سرانه مصرف شیر ۲۸ پله سقوط کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته که بعدازظهر دوشنبه 20 تیرماه 1402 برگزار شد خبر سقوط 28 پله ای سرانه مصرف شیر اعلام شد.

محمود نجفی‌عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لغو برنامه‌های توزیع شیر در سال‌های اخیر گفت: در حالی که با تلاش‌های زیاد سرانه مصرف تا سال 1389 با اجرای این برنامه‌ها به 98 کیلوگرم رسیده بود، تا سال 1401 به کمتر از 70 کیلوگرم رسیده است.

وی با هشدار به وزارت بهداشت افزود: نتیجه کاهش مصرف شیر و لبنیات، بیش از همه هزینه‌های سنگینی به وزارت بهداشت و درمان وارد می‌کند که در سال‌های آینده باید با آسیب‌های جدی از جمله پوکی استخوان مواجه شود و پول زیادی صرف دارو و درمان و واردات پروتز کند، به نظر من وزیر بهداشت و درمان باید بیشتر از همه مدعی از سرگیری این برنامه‌ها باشد چرا که آمار مصرف نشان می‌دهد که تا چه اندازه سهم لبنیات در سبد مصرفی خانوار پایین آمده یا از آن خارج شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با توصیه به فعالان صنایع لبنی برای مطالبه‌گری بازگشت برنامه‌های توزیع شیر یارانه‌ای ادامه داد: برای من جای تعجب دارد که دولت به شکر و روغن که برای سلامت انسان کاملاً مضر هستند، یارانه می‌دهد اما با یک قیام و عقود برنامه شیر مدارس و شیر یارانه‌ای را قطع می‌کند. زمانی به بهانه اعطای یارانه نقدی این اتفاق افتاد اما اکنون که با تورم بالا قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته لبنیات در حال خروج کامل از سفره مردم است.

نجفی‌عرب با اشاره به بررسی برنامه هفتم در مجلس از همه فعالان صنایع لبنی خواست با تمام توان خود وارد مذاکره و چانه‌زنی با نمایندگان مردم در تهران و دیگر استان‌ها شوند تا بتوانند برنامه توزیع شیر در مدارس و برای دهک‌های کم‌برخوردار را مجدد به برنامه سلامت کشور برگردانند.

به گزارش اکوایران وی در پایان به آسیب‌های سیاست قیمت‌گذاری دستوری پرداخت و یکی از دلیل کاهش مصرف شیر در کشور را همین سیاست خواند و اضافه کرد: امروز به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دامداران ما گاوهای شیرده را به دلیل ناتوانی در تامین علوفه و خوراک به کشتارگاه بسپرند، دولت باید قیمت‌گذاری دستوری را رها کند و مطمئن باشد که با آزادسازی قیمت پایین‌تر هم می‌آید و کیفیت بالاتر می‌رود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.