کمبود پزشک و دارو برای بیماران خاص در جنوب کرمان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کمبود خدمات پزشکی و تجهیزات این عرصه همیشه از مشکلات در جنوب استان کرمان بوده که منطقه ای بسیار وسیع با جمعیت زیاد و پراکنده را شامل می شود مساله ای که متولیان حوزه بهداشت و درمان نیز بارها بر ضرورت توسعه آن تاکید کرده اند، حال در این بین بیماران خاص همچون ام اس، هموفیلی و تالاسمی در ۶ شهرستان جنوب استان می گویند به هیچ عنوان دسترسی به دارو ندارند و برای معاینه پزشکی هم نزدیکترین مرکز پزشکی آنان کهنوج است که به دلیل کمبود پزشک نوبت ها پر می شود و امکان معاینه برای همه فراهم نیست.

در جیرفت هم تنها سه پزشک در کلینیک دولتی یا مطب به معاینه بیماران ام اس می پردازند. تنها سه داروخانه داروهای بیماران خاص را در جیبرفت توزیع می کنند اما هیچ داروخانه ای در دیگر ۶ شهرستان جنوبی استان کرمان وجود ندارد. برخی داروها نیز نیاز به تزریق در بیمارستان دارد که تنها در بخش نورولوژی بیمارستان امام خمینی جیرفت "ره" و بیمارستان کهنوج تزریق انجام می شود.

منابع محلی می گویند داروخانه ای در کهنوج برای ارائه خدمات در این زمینه از شهریور ۱۴۰۱ معرفی شده اما تاکنون اقدامی برای دریافت داروها نکرده است و به همین دلیل بیماران ام اس، پیوندی ، تالاسمی و هموفیلی هم برای دریافت دارو مجبور به رفت و آمد به جیرفت یا کرمان هستند.

تلاش مستمر خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که مسئولیت خدمات بهداشتی و درمانی جنوب استان برعهده این دانشگاه است با وجود هماهنگی های انجام گرفته توسط روابط عمومی این دانشگاه و سوال های متعدد بی نتیجه ماند، به طور مثال یکی از پرسش ها این است که با وجود اینکه نزدیک به یک سال است که یک داروخانه در کهنوج به عنوان نماینده دریافت داروهای بیماران خاص معرفی شده چرا هیچ فعالیتی را شروع نمی کند و چرا مجموعه مدیریتی درمان استان اقدامی برای تغییر این داروخانه نکرده است.

بیمار مبتلا به ام اس: کلینیک کهنوج نوبت نمی دهد

زینب حُرمزه یکی از بیماران مبتلا به ام اس و ساکن شهرستان قلعه گنج در خصوص مشکلاتش گفت: ساعت هفت که از قلعه گنج به کهنوج حرکت می کنیم وقتی به بخش کلینیک می رسیم می گویند نوبت ندارند و موفق نمی شویم پزشک را ببینیم، بنابراین مجبور می شویم برای معاینه به شهر کرمان بروم که امکان دسترسی به پزشک راحت تر است و همان جا نیز داروهایم را دریافت می کنم در یک روزی هم که در بیمارستان شفا بستری می شوم آمپول ها را تزریق می کنند.

اگر در یک روز عادی به مراکز درمانی شهر کرمان مراجعه کنید جمعیت چشمگیری از مردم جنوب استان کرمان را می بینیم که در مقابل این مراکز یا مطب های پزشکان حضور دارند و ناچار شده اند در گرما این راه طولانی را از جنوب استان برای گرفتن خدمات پزشکی طی کنند.

آنچه در مورد بیماران خاص ذکر شد بخشی از کمبودهای درمانی در جنوب استان کرمان است. ۲ بیمارستان مهم هنوز در ۲ شهرستان جنوب استان کرمان در حال ساخت است که سال ها ساخت آنها با کندی پیش می رود.

باوجود همه خدمات و زیرساخت هایی که طی سال های اخیر در حوزه بهداشت و درمان در جنوب استان کرمان که عمده مناطق آن جزو مناطق محروم قلمداد می شود انجام شده، باز کاستی ها و کمبودها زیاد است و ضرورت تخصیص اعتبار و نگاه ویژه ملی را طلب می کند. ایرنا

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.