً با داروخانه هماهنگ شده است؟

قطعاً همین طور است.

چون یک تعداد نسخه با کد ملی واحد آن هم وقتی بیاید چقدر مریض هست مگر؟

الان در سامانه‌ها کاملاً قابل ردیابی است مخصوصاً دارو‌های بیماران خاص ما کد اصالت دارند یعنی اگر به روال طبیعی برود آن فرد هم نشاندار شده است در سیستم هر کسی نمی‌تواند داروی بیمار خاص را دریافت کند آن نشاندار است و کد اصالت باید سوخته شود یعنی این دارو بیرون رفت دیگر در داروخانه دولتی قابل فروش نیست، چون کد اصالتی ندارد مثل اینکه یک جنسی سوخته باشد دیگر از مدار خارج می‌شود.

تجویز صرفاً حسب راهنمای بالینی اتفاق می‌افتد و شما روی این نظارت می‌کنید به چه شکلی است؟

بخشی از این‌ها که راهنمای بالینی ابلاغ شده است در سامانه‌ها است مثلاً برای تصویربرداری در یک بیماری خاصی ما دو بار در سال می‌توانیم ام آر آی انجام دهیم بیشتر از آن را دیگر سامانه اجازه نمی‌دهد به صورت بیمه‌ای تحت پوشش قرار نمی‌گیرد ممکن است فرد و پزشک تصمیم بگیرند سه بار یک پروسه را انجام دهند یا چهار بار آن‌ها دیگر بیمه‌ای نیستند از بیمه خارج می‌شود و دیگر بیمه تعهدی برای پرداخت ندارد. این‌ها نزدیک به ۶۰۰ مورد از بیماری‌ها به این صورت ساماندهی شده اند و قواعد و راهنمای بالینی شان نوشته شده است.

فرآیند درمانی الان ۶۰۰ فرآیند تعریف شده است و راجع به خود دارو‌ها و تجهیزات چطور؟

همه این مواردی که به صورت پروتکل درآمده است یا به صورت راهنمای بالینی درآمده است حدود ۶۰۰ تا هستند که در سامانه‌ها اعمال شده است حرکت خوبی در وزارت بهداشت و معاونت درمان صورت گرفت الان با کمک انجمن‌های علمی شروع شده است بخش زیادی از بیماری‌ها مخصوصاً بیماری‌هایی که پرتکرار و پرهزینه هستند برایشان دارد راهنمای بالینی نوشته می‌شود یا در اصل همان مسیر بالینی درحال شکل گرفتن است مطمئناً آن‌ها باشد هم برای مریض عوارض دارو‌ها عوارض مالی و هزینه‌هایی که ایجاد می‌کند کمتر خواهد بود مسیر علمی اجرا می‌شود.

فعلاً ورود ۶۰۰ مورد از این قواعد بالینی در سامانه‌ها برای ابتدای شروع کار خوب است، چون که بالاخره ما می‌خواستیم چیز‌هایی که سخت است در ابتدا در سامانه الکترونیک نباشد که پزشکان مشکلاتی برایشان پیش نیاید مردم مشکلاتی برایشان پیش نیاید کم کم دارد این قواعد و راهنمای بالینی در سامانه‌ها بارگذاری می‌شود مخصوصاً برای بیماری‌های صعب العلاج که ما در سامانه‌های خودمان هم افراد را نشاندار کرده ایم و هم خیلی از این بیماری‌ها برنامه دارند برای خودشان یا راهنمای بالینی دارند. باصطلاح چه کسانی می‌توانند ام آر آی انجام دهند، یک بیماری سرطانی چند نوبت دارو را می‌تواند بگیرد کامل مشخص است و به چه فاصله‌ای بگیرد این‌ها همه در سامانه تعریف شده اند.

فعلاً هم برای ۵۱ بیماری صعب العلاج و پرهزینه نوشته شده است ما بقیه را هم با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت درحال نوشتن است که امیدواریم کامل شود از این بیماری‌های پرهزینه که خارج شویم برای سایر بیماری‌ها هم ما همین برنامه را داریم با همکاری سایر دستگاه‌ها تقسیم بندی و بین گروه‌های مختلفی که نقش دارند معاونت درمان معاونت پژوهشی حوزه‌های مرتبط با کمک انجمن‌های علمی این راهنمای بالینی نوشته شود مطمئناً هم به نفع بیمار است و هم به نفع سازمان‌های بیمه‌ای است و یک مسیر مشخصی را بیماری که در سیستان و بلوچستان هم باشد وقتی تشخیص یک بیماری گذاشته شد با بیماری که در تهران است همان مسیر درمانی را خواهند داشت همان دارو‌ها را خواهند داشت الان متأسفانه پراکندگی این کار و یکسان نبودن آن باعث می‌شود که هم هزینه‌های بیمار بالا می‌رود و هم اقدامات و دارو‌های غیرضرور برای بیمار نوشته می‌شود به علت کم اطلاع بودن بیمار، ممکن است دنبال دارو‌های بسیار گران قیمت در بیماری‌هایی مثل سرطان که اصلاً تأثیر ندارد بیماری بالای ۵۰ یا ۷۰ میلیون تومان برای دارو‌هایی که واقعاً تأثیرش را خیلی از متخصصین در مرحله خاصی نمی‌بیند دارد استفاده نابجا می‌شود.

سؤال: ممکن است پزشک بگوید تشخیص من این است و من بر مبنای خودم دارم تجویز می‌کنم و بخواهد از آن راهنمای بالینی خارج شود و یا یک موارد استثنایی را در آن قرار دهد؟

این حمایت‌های بیمه‌ای دیگر صورت نمی‌گیرد حمایت‌هایی که به صورت یارانه‌ای در این قسمت کمک می‌شود دیگر ما از آن‌ها نخواهیم داشت. فرد ممکن است، چون پروتکل‌ها را بر مبنای منابع علمی ترسیم کرده اند. منابع علمی دانشگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور این‌ها را تأیید کرده اند. وقتی یک مسیر علمی مشخصی برای این بیماری است، دیگر نمی‌شود به سمت و سوی دیگری رفت.

اگر کسی بعنوان یافته علمی یا پژوهشی که خودش انجام داده است استدلال علمی کند که این دارو هم می‌تواند در این راهنمای بالینی قرار بگیرد شما می‌پذیرد یا نه؟

نه آن مسیر خاص خودش را دارد حتماً باید مسیری که مورد تأیید باشد مثلاً یک دارو در دنیا مورد تأیید مسیر اف دی‌ای امریکا است یکسری داروها، یکسری در اروپا یکسری هم حتی داخل کشور هم بعضی از دارو‌های گیاهی را ممکن است سازمان غذا و داروی ما بیاید برایش مراحل تأیید را بگذارد. خود آن‌ها هم باز مسیر‌های تأیید را به صورت چندگانه انجام می‌دهند مراحل مختلف تا یک دارو تأیید شود دارویی که حتی مراحل اولیه اش در خیلی از کشور‌ها اجرا شده است نتایج اولیه هم داشته است، ولی تأیید نهایی اش حتماً با دقت کامل صورت می‌گیرد هیچ دارویی به صورت به این راحتی وارد چرخه دارویی کشور نمی‌شود.

پس کاملاً پزشکان هم باید از آن راهنمای بالینی تبعیت کنند اگر بخواهند خارج از آن عمل کنند از تحت پوشش بیمه خارج می‌شوند؟

بله و همچنین از حمایت‌های دولت خارج می‌شوند.

توضیح اگر دارید بفرمایید.

یک مختصری صحبت کردیم راجع به برنامه‌های بالینی، برنامه‌های بالینی و کاملتر آن مسیر بالینی، مشخص می‌کند خدمت‌های درمانی تشخیصی و موضوعاتی که باید برای یک بیمار در بدو ورود و تشخیص گذاشته شود تا خدمت نهایی را بگیرد. در کشور ما برای بیماری پرهزینه این کارانجام شده است در بحث رادیولوژی هم که الان بحث شد. برای آن قسمت‌هایی که بیماری‌هایی که هزینه زیادی داشتند این راهنما‌ها همانطور که معاونت محترم درمان گفتند نوشته شده است، ولی کامل نیست این را الان به تدریج دارند کامل می‌کنند انجمن‌های علمی دارند همکاری می‌کنند با وزارت بهداشت.

الان چند تا است؟ تعدادش به چندتا می‌رسد؟

هزار و ۲۰۰ تا نوشته شده است راهنمای بالینی در کشور، ۶۰۰ تای آن ابلاغ شده است و قابلیت اجرایی دارد الان در سامانه‌های نسخه الکترونیک این ۶۰۰ تا دارد اعمال می‌شود و ما طبق آن پروتکل‌ها یا برنامه‌هایی که نوشته شده است داریم در سامانه هایمان اجرایی اش می‌کنیم.

الان ۶۰۰ تا کامل دارد اجرا می‌شود؟

این ۶۰۰ تا معمول بوده است از قبل هم بوده است با نسخه الکترونیک به طور جدی تری داد اعمال می‌شود. مثلاً برای داروی سرطانی چه تعدادی در ماه داده شود برای یک بیمار نقص ایمنی چه تعدادی است یا اینکه تصویربرداری شان به چه صورت باشداین‌ها آمده است. ولی تعداد این‌ها زیاد است انتظار هم نباید داشت که در مدت کوتاهی برای همه راهنمای بالینی.

عدد کلی اش تقریباً دو برابر این است درست است؟

عدد کلی فعلاً، نه آنکه تعدادش ممکن است چند هزارتا باشد. آن تعدادش زیاد است شاید برای همه آن‌ها هم در مراحل اولیه نشود همه را ترسیم کرد و نوشت ما مثلاً برای بیماری که کم هزینه است در اولویت ما نیست الان این کار را انجام دهیم یا بیماری که پروسیجر‌ها یا اقدامات درمانی و تشخیصی اش برای بیمار ضرری ندارد هزینه‌ای برای کشور و بیمار زیاد مترتب نیست آن‌ها را در گام‌های بعدی گذاشته ایم. الان بیشتر عرضم این بود که در بحث بیماران صعب العلاج، مزمن و نادر که پرهزینه هستند.

ولی الان سیاست‌های کلی ابلاغ کرده اند که کامل باید براساس همین‌ها باشد.

بله به تدریج دارد با سیاست‌هایی که وزارت بهداشت دارد برای آن‌ها دارد نوشته می‌شود.

چه زمانی فکر می‌کنید تکمیل شود؟

همکاری انجمن‌های علمی را می‌خواهد نوشتن این کار ساده‌ای هم نیست به این سادگی نیست که شما یک تکست منبع پزشکی را باز کنید و از روی آن چیزی را بنویسید قطعاً باید منابع مختلف گرفته شود مسیری که ترسیم می‌شود مسیر درست علمی باشد و در نهایت باید ما ایرانیزه اش کنیم یعنی امکانات و تجهیزات و دارو‌هایی که داریم در ایران هست براساس آن بیاییم این پروتکل و یا راهنمای بالینی را بنویسیم. اینکه بنویسیم و در دسترس نباشد بعضی از آن اقدامات تشخیصی و درمانی هرچند در کشور ما عمده خدمات و دارو‌ها وجود دارد، ولی آن را هم باید درنظر بگیریم به صلاح مردم و مجموعه‌های درمانی هم باشد.

پس آن ۶۰۰ تایی که الان به شما داده اند را کامل دارید اجرا می‌کنید؟

بله در سامانه‌ها اعمال شده است و اجرایی شده است.

یعنی شما باید منتظر باشید تا معاونت درمان مابقی را هم به شما بدهد؟

ابلاغ می‌کند معاونت درمان به بیمه ها، بیمه‌ها قبل از اینکه نسخه الکترونیک هم باشد به روش تأیید از کارشناسانی که حضور داشتند یا پزشکان تأییدیه گرفته می‌شد الان که نسخه الکترونیک است به صورت قواعد پشت سامانه اعمال می‌شود.

در بحث پیوستن بیمه‌های تکمیلی به سامانه نسخه الکترونیکی الان وضع مان چطور است؟

ما از ابتدای کار که نسخه الکترونیک را شروع کرده ایم شاید دو سال قبل جلسه‌ای را داشته ایم با مسئولین محترم بیمه مرکزی وقت و در ادامه با مسئولین جدیدشان، خب اطلاعات را به صورت کامل دراختیار بیمه‌ها قرار داده ایم که با این سازوکار و با این اطلاعات ما مابقی را که اگر تکمیلی است بسته‌های مختلف دارید براساس آن انجام دهید. یک مدتی این کار به تأخیر افتاد اجرا شد، ولی مصمم هستند دوستان ما در بیمه‌های تکمیلی جلساتی هم که داشته ایم در عرض چند ماه اخیر پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است مشخص شده است یکی از بیمه‌های تکمیلی ما به نام آتیه سازان در بخش سرپایی این کار را انجام داده اند در بخش بستری هم قدم‌ها برداشته شده است و آن بخش هم آمده است زیر بار و تست‌های اولیه اش دارد انجام می‌شود یعنی قابلیت را دارد کار خیلی سختی نیست کار اولیه و سخت همین نسخه پایه الکترونیک بوده است که برای نسخه نویسی انجام شد این انجام شده است و باید از اطلاعات اش استفاده کنند. ما این را چندین بار هم گفته ایم کار کار سختی است ما می‌گوییم حداقل زمانی که کشور‌های دیگر اجرایی کرده اند حداقل ۷ سال بوده است ما دو ساله این مراحل را رفته ایم الان تکمیلی ما مانده است این قدم خوبی است ما این بستر را کامل کرده ایم.

دعوای حقوقی هم داشته اید سر این ماجرا درست است؟ با بیمه‌های تکمیلی؟

نه اینکه ما پیش قدم باشیم، ولی دستگاه نظارتی از آن طرف خودشان مثلاً دیوان محاسبات در بحث دادسرای دیوان محاسبات این مباحث مطرح شد با توجه به فعالیت‌هایی که بیمه سلامت داشته است خوشبختانه آنجا هیچ کوتاهی از این قسمت تشخیص داده نشد و جزء آن گروه سبز ما بودیم گروه‌های قرمز دوستانی بودند که انجام وظیفه را طبق قانون نداشتند که امیدواریم مهلتی که گرفته اند بتوانند آن‌ها هم این کار مهم را انجام دهند. ما دوست داریم مریض وقتی می‌آید به فرموده مقام معظم رهبری جز رنج درمان چیز دیگری نداشته باشد. وقتی دارویی نوشته می‌شود ما بیمه پایه وظیفه پوشش داشته باشیم اگر صندوق صعب العلاج داریم پوشش بعدی را بدهیم. بیمه تکمیلی هم بیاید درکنار سامانه همانجا حساب شود نه اینکه فاکتوری دست فرد بیماری باشد بدود این خیابان این مرکز آن مرکز.

تکلیف مردم چه می‌شود دارند ماهانه یک چیزی بابت بیمه تکمیلی پرداخت می‌کند می‌رود اصلاً از صندوقش هم بهره‌مند شود، ولی حالا باید شش ماه بماند تا پولش را بگیرد؟

این مشکل هست و فکر می‌کنم قول سه ماهه داده اند به دیوان محاسبات این کار انجام شود امیدواریم تلاش دارند می‌کنند کار ساده‌ای عرض کردم، چون بیمه‌های تکمیلی بسته‌های مختلف دارند بسته‌های مختلف براساس پرداختی که انجام می‌شود باید همه این‌ها را محاسبه کنند و کار ساده‌ای نیست و امیدواریم هرچه زودتر بیاید در چرخه نظام الکترونیک سلامت و آن‌ها هم درکنار سامانه‌ها ما همه این‌ها را داشته باشیم کم کم به سمت پرونده الکترونیک هم خواهیم رفت یعنی پرونده الکترونیک مسیر انتهای ما است.

اطلاع دارید که آن طرف ماجرا هم گردن شما می‌اندازند و می‌گویند اطلاعات را بیمه‌های پایه به ما نمی‌دهند؟

نه ما از ابتدا داده ایم و سامانه ما هم شفاف است.

یعنی شما همه کامل اطلاعات را داده اید؟

لینک و اتصال ما کاملاً به صورت کامل دراختیار همه مجموعه‌ها از ابتدا گذاشته ایم. این عیب را به هیچ وجه شاید هم گفته اند من مصاحبه هایش را هم شنیده ام اصلاً جایی ندارد که بیمه سلامت این همکاری را نداشته است. بیمه سلامت دستگاهی بوده است که از ابتدا همکاری اش را با حوزه‌های مختلف سلامت برای اجرای این کار داشته است حمایت‌های مختلف را داشته ایم خود وزیر محترم بهداشت برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای همکاری شاید بیش از ۲۰ نامه نوشته اند که مثلاً وزارت ارتباطات در این مورد همکاری داشته باشند وزارت اقتصاد با توجه به اینکه بیمه‌های تکمیلی آن قسمت هستند همکاری داشته باشند این یک طرفه رفته است به سمت سازمان ها، ولی خب آن‌ها هم بخاطر مشکلاتی قطعاً داشته اند که نتوانسته اند و اینکه بیمه سلامت اطلاعات را دراختیار سایر دستگاه‌های تکمیلی نداده است و نداشته و همکاری نکرده است، اصلاً قابل قبول نیست.

الان به لحاظ فنی مشکلی هست که این خیلی چالش برانگیز باشد در این ماجرا؟

نه خیلی از مشکلات شان حل شد یعنی جلساتی هم که داشته ایم جلسات آخر در هفته‌های اخیر مشکلات دو طرف حل شد شاید سامانه‌های آن‌ها با سامانه‌های تأمین اجتماعی خیلی همخوانی نداشتند آن‌ها را هم دارند حل می‌کنند با توجه به پیگیری‌هایی که واحد فناوری و اطلاعات وزارت بهداشت در این زمینه داشته است و همکاری‌هایی که دوستان دیگر داشته اند این‌ها دارند به هم نزدیک می‌شوند.

زمانی می‌شود اعلام کرد که به آن آرمان اصلی برسیم که من که بیمه تکمیلی رفته ام خدمت گرفته ام بتوانم در لحظه پولش را هم بگیرم؟

اصلاً پولی نمی‌خواهد خود مؤسسه پرداخت می‌شود.

یعنی کد ملی را بدهند آنجا محاسبه می‌شود و آنجا پولی ندهند؟

بله دقیقاً.

چه زمانی؟

این را چون آن سمت را ما نیسیتم دیگر، ما این سمت کامل اطلاعات را دراختیار وزارت بهداشت و بیمه‌های تکمیلی قرار داده ایم. زمانی که آن‌ها باید محاسبه کنند چه زمانی توانایی این کار را دارند که انشاالله متصل شوند، و بتوانند این مشکل را حل کنند را به نظرم از مسئول محترم فناوری اطلاعات وزارت بهداشت این سؤال را داشته باشید قطعاً پاسخگو هستند، چون مسئول پیگیری از طبق قانون خود اطلاعات فناوری وزارت بهداشت.
سؤال: حتماً همکاران من در میز مربوطه در خبرگزاری صداوسیما حتماً پیگیر این ماجرا خواهند شد هم از وزارت بهداشت و هم از بیمه‌های تکمیلی که ببینند مشکل چه زمانی حل خواهد شد. شما توضیحات را دادید اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید، چون این عزم در کشور طبق قانون هم هست هم عزم ملی در این زمینه هست و مشکلات اولیه ورود به سامانه‌ها و بحث الکترونیک سلامت انجام شده است این کاری جزئی است که فکر می‌کنم دیگر با برنامه‌ای که بیمه مرکزی دارد و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت این به زودی حل خواهد شد.

برویم سراغ پرونده الکترونیک سلامت، یک شرح ماجرا و آخرین وضعیت را بفرمایید که الان در چه مرحله‌ای ایستاده ایم بعد ببینیم که در ادامه برنامه ریزی چه است برای تکمیل آن؟

نهایت کاری که در نظام الکترونیک سلامت باید شکل بگیرد این است که هر ایرانی یک پرونده الکترونیک قابل دسترسی در سراسر کشور داشته باشد با حفظ محرمانگی و اختیاری که دراختیار خود بیمار باشد حتی پزشکش با اجازه بیمار این را ببیند. خب خیلی هم شده است شاید دوره‌های قبل هم رونمایی شده است از پرونده الکترونیک، ولی همه می‌دانیم که اجرایی نشده است. اینبار ما کاری که در بیمه سلامت و وزارت بهداشت در برنامه داریم این است که از پایین شروع کرده ایم ما ابتدا نسخه الکترونیک قسمت سخت اش بوده است را خوشبختانه مستقر کرده ایم در کشور. الان داریم اجزای دیگر را وارد می‌کنیم.

سختش چه بوده است؟

خب نسخه الکترونیک این است که شما بلافاصله پزشک در مطب نسخه‌ای نوشته می‌شود برخط باید دقایق دیگر برود داروخانه یا مرکزی خدمت را بگیرد. این قسمت سختش است. قسمت‌های دیگرش راحت‌تر خواهد بود مثلاً ما بارگذاری کنیم آزمایشات بیمار را در سامانه که آماده شود اگر نیاز شد بیمار در جایی استفاده کند. تصویربرداری اش را بارگذاری کنیم پرونده بستری اش را هم متصل کنیم. ما شروع کرده ایم از آزمایشات این کار را در سامانه بیمه سلامت انجام داده ایم در برنامه داریم که سایر اجزا را هم کنارش بگذاریم در نهایت هم یک روکشی از پرونده بستری را متصل کنیم به این سامانه نسخه اینجا کامل می‌شود این بسته پرونده ما و جزئیات دیگری هم از جهت فردی اگر لازم باشد با توجه به اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده یا سلامت خانواده در کشور این کامل خواهد شد یعنی هر فرد ایرانی به راحتی بدون سازوکار دیگری از پایین به بالا دارای پرونده الکترونیک شد که واقعی است دیگر چیز غیرواقعی نیست ما بگوییم می‌خواهیم بسازیم پرونده را برای کسی. الان همه افراد ایرانی که کد ملی دارند، مراجعه می‌کنند به مراکز درمانی برایشان یک کد الکترونیکی به صورت نسخه الکترونیک نوشته شده است.

همین زمینه‌ای برای پرونده الکترونیک است این کار سخت را ان شاالله به راحتی در کشور قابلیت اجرایی پیدا کرده است و می‌توانیم، ولی زمانبندی را باید همکاری لازم باشد که ما بتوانیم این را به نهایت برسانیم با توجه به اجرا شدن پزشکی خانواده در کشور امید این را داریم که این روند تسریع شود. چون نیاز به این کار زیاد می‌شود در کشور هرچند ما الان در سامانه‌های سطح یک ما خیلی از اطلاعات افراد را داریم مخصوصاً در روستاها. ما الان سامانه‌های سطح یک مان در روستا اطلاعات اولیه را دارند یک پرونده اولیه برای بیماران در روستا‌ها شکل گرفته است آن متصل می‌شود به همین سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک که در آینده در کشور همین سامانه بیمه سلامت است و مورد تأیید وزارت بهداشت، این شکل کلی می‌گیرد و همه اطلاعاتی که وجود دارد در کشور برای هر فرد به هم متصل می‌شود. از این جهت امیدواریم با این شکل گیری و از این مسیر بتوانیم برای هر ایرانی در آینده‌ای نزدیک یک پرونده الکترونیک داشته باشیم.

از جهت اتصال سطوح مختلف مثلاً در حوزه بهداشت و درمان در حوزه بیمار بخش خصوصی و دولتی بیمه تکمیلی چقدر زیرساختش فراهم است که این‌ها متصل شوند و این موانعی که الان در بیمه تکمیلی به آن اشاره کردیم اگر متصل شود خیلی هایشان رفع می‌شود، چقدر این زیرساخت فراهم شده است؟

الان تقریباً زیرساخت‌های سطح یک و سطح دو و سه فراهم شده است نسخه الکترونیک و سایر پرونده‌ها یا باصطلاح اقدامات الکترونیک در بخش بستری که مدت‌ها است الان سامانه‌های اچ آی اس بیمارستان‌ها مدت‌ها به صورت الکترونیک است. سامانه سرپایی نسخه هم که به همین صورت وجود دارد این‌ها الان به هم متصل شده اند. سامانه سطح یک روستایی هم متصل شده است به سامانه نسخه الکترونیک بیمه‌های تکمیلی هم بیایند به این سامانه متصل شوند این چرخه کامل خواهد شد. فقط اطلاعات دیگر سرپایی که به مرور وارد می‌شود آن‌ها هم باید بیاید کنار دارو‌ها و کنار خدمات تشخیصی دیگر که این را کامل کند دیگر نیاز به پیچیدگی‌هایی که قبلاً متصور بودیم این کار خیلی سخت است نخواهد بود و امیدواریم که بتوانیم در مدت زمان کوتاهی مثلاً یکساله ما بتوانیم این بسته کامل پرونده الکترونیک را در کشور داشته باشیم.

یعنی تا یکسال آینده تقریباً هر ایرانی یک پرونده الکترونیک سلامت اش محقق می‌شود؟

امیدواریم من با توجه به همکاری خوبی که الان در نظام سلامت وجود دارد و همکاران خوب ما هم در دانشگاه‌ها وزارت بهداشت بیمه‌ها هستند پیش بینی ام این است که بتوانیم تا یکسال این را کامل کنیم.

ممکن است که مثلاً از فناوری‌هایی هم مثل هوش مصنوعی هم بهره گرفت در این پرونده‌ها و بشود یکسری تحلیل را روی داده‌های آن داشته باشیم راجب به وضعیت بیمار از این فناوری استفاده شود؟

مطمئناً الان هم خیلی از این فرآیند‌ها با هوش مصنوعی در بحث نظارت و کار‌هایی که ما الان داریم در بیمه سلامت انجام می‌دهیم جوانان ما دانشگاهیان ما که در این زمینه کار کرده اند کنار ما هستند در فرآیند‌هایی که جاری است حتی در بحث نظام ارجاع و سلامت خانواده‌ها هم این گروه آمده اند کنار ما قرار گرفته اند امیدواریم با برنامه‌هایی که داریم حتماً جزء برنامه‌های ما است، ولی هنوز عملی نشده است این قسمت و خیلی کمک می‌کند مخصوصاً در تشخیص بیماری‌ها در ادامه روند بیماری‌ها در نظارت و پایش امر هم به ما کمک خواهد کرد.

اگر بحثی درباره پرونده سلامت باقی نمانده است برویم روی بحث نوبت دهی الکترونیک؟

من اشاره‌ای فقط کنم از بحث اینکه استقرارنسخه الکترونیک ما الان آخرین آمارمان مربوط به روز گذشته است بیش از ۱۸۵ میلیون نسخه الکترونیک را در کشور فقط سامانه بیمه سلامت ثبت کرده است ماه گذشته ۱۰ میلیون نسخه صادر شده است در عرض یکماه و اشکالاتی هم که داشته ایم در نسخه گرفته ایم نسخه سامانه جدید مایا، نسخه جدیدی که طراحی شده است آن هم آماده شده است که تمام نواقصی که در این مدت بوده است گرفته شده است الان در دسترس جامعه پزشکی قرار می‌گیرد که ما بتوانیم حداقل مشکل را هم از جهت زمانی و هم از جهت فرآیند‌ها در نسخه الکترونیک داشته باشیم.

در بحث نوبت دهی الکترونیک وزارت بهداشت و فناوری اطلاعات وزارتخانه وعده پایان خردادماه را داده بودند که یکپارچه اجرا شود شما بعنوان مسئول بیمه سلامت ارزیابی تان چه است از این ماجرا؟

بحث نوبت دهی الکترونیک در خیلی از بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت اجرایی شده است الان هم خیلی از بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها دارند نوبت الکترونیکی می‌دهند، ولی یکپارچه شدن آن را با توجه به قولی که اداره فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تا پایان خرداد داده است امیدواریم انجام داده باشد من اطلاعات دقیقی الان ندارم که این کار را یکپارچه کرده اند یا خیر قول پایان خردادماه را ما هم شنیده ایم که داده اند، ولی خیلی از جا‌ها دارد این کار انجام می‌شود کار سختی در اتصال این‌ها و یکپارچه کردن آن‌ها نباید باشد با توجه به صحبت‌هایی که ما از دوستان آی تی وزارت بهداشت شنیده ایم این کار همین طور که فرمودید تا پایان خرداد قابلیت اجرایی در کشور پیدا می‌کند.

بحث توسعه بیمه همگانی و یکی از موضوعات در حوزه پوشش درمان ناباروری است اگر ممکن است یک شرح وضعیتی ارائه بفرمایید که الان به چه صورت است؟

در بخش بیمه همگانی سال گذشته ما بیش از ۶ میلیون نفر بیمه شده رایگان داشته ایم در سه دهک پایین و در محلات کم برخوردار شهری. ۶ میلیون و ۴۵۰ نفر حداقل بیمه شده رایگان ما در این بخش بوده اند. بخش زیادی را به صورت یکجا بیمه کرده ایم این کار یک کار جدی در کشور بود تا الان به این صورت که ما یک حجم بیمه شده رایگان و آن هم از دهک پایین با توجه به نگاه نظام به بحث عدالت در سلامت نداشته ایم که این کار خوشبختانه صورت گرفت و سال گذشته در دولت سیزدهم افتخاری است برای کشور با این نگاه و با نگاه هدفدار به این موضوع اتفاق خوبی افتاده است برای روستاییان کشور همه آن‌ها تحت پوشش بیمه رایگان هستند، یعنی ما تقریباً می‌شود گفت ۳۰ میلیون بیمه شده رایگان صرفاً بیمه سلامت دارد که فرد حق بیمه‌ای را پرداخت نمی‌کند و دولت حق بیمه اش را پرداخت می‌کند خدماتی هم که آن‌ها می‌گیرند در بخش‌های دولتی ۹۰ درصد خدمات بستری شان را ما پوشش می‌دهیم.

در بخش دارویی هم همچنین، سرپایی بستری با عدد و رقم خوبی سهم سازمان بیمه است. تأمین اجتماعی هم تعداد زیادی از بیمه شدگان کشور را تحت پوشش دارد و آن‌ها هم دارند همین کار را انجام می‌دهند پس درصد زیادی از جمعیت کشورمان تحت پوشش بیمه هستند. پس شاخص ما در پوشش بیمه جمعیت وقتی گفتیم شاخص‌ها خوب است مقام معظم رهبری هم در پیام نوروزی شان اشاره فرمودند که شاخص بیمه خوب است، اولین شاخص ما شاخص برجسته‌ای است که در کشور بسیار مناسب است. حتی برای افرادی که بیمه‌ای ندارند این فرصت را قائل شده ایم که هرچند جزء مباحث بیمه‌ای نیست که فردی که بیمار شده است بیاید و خدمت بگیرد همانجا بیمه کنیم، ولی با دستوراتی که داده شد ما این کار را هم فراهم کرده ایم که مردم اگر مخصوصاً در دوران کرونا نیاز درمانی پیدا کردند روی تخت بیمارستان هم.

البته یک عده‌ای می‌گفتند که این با عدد‌ها خیلی سازگار نیست ما که سال‌ها بیمه پرداخت کرده ایم الان مریض شده ام و روی تخت خوابیده ام.

ما آن‌ها را هم تا الان بیمه رایگان کرده بودیم کسی نبود جز کارکنان محترم دولت از صندوق پرداخت می‌کنند سایر بیمه شده‌های ما بیمه رایگان بودند از آن دست یعنی از همان جنس بیمه همگانی که ما رایگان کردیم این قسمت را هم جزء آن‌ها گذاشته ایم.

یعنی هزینه اش را خودتان پرداخت کرده اید؟

بله خودمان پرداخت کرده ایم که مشکلی پیش نیاید، چون دوران کرونا بوده است الان ارزیابی وسع وجود دارد و مسائل دیگری که کنار آن است.

شما برای دهک‌های پایین را خودتان پرداخت می‌کنید؟

بله.

اگر کسی بیمه نبوده است الان هم مریض شده است و روی تخت بیمارستان بیمه اش کرده اید احتمالاً این فرد فردی است که خیلی رغبتی یا تمایلی به پرداخت حق بیمه هم ندارد، چون بیمه اش کرده اید. این از کدام محل پرداخت می‌شود؟

از محلی که دولت درنظر گرفته است برای کمک به افرادی که بیمه نشده اند.

عرض می‌کنم در دهک پایین نباشد.

حتی تا دهک هفتم. در دوران کرونا دستوری داشتیم از ستاد ملی کرونا ...

این فقط مختص دوران کرونا بوده است؟ الان چی؟

الان از ابتدای ۱۴۰۲ دیگر سه دهک پایین رایگان هستند مابقی باید طبق ارزیابی وسع حق بیمه شان را هرچند دولت تخفیف داده است مثلاً برای دهک ۴ فقط ۱۰ درصد گذاشته است از حق بیمه ۱۴۵۰ تومانی که برای هر نفر است برای هر سال، آن باید ۱۰ درصدش را پرداخت کند.

الان یک نفر در وضعیت فعلی مریض شده است و بیمه هم ندارد وضع اش هم خوب است در سه دهک پایین هم نیست روی تخت بیمارستان شما همان روی تخت بیمه اش می‌کنید یا خیر؟

برای دهک بالاتر ارزیابی وسع انجام می‌شود طبق ارزیابی وسع می‌آیند بیمه ما می‌شوند و همان روی تخت هم باشند این زمانی که باید برای بیمه شدن شان باشد زمان زیادی نیست می‌توانند بیمه شوند با ارزیابی وسعی که از دهک ۴ به بالا طبق قانون باید انجام شود.

این با آن مفهوم بیمه یک مقدار در تغارض نیست؟ کسی که به هر حال می‌خواهد از خدمات بیمه بهره‌مند شوند آمده است مدت‌ها حق بیمه پرداخت کرده است برای کسی عرض می‌کنم که وسع اش را دارد. آن کسان دهک پایین را که دولت تقبل کرده است و دارد می‌دهد کسی که تمکن مالی دارد که پرداخت کند و تا الان هم بیمه نداشته است آمده روی تخت بیمارستان آنجا بیمه می‌شود و از منافع اش هم بهره مند می‌شود، ولی مثلاً کس دیگری که سال‌ها و ماه‌ها حق بیمه پرداخت کرده است با آن در یک شرایط عادی قرار می‌گیرد این با عدالت خیلی سازگار نیست؟

با عدالت سازگار نیست با اصول بیمه‌ای هم سازگار نیست. براساس تأییدی یا تأکیدی که شده است و ابلاغیه‌ای که به سازمان بیمه سلامت شده است هر ایرانی حق دارد یکبار در موقعی که بیمه نشده است آن هم در صندوق بیمه همگانی بتواند یک ما الان اجازه داده اند بیمه شود تا بیمه اش را تمدید کند. خب همین فرمایشی که شما کردید را در مذاکراتی که ما با مسئولین داریم در این زمینه صحبت‌های زیادی شده است همین موضوعات را مطرح کرده ایم در دوران کرونا به علت شرایط خاصی که وجود داشت در کشور، لازم بود این کار انجام شود. بالاخره افراد دسترسی نداشتند شدت بیماری زیاد بوده است مشکلاتی وجود داشته است دارد ساماندهی می‌شود که ساماندهی هم شده است از این طرف سال دیگر باید طبق ضوابط و مقررات افراد بالای دهک سوم حق بیمه هرچند حداقل پرداخت کنند و به چرخه بیمه شده‌ها وارد شود.

این مفهوم اش این است که دارد اجباری می‌شود برای همه؟

بله

یعنی الزاماً همه باید بیایند تحت پوشش قرار بگیرند حق بیمه شان را هم پرداخت کنند؟

بله حالا آن هم که حق بیمه پرداخت نکرده است چه می‌شود پرداخت نکند نیاید. قانون نوشته است سازوکاری و آئین نامه‌ای نوشته شود آن هم در کمیسیون اجتماعی دولت طراحی شده است که بتوانند از حساب و یا از یارانه شان بردارند به حساب حق بیمه شان.

البته دهک بالا باشند یارانه هم نمی‌گیرند.

بله آن‌هایی که خودشان از حساب‌هایی که جاری هستند دولت اجازه دارد بردارد برای حق بیمه. این نهایی نشده است نهایی شود این کار ابلاغ می‌شود.

آماری دارید که جامعه‌ای که با این شرایط بیمه نمی‌کنند خودشان را چه تعدادی هستند؟

ما سال گذشته در دوران کرونا شرایطی فراهم کردیم که خیلی‌ها بیمه شدند. آن زمان ما می‌گفتیم بین ۵۰۰ هزار نفر تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه نشده ما در کشور هستند هرچند بالقوه بیمه بودند همین شرایطی که الان صحبت شد موقع گرفتن خدمات درمانی می‌آمدند و بیمه می‌کردند خودشان استفاده می‌کردند. الان با توجه به دهک گذاری و بحث ارزیابی وسع یک تعدادی بیمه شان نامعتبر شده است که باید فکری برای آن‌ها کنیم با توجه به این صحبت‌هایی که الان در دولت و مجلس درحال انجام است برای این دهک‌ها برداشت‌ها به چه صورت باشد، چون بیمه بیمه اجباری و لازمی است برای هر فرد بیمه درمان و سلامت که این کار درحال ساماندهی است در کشور که این گروه هم که نمی‌آیند بیمه نمی‌شوند یک وقتی می‌گویند ما اصلاً بیمه نمی‌خواهیم ما تمکن مالی داریم، ولی الزام در قانون آمده است که باید بیمه شوند بیمه گر هم سازوکاری ندارد که مثلاً بگوید اگر می‌خواهید خدمات بانکی بگیرید باید بیمه نامه سلامت را نشان دهید تا مثلاً تسهیلات بانکی بگیرید اگر می‌خواهد آموزش رایگان استفاده کنید این‌ها نیامده است، بحث زیاد است پیرامون این قضیه، بخاطر محدودیت‌هایی که برای مردم انجام می‌شود نهایتاً هنوز مصوبه‌ای ما نگرفته ایم برای اینکه به صورت جدی فردی که بیمه سلامت ندارد از بعضی از خدمات محروم شود تا بیمه کند.

مثل بیمه شخص ثالث برای ماشین که شخص اگر شخص بگوید من تمکنش را دارم و نمی‌خواهم اگر خدایی ناکرده تصادف هم کردم بیمه اش را هم از جیب ام می‌دهم، ولی قانوناً اصلاً ممنوع است که بخواهد پشت فرمان بنشیند.

الان این بحث به صورت جدی در دولت دارد بحث می‌شود در کمیسیون‌های فرعی دولت که یک سازوکاری بگذاریم بعضی از خدماتی که لازم است و فرد نیاز دارد را منوط کنند به داشتن بیمه.

درباره پوشش درمان ناباروری وضعیت چطور است؟

درمان ناباروری قانونی که از ۱۴۰۰ آمده است و ۲ سال داریم اجرایی اش می‌کنیم سال گذشته خوب بوده است ما بیش از هزینه‌ای که بیش از منابعی که مجلس و دولت برای ما گذاشتند و اختصاص داده اند نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان بیشتر هزینه کرده ایم از صرفه جویی از جا‌های دیگر هزینه کرده ایم ما فقط برای مادران باردار و خدمات زایمان رایگان مان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ۱۴۰۱ هزینه کرده ایم ۷۷۰ میلیارد تومان برای ناباروری هزینه کرده ایم کل هزینه به اختصاص منابع شان اگر ۱۰۰ درصد بود ۱۵۰۰ تا بود برای ما ما نزدیک به ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم برای ناباروری

 ناباروری بحثی است که در بخش دولتی و خصوصی اجرا می‌شود الان ما پوشش‌های درمانی و تشخیصی مان را به صورت ۹۰ درصد در بخش دولتی با تعرفه دولتی و در بخش خصوصی و عمومی غیردولتی با تعرفه عمومی غیردولتی داریم پوشش می‌دهیم. ولی اختلافی که الان دریافتی در بخش خصوصی است نسبت به آن تعرفه عمومی دولتی حدی است که باز هم ممکن است از توان خانواده‌ها خارج باشد توصیه ما این است که حتماً به مراکز دانشگاهی مراکز علمی هستند اساتید دانشگاه در این زمینه تبحر خاصی دارند نتایجی هم داریم از میانگین جهانی پایین‌تر نیست حتی بالاتر است خدمت نازایی در کشور و نتایج آن از این طرف یک لیست انتظاری را تحمل کنند در بخش دولتی خدمت بگیرند که ما پوشش قابل قبولی داریم. وقتی در بخش خصوصی می‌رود آنجا مابه التفاوت برای خانواده‌ها زیاد می‌شود و این را دیگر دولت نمی‌تواند متقبل بشود.

شما دولتی اش را پوشش می‌دهید؟

دولتی و عمومی غیردولتی در بخش خصوصی و سایر بخش‌های غیردولتی

قبول دارید خیلی هایش در خصوصی انجام می‌شود؟

بله ما الان ۴۳ درصد مراکز ناباروری مان دولتی است ۵۷ درصد در بخش خصوصی است. بخش خصوصی را هم پوشش می‌دهیم، ولی مابه التفاوتی که ایجاد می‌کند آن هم برای مریض سنگین است اعتبارمان اینقدری نیست که بتوانیم ورود کنیم به همه خدمات در بخش خصوصی اگر بخواهیم.

شما یا باید خصوصی را پوشش دهید یا بگویید من خدمات دولتی ام را توسعه می‌دهم تا بتوانید جواب بدهید.

بله خدمات دولتی خیلی توسعه پیدا کرده است در دانشگاه‌ها تقریباً همه دانشگاه‌ها مراکز ناباروری شان را راه انداخته اند در همین یکسال اخیر. سال ۱۴۰۱ الان هر استان کوچکی هم شما می‌روید دانشگاه موظف شده اند، من ماه گذشته استان هرمزگان بوده ام سه مرکز ناباروری در مرکز استان و شرق و غرب را طراحی کرده اند و آنجا این راه اندازی شده است دارند خدمت می‌گیرند مردم، ولی باز هم به نظر ما نیاز با توجه به اینکه ما یک ۵ تا ۱۰ درصدی هم از نرم جهانی بیشتر است ناباروری در کشور. شاید ۴ و نیم میلیون زوج نابارور در کشور باشند ما اگر بخواهیم هزینه‌ها را محاسبه کنیم حداقل هزینه خصوصی را هم درنظر بگیریم شاید نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که بتوانیم پوشش دهیم الان اعتبارمان ۱۷۷۰ میلیارد در بودجه ۱۴۰۲ برای این دو قانون است.

تعرفه‌های خصوصی و غیرخصوصی اختلاف فاحشی هم دارند الان درست است؟

تقریباً خصوصی با دولتی ۵ برابر اختلاف دارد.

این‌ها به لحاظ قانونی نباید یکی بود؟

نه فعلاً نیست.

باید یکسان می‌شده؟

نشده است بخاطر هزینه‌هایی که وجود دارد جزء فنی اش مخصوصاً دربخش خصوصی

شما بعنوان عضو شورایعالی بیمه نباید پیگیر این ماجرا شوید که چرا همچنین اختلافی است؟

به تدریج دارد این تعرفه‌ها در بخش خصوصی به دولتی نزدیک می‌شود امسال خیلی از خدمات در بخش دولتی و خصوصی یک شیب ملایمی دارد که کم کم دارد به نزدیک شدن به هم با توجه به هزینه‌هایی که فعلاً در بخش خصوصی وجود دارد شاید اینکه یک دفعه بشود این کار انجام شود قابل انجام نیست.

بسیار خب. وعده‌هایی که امشب دادید یک مقداری دارد حجم اش زیاد می‌شود امیدواریم همه این‌ها محقق شود حالا موکول به آینده می‌شود واقعاً اتفاق بیفتد.

ما در بخش ناباروری داریم خدمت را می‌دهیم در بخش دولتی هم پوشش خوبی داریم عرض کردم که اگر در بخش خصوصی ما واقعاً پوشش کامل را بدهیم با توجه به نیازی که وجود دارد حداقل ۲۰ هزار میلیارد اعتبار بیشتر می‌خواهیم که این کار را انجام دهیم برای همه زوج‌های نابارور حالا این نیست که هر سال همه زوج‌های نابارور مراجعه کنند برای درمان و برای این تعداد فعلاً ما حداقل اعتبار را هم نداریم ۱۷۷۰ میلیارد تومان ما سال گذشته فقط ۲۲۷۰ میلیارد تومان هزینه این بخش داشتیم شاید ۷۰۰ و خورده‌ای را از منابع دیگر سازمان پرداخت کردیم تا این کار انجام شود امسال هم حداقل ۲ برابری تقاضا کرده ایم که نه دولت و نه در کمیسیون تلفیق و صحن اضافه نشد با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که در کشور وجود داشته این کار انجام نشده است امیدواریم با سازوکار‌هایی که داریم در روند توسعه در بخش دولتی بتوانیم آنجا بیشتر تمرکز کنیم برای افرادی که نیازمند هستند در بخش دولتی این خدمت را انجام دهیم. خبرگزاری صدا و سیما

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.