حمایت از تولید داخل تجهیزات پزشکی چه شد؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، صنعت تجهیزات پزشکی کشور در زمینه ساخت و تولید دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و سایر تجهیزات سرمایه‌ای از توانایی بالایی برخوردار است و توانسته با محصولات مشابه خارجی رقابت کند. در همین حال هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران که مسئولیت تهیه و تأمین نیازهای بیمارستان‌های دولتی را بر عهده دارد بیشترین توجه خود را بر خرید محصولات داخلی قرار داده و سعی کرده با این اقدام علاوه بر صرفه جویی ارزی امکان توسعه و پیشرفت صنعت داخلی را فراهم آورد.

این در حالی است که شنیده می‌شود سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت به همراه مدیران اقتصادی این معاونت برای خرید تجهیزات پزشکی به آلمان سفر کرده بودند.

موضوع خرید دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی مثل ام آر آی، سی تی اسکن و…، برای مراکز درمانی، یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خریدها بر اساس نیاز کشور انجام می‌شود و یا اینکه در راستای اهداف دیگری صورت می‌گیرد. زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی در کشور به اندازه‌ای هست که دچار کمبود نشویم.

از سوی دیگر تجهیز مراکز درمانی کوچک به دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی که ارزبری بالایی دارند کار منطقی نیست و اساساً نمی‌توان همه مراکز درمانی را به این قبیل دستگاه‌ها تجهیز ساخت. زیرا علاوه بر هزینه‌های سنگین خرید نیازمند حضور افراد متخصص در این قبیل مناطق است که شدنی نیست. بنابراین با ساخت بیمارستان‌های بزرگ و مجهز در مراکز استان‌ها شرایط برای استفاده از خدمات تشخیصی برای همگان فراهم می‌شود.

موضوع حمایت از تولید داخل چه می‌شود

سیدحسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با عنوان این مطلب که حدود ۲ هزار میلیارد تومان خرید ما از محل تولیدات داخلی برای تجهیز مراکز درمانی کشور بوده است گفت: اگر می‌خواستیم از محصولات خارجی خرید کنیم این عدد شاید بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان می‌شد.

در همین حال هومن نریمانی مدیر طرح و برنامه هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد و این سیاست را در راستای ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل دانست.

وام بانک جهانی برای خرید دستگاه‌های پزشکی

آن طور که حمید اسدی معاون مرکز هماهنگی اقتصادی وزارت بهداشت گفته است از محل وام ۹۰ میلیون دلاری بانک جهانی به وزارت بهداشت ۴۲ دستگاه ام آر آی، ۱۳ دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ اسلای و ۲ دستگاه سی تی اسکن ۲۵۶ اسلای خریداری شد، این خریدها مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده و هیچ ارتباطی با سفر اخیر معاون درمان وزارت بهداشت به آلمان ندارد.

نکته مهم اینکه معاون مرکز هماهنگی اقتصادی وزارت بهداشت در سال گذشته از درخواست وام ۲۰۰ میلیون دلاری از بانک جهانی خبر داده بود که تا حدودی موافقت ضمنی آن نیز فراهم شده بود که اگر این وام با موافقت قطعی بانک جهانی همراه شده باشد می‌تواند بهانه‌ای برای خرید دستگاه‌های گران قیمت از اروپا باشد.

در همین حال هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران اعلام کرد این هیئت مرجع صدور مجوز واردات نیست و همواره از ظرفیت محصولات تولید داخل استفاده می‌کند به طوری که در سال‌های گذشته بیش از ۹۰ درصد از سبد محصولات توزیع شده توسط هیئت امنا از تولیدکنندگان داخل کشور تأمین شده است.

ضرورت حمایت دولت از بازار تجهیزات پزشکی

اسحاق عامری معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو حمایت‌های قبل از بازار و بعد از بازار دولت از تجهیزات پزشکی را ضروری خواند و گفت: دولت ابتدا باید در بخش تنظیم گری حمایت کند تا کالا مجوزهای مورد نیاز خود را دریافت کند و بعد هم به عنوان عمده خریدار وارد شود، گردش مالی بازار تجهیزات پزشکی کشور ۲،۵ میلیارد دلار در سال است، ما اخیراً بخشنامه رشد تولید را ابلاغ کردیم که ۲۰ بند دارد و قدم‌های استواری در راستای تسهیلگری برای تولیدکنندگان است.

وی اولویت بندی تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور بر اساس ارزبری و یک سری شاخص‌های دیگر و همچنین تشکیل آمارنامه تجهیزات پزشکی برای اولین بار را دستاوردهای این حوزه عنوان کرد و افزود: دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی ایرانی بسیار گران قیمت و با کیفیت هستند و شانه به شانه فرش و زعفران و پسته ایرانی قابلیت صادرات دارند. مهر

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.