جزئیات کامل کودک آزاری در موسسه خیریه "زنجیره مهر ماندگار"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، روزنامه اعتماد در گزارشی به نقل از منابع آگاه پرده از شکنجه‌های جسمی و آزار شدید کودکان در یک مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در منطقه تهرانپارس برداشت. روزنامه اعتماد همچنین خبر داده که مربیان این مرکز "طلبه" هستند.

در این گزارش که با عنوان "داغ ماندگار" منتشر شده آمده که یک کودک هفت، هشت‌ساله در یک مرکز موسسه خیریه زنجیره مهر ماندگار به خاطر "شب‌ادراری" مورد شکنجه قرار گرفته است.

یکی از مربیان پیشین این مرکز گفت: نخست با همکاری رئیس و یکی از مربیان، دست‌وپای این کودک با اتو سوزانده می‌شود و بعد هم در حمام ساختمانی قدیمی که پر از سوسک است، زندانی شده و غذایش به نان‌ خشک و آب محدود می‌شود و این روند یک هفته ادامه پیدا می‌کند و به خاطر خارج کردن این بچه از آن وضعیت با او برخورد شده است.

این تنها یکی از قصه‌های وحشتناک این مرکز است و منابعی می‌گویند ماه‌هاست که روزگار ۲۴ بچه بی‌سرپرست و بدسرپرست ساکن در این مرکز همین است.

یکی از همکاران این موسسه که نام وی ذکر نشده در این خصوص گفت: بچه‌های مرکز به شکل عجیبی از مسئول فنی ترس داشتند و خود این فرد دلیل این ترس را به این صورت توضیح داد که من همان ابتدا چنان زهر چشمی از این بچه‌ها گرفتم که دیگر همیشه از من حساب می‌بردند. در همان ابتدا یکی از بچه‌ها را چنان ترساندم و گفتم زبانت را می‌برم و چنان به دهنش پشت سر هم زدم که دهانش خونی شد و حالا این بچه‌ها مثل مرگ از من می‌ترسند.

هرچند مسوولان این مرکز تماس و برخورد بهزیستی با آنها را تایید می‌کنند اما روایت‌های آزار این کودکان را رد می‌کنند و می‌گویند از سر رقابت دیگر موسسات یا تخلف یک مربی خاص است.

حامد حقی مدیرعامل و عضو هیات موسس موسسه خیریه و نیکوکاری زنجیره مهر ماندگار در این خصوص گفت: این موارد درست نیست، اتفاقا مرکز ما مرکز نمونه تهران است. از سال ۹۴ بچه‌ها دراختیار ما بودند و درواقع ما در خدمت بچه‌ها بودیم، یعنی این ۲۴ نفر الان ۸ سال است که در این موسسه هستند. ما جزو مراکز نمونه کشور هستیم و وقتی بهزیستی و رییس‌جمهوری می‌خواهند به موسسه سر بزنند سراغ ما می‌آیند. شب عید بچه‌های ما در افطار با رییس‌جمهوری حضور داشتند. آقای قالیباف آنجا آمدند. منظورم این است که ما مرکزی نمونه هستیم و این روایت‌ها درست نیست.

وی افزود: تخلفی صورت گرفته اما مساله حل شده است: یک نفر یک خطایی کرده بود که ما آن یک نفر را اخراج کردیم و با بهزیستی مشکل‌مان را حل کردیم، اولا بچه‌های‌ ما حق صحبت با خبرنگار را ندارند و دوم اینکه من روی خدمت به بچه‌ها شک ندارم. اتفاقا بچه‌های ما سرحال‌ترین و مودب‌ترین بچه‌های بهزیستی هستند و مدام در مراسم‌های مختلف بچه‌های ما را صدا می‌کنند.ما یک نفر را اخراج کردیم به خاطر اینکه بچه‌ها را کتک زده بود و از او به دلیل کودک‌آزاری شکایت هم کردیم. ما اصلا اجازه هیچ‌گونه برخوردی با بچه‌ها را نمی‌دهیم و اگر کسی تخلفی کند مثل همین مورد او را اخراج می‌کنیم.

مدیرعامل و عضو هیات موسس موسسه خیریه و نیکوکاری زنجیره مهر ماندگار در سخنان خود البته بخشی از این برخورد را روایت و تایید کرد و گفت: از بهزیستی به ما گفتند مسوول فنی را عوض کنید. اینکه همه باید اخراج شوند درست نیست و فقط همان مسوول فنی باید تغییر کند. مسوول فنی همه کاره است و وقتی تغییر کند مربی و بقیه موارد هم عملا تغییر رفتار می‌دهند و تغییر ایجاد می‌شود. ما یک مربی را که خودمان اخراج کردیم و یک مربی دیگر را به دلیل اینکه این موضوع را گزارش نکرده بود، اخراج کردیم و مسوول فنی هم قرار است که تغییر کند و زمان خواستیم چون در لحظه نمی‌شود این اتفاق رخ دهد.

حقی گفت: این بچه‌ها همه‌شان بچه‌های آسیب هستند و تا زمانی که کنارشان زندگی نکنید، نمی‌دانید چه سیستمی دارند و چه اتفاقی برای مربی‌ها رخ می‌دهد و تا پیش از اینکه این موارد را ندانید، قضاوت درست نیست ولی بعضی وقت‌ها اتفاقاتی رخ می‌دهد که از دست مربی هم خارج است و مربی در شرایط خاص و موارد استثنا ممکن است تنبیهی را انجام دهد ولی این‌طور نیست که شما فکر کنید شکنجه انجام می‌شود، نه این‌طور نیست. ما قراردادی با شهرداری داریم و از استخرهای شهرداری و پارک‌های مختلف استفاده می‌کنیم. هر سال بچه‌ها را به زیارت و سفر مشهد می‌بریم.

وی افزود: همه مربیان این مرکز تاکنون از طلبه‌ها انتخاب می‌شدند و الگوی مناسبی هم بوده‌اند، ما از الگویی استفاده می‌کردیم که الگوی بدی نبود و از طلبه‌ها برای مربی استفاده کردیم مثلا همین فرد طلبه از ارتباطاتش استفاده کرد و با شما تماس گرفت. بله تا الان همه مربیان ما طلبه بودند و فکر می‌کردیم بهترین گزینه برای آموزش و پرورش هستند، این اتفاقی که در مرکز رخ داد باید خود را جای آن فرد قرار دهید که ۲۴ ساعت آنجا بوده و چنین مساله‌ای پیش آمد و نباید راحت آن را قضاوت کرد. این گزارش که به شما دادند غلط است و من آن را تکذیب می‌کنم. ما داریم کار خیر می‌کنیم و برای کار خیرمان دنبال چیز خاصی نیستیم، اما مراکز دیگر می‌بینند و می‌گویند چرا بچه‌های حقی پیش رییس‌جمهور می‌روند، چرا رئیس مجلس آنجا می‌رود و این مسائل پیش می‌آید.

این سخنان مدیرعامل موسسه خیریه و نیکوکاری زنجیره مهر ماندگار درحالی‌ است که منابعی در بهزیستی استان و کشور از برخورد شفاف و حتی خلع ‌ید این موسسه درباره کودکان سخن می‌گویند.

سید محمدجواد حسینی مشاور رییس و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با "اعتماد" اما از برخورد جدی با این موسسه خبر داد و گفت: سیاست تازه بهزیستی برخورد شفاف با چنین پرونده‌هایی است، طبق قانون اگر موسسه سابقه تخلف نداشته باشد در مرحله اول اخطار می‌گیرد و اگر این اخطار تکرار شود منجر به لغو مجوز خواهد شد. این موسسه به دلیل همین پرونده اخطار اول را گرفته و پس از آن به سمت لغو مجوز می‌رود چون سابقه‌ای نداشته پس اخطار گرفته است.

وی در توضیح این برخورد هم افزود: برخورد حداکثری انجام شده و اگر کار فوری انجام نشده و مرکز کامل خالی نشده به خاطر شرایط بچه‌هاست که امکان جابه‌جایی سریع وجود ندارد و ممکن است موضوع به زندگی بچه‌ها آسیب وارد کند، سیاست و مصوبه سازمان بهزیستی در سال جدید برخورد شدید و شفاف با چنین پرونده‌هایی است، در بازرسی بهزیستی کشور که ما یک ماه پیش همایشی را داشتیم اعلام شد که اگر بحرانی در یکی از مراکز رخ دهد در اولین فرصت موضوع به مراکز شهرستانی و استانی گزارش شود و در این مورد هم موضوع به گزارش بهزیستی رسید و بررسی انجام شد.

مشاور رییس و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: خود آن حادثه و پیگیری آن برای ما ارزش بیشتری از این دارد که کار را پنهان کنیم، درباره این موضوع و مرکز، بهزیستی شهرستان و استان وارد شدند و موضوع را بررسی کردند و در فاصله کمی هم موضوع را به ستاد گزارش دادند، قاعدتا اتفاق ناگواری است اما سابقه و شرایط باید بررسی شود. اتفاقی که رخ داد یکی از مربیان با یکی از فرزندان بدرفتاری کرده اما برخورد بهزیستی به یک فرد محدود نشده برخورد حداکثری انجام شد، چون موضوع مهم است و ما بچه‌های این مراکز را بچه‌های خودمان می‌دانیم و به همین دلیل برخورد با یک فرد یا یک مسوول فنی نبوده و برخورد جدی‌تر بوده است.

حسینی ادامه داد: بچه‌ها اینجا را خانه خود می‌دانند و جابه‌جایی بچه‌ها آن‌هم در این شرایط که فصل امتحانات است، درست نیست اما پروانه فعالیت مسوول فنی لغو شد، تولیت نگهداری بچه‌ها تا اطلاع ثانوی از موسسه گرفته شد و همکاران دولتی در آن مرکز مستقر شدند تا بچه‌ها در آن موسسه بمانند، اما تمام مسوولان آن موسسه خلع ید شدند تا فصل امتحانات رفع و در شرایط مناسب تصمیم ثانویه گرفته شود. با وجود سابقه خوب موسسه، این موسسه خلع ید شده و پرسنل هم غالب‌شان تغییر کرده و مربیان بخش دولتی مستقر شده‌اند.

چرا مجوز موسسه متخلف برای سوزاندن دست و پای کودک به دلیل شب‌ادراری باطل نشد؟

وی همچنین روز "یک شنبه 21 خردادماه" در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: موسسه خیریه زنجیره مهر ماندگار به نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اختصاص دارد و به دنبال حادثه پیش آمده در این مرکز بهزیستی استان تهران هم مسئول فنی و همه پرسنل را تغییر داده است، موسسه خلع ید شده است و مجموعه دولتی در محل موسسه خیریه زنجیره مهر ماندگار مستقر شده است و مدیریت این مرکز به طور موقت از مدیریت بخش خصوصی خارج شده است.

مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه چرا با وجود رخ دادن تخلف کودک آزاری مجوز خیریه فوق لغو نشده است تاکید کرد: لغو مجوز فرایند دارد و در مرحله اول و دوم مدیر مرکز اخطار دریافت می‌کند و در صورت تکرار پروتکل قانون اجرا می‌شود و در این موارد باید بر اساس قانون جلو برویم.

حسینی همچنین در واکنش به سوزاندن دست و پای یکی از کودکان موسسه خیریه زنجیره مهر ماندگار خاطرنشان کرد: آزار کودکان یعنی چند کودک مطرح نبوده و یک حادثه برای یک کودک رخ داده است، کودکان حاضر در مرکز خیریه فوق را کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست که ممکن است فقط ایتام نبوده و فاقد سرپرست موثر باشند شامل می‌شوند.

فارغ از این مرکز خاص که در ادامه بیشتر و دقیق‌تر به آن پرداخته می‌شود، چند سالی است که اخبار آزار و تنبیه کودکان ساکن در مراکز نگهداری خصوصی و همچنین مراکز نگهداری از معلولان، معتادان و اقشار فرودست نیازمند زندگی در چنین مراکزی شدت یافته و ماهی نیست که خبری از این مراکز به رسانه‌های رسمی راه پیدا نکند.

جست‌وجوی ساده در اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی داخل کشور هم این موضوع را تایید می‌کند، از خبر منتشرشده در خبرگزاری مهر با تیتر "گزارشی از تعرض به کودکان معلول در پرورشگاه" تا خبر "ایراد صدمات بدنی به معلولان "کودک‌آزاری" در یک مرکز در شیراز" که درنهایت منجر به بازداشت رئیس همین مرکز در خرداد امسال شد تا ده‌ها و حتی صد‌ها خبر مشابه که در چند سال گذشته رسانه‌ای شده است.

دلیل هر چه هست اما به نظر می‌آید از اواخر دهه هشتاد و واگذاری بسیاری از مراکز بهزیستی به موسسات و خیریه‌های خصوصی تعداد این اخبار هم افزایش یافته و حتی کار به جایی رسیده که حالا بهزیستی در کنار بررسی‌های رسمی و فرستادن ناظران خود، در سامانه‌ای تازه از مردم خواسته که هرگونه تخلف و آزار در این موسسات را اطلاع دهند، موضوعی که مشاور رئیس سازمان بهزیستی در گفتگو با "اعتماد" هم آن را تایید و بر اهمیت آن تاکید می‌کند.

با مدیر موسسه خیریه "زنجیره مهر ماندگار" آشنا شوید

" از معاونت سازمان تامین اجتماعی تا مدیرعاملی صندوق ذخیره بسیجیان "

اما یکی از سوالات در خصوص این موسسه آن است که چنین موسسه ای با این حجم از تخلفات متعلق به کیست؟


با یک جستجوی ساده برای یافتن نام این فرد به "احمد اسفندیاری" خواهیم رسید. وی در حال حاضر معاون سازمان تامین اجتماعی است.
 
 
در سابقه وی هم مدیرعاملی صندوق ذخیره بسیجیان و معاونت روابط بین الملل بسیج مستضعفین دیده می‌شود. ریاست سازمان بهزیستی کشور و ریاست سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز از دیگر سوابق اجرایی "احمد اسفندیاری" است.
 
 
هر چند بررسی و شفاف‌سازی واقعیت آنچه که در موسسه خیریه زنجیره مهر ماندگار رخ داده یک ضرورت جدی است اما نکته مهم دیگر آن است که کارنامه و سوابق "احمد اسفندیاری" یک بار دیگر بازنگری و درباره اتفاقاتی که تحت دوران‌های مسئولیت وی در ارگان‌های مختلف رخ داده، تحقیق جدی شود.
 
 منطق این بررسی هم ساده است، فردی که در موسسه خیریه تحت مدیریت خود با چند کودک مظلوم بی سرپرست یا بد سرپرست چنین می‌کند، در پست‌های مهمتر دولتی و با تکیه به منابع عمومی کشور چه خواهد کرد؟

به گزارش ایرنا سید محمدجواد حسینی مدیرکل دفتربازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور "روز چهار شنبه 24 خردادماه" پس از برکناری مسئول فنی و خلع ید موسسه از پیگیری حقوقی و صدور قرار بازداشت برای ۲ نفر از کارکنان موسسه به دلیل رفتار نامناسب با کودک خبر داد و گفت: سازمان بهزیستی به محض اطلاع از این اتفاق با فوریت پس از خلع ید مؤسسه مربیان خود را در مرکز مستقر کرد، در گام بعدی شکایت کیفری از مرکز متخلف به دلیل کودک آزاری انجام گرفت که تا کنون منجر به صدور قرار بازداشت برای ۲ نفر از کارکنان این مؤسسه شده است.

وی صیانت از حقوق همه افراد تحت پوشش سازمان و به ویژه کودکان را وظیفه سازمان بهزیستی دانست و تصریح کرد: سازمان بهزیستی در حفظ و صیانت از سلامت و شأن و منزلت کودکان تحت سرپرستی با هیچ فردی مماشات نمی‌کند و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد، هموطنان می‌توانند از طریق سامانه دیده بان و خط تلفن ۱۴۸۲ موارد تخلف در مراکز سازمان بهزیستی را اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

پی نوشت:

_ چرا باید در یک موسسه خیریه تحت پوشش بهزیستی تنبیه کودکان آن‌ هم در چنین سطحی رخ بدهد؟
_ چگونه می‌توان مانع از تکرار چنین حوادثی در این‌همه مرکز نگهداری از محروم‌ترین و آسیب‌دیده‌ترین افراد شد؟
_ آیا قوانین بازدارنده و اصول و مبانی نظارت و رسیدگی به چنین مواردی نیازمند اصلاح نیست؟

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، موسسه خیریه و نیکوکاری زنجیره مهر ماندگار مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۹۱ و با مجوز رسمی فعالیت از سازمان بهزیستی کشور و پروانه فعالیت مجتمع نگهداری شبانه روزی از ایتام پسر اداره کل بهزیستی شهر تهران با همکاری خیرین و نیکوکاران شروع به فعالیت کرد.

پایان پیام/

فرناز نایینی گزارشگر: فرناز نایینی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.