بیمه ها بی تفاوت در برابر هزینه تجهیزات پزشکی دیابتی ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بیماران دیابت در کشاکش گرانی ها و کمبودهای نظام سلامت هر روز با مشکلات کوچک و بزرگ زندگی می کنند. از کمبود انسولین و سهمیه بندی آن گرفته تا گرانی و کمبود تجهیزات پزشکی مثل سرنگ یا نوار تست قند خون، لوازمی که جزئی از زندگی آنهاست و اغلب پوشش بیمه ای هم ندارد، بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۵.۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند. بیماری خاموش که بی توجهی به آن به قطع عضو، نابینایی یا مرگ منتهی می شود. بیش از ۱۰ درصد این بیماران نیازمند مصرف روزانه انسولین هستند که به دو صورت انسولین قلمی یا انسولین تزریقی با سرنگ باید در اختیار آنها قرار گیرد.

یکی از نیازهای اساسی بیماران دیابت تحت درمان با انسولین تامین سرنگ انسولین برای تزریق این داروی حیاتی آنهاست. سرنگ انسولین یکی از تجهیزات و ملزومات پزشکی است که در بازار ایران انواع ایرانی و خارجی آن وجود دارد، بررسی های بازار ایران نشان می دهد پنج شرکت ایرانی شامل آوا، حلما، ورید، سها و برنا طب سرنگ انسولین تولید می کنند. سندیکای تولید کنندگان سرنگ و سرسوزن ایران بارها اعلام کرده که هیچ کمبودی از نظر سرنگ انسولین در کشور وجود ندارد حتی مازاد تولید سرنگ نیز وجود دارد.

ارز ترجیحی برای سرنگ های آمریکایی

بیمه ها بی تفاوت در برابر هزینه تجهیزات پزشکی دیابتی ها


با این وجود شرکتهای وارد کننده همزمان با خودکفایی ایران در تولید سرنگ به تلاش برای افزایش واردات سرنگ با ارز ترجیحی ادامه می دهند. شرکت آمریکایی BD که قیمت سرنگ های انسولین آن حدود سه برابر سرنگ های ایرانی است با شگردهای مختلفی به دنبال دامن زدن به کمبود و افزایش سهم خود در بازار است.

اسد الله رجب رئیس انجمن دیابت ایران گفت: سرنگ های انسولین مختلفی در بازار ایران وجود دارد. هم ایرانی و هم خارجی، با توجه به نیاز بیمار انواع مختلفی دارند. سرنگ های کوچک ۳۰ واحدی برای کودکان سرنگ های ۵۰ واحدی و سرنگ های ۱۰۰ واحدی وجود دارند، این سرنگ ها از نظر قطر سرسوزن هم متفاوت هستند. برخی باریکتر هستند و با قطر ۳۰ یا ۳۱ در بازار، تقاضای بیشتری دارند اما این نوع سرنگ ها در مواقعی کم می شوند، با این وجود مشکل اصلی بیماران دیابت که به تزریق انسولین نیاز دارند، کمبود سرنگ انسولین نیست چون به هر حال با قیمت های مختلف وجود دارد. مشکل گرانی و قیمت این سرنگ هاست. قیمت 10 عدد سرنگ انسولین ایرانی حدود 36 هزار تومان و قیمت 10 عدد سرنگ BD آمریکایی حدود 90 هزار تومان است.

وی افزود: گرانی تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران دیابت فقط مختص سرنگ نیست. نوار تست قند خون که برای این بیماران و کنترل قند خون افراد در معرض خطر دیابت بسیار حیاتی است نیز بسیار گران و قیمت آن حدود ۳ برابر شده است. قیمت این نوارها تا چند ماه پیش حدود ۳۵ تا ۶۵ هزار تومان بود و اکنون به حدود ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، دولت و بیمه ها فقط دارو و انسولین را پوشش می دهند، تجهیزات پزشکی مثل سرنگ و نوار قند تحت پوشش بیمه نیست و با توجه به نیاز همیشگی بیماران به این اقلام هزینه های سنگینی به بیماران دیابت و خانواده های آنها تحمیل می شود، با وجود تولید مناسب سرنگ انسولین داخلی اما گاهی در برخی داروخانه ها سرنگ ایرانی پیدا نمی شود و بیماران مجبور می شوند از سرنگ های خارجی آمریکایی که ۳ برابر گرانتر است استفاده کنند و مساله ای که فشار مالی بیشتری به بیماران وارد می کند، در بین سرنگ های ایرانی سرنگ آوا قیمت نسبتا بالاتری دارد و مثلا سرنگ حلما ارزانتر است. البته سرنگ آوا را همه جا ندارند.

بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که توزیع سرنگ های انسولین در داروخانه ها به نحوی است که اغلب آنها یک نوع برند ایرانی و برند سرنگ انسولین آمریکایی را به بیماران ارائه می کنند و نحوه توزیع به شکلی است که مردم به همه انواع سرنگ های ایرانی با کیفیت های متفاوت در همه داروخانه ها دسترسی ندارند.

ظرفیت تولید سرنگ ۳ برابر نیاز ایران

تلاش واردکنندگان سرنگ برای سهم بیشتر از بازار سرنگ ایران

احد نورمحمدی مدیرعامل شرکت آوا پزشک وابسته به هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: به هیچ وجه کمبود سرنگ انسولین در کشور وجود ندارد. نه تنها کمبود نداریم بلکه مازاد تولید هم در کشور وجود دارد به طوری که تولیدکنندگان سرنگ در سندیکای تولید کنندگان سرنگ و سرسوزن ایران توافق کردند، با وجود ظرفیت تولید بیشتر، حجم تولید را افزایش ندهند تا همه تولیدکنندگان بتوانند در بازار بمانند، در ایران ظرفیت تولید ۲ تا ۳ میلیارد عدد سرنگ وجود دارد در حالی که میزان مصرف کشور در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون سرنگ است. تلاش تولیدکنندگان این است که حجم تولید سرنگ ثابت بماند. شرکت آوا پزشک نیز با وجود ظرفیت بالای تولید با بقیه تولیدکنندگان توافق کرد تا تولید را افزایش ندهد بنابراین تلاش می کنیم با سیاست های توزیع بازار را متعادل نگه داریم.

وی افزود: در مورد قطر سرنگ های انسولین آوا پزشک نیز باید گفت که اصلا سرنگ انسولین با سرسوزن قطر بزرگ مثلا ۲۷ در بازار نداریم و تقریبا همه سرنگ های انسولین آوا با سرسوزن باریک و با قطر ۳۰ در بازار توزیع می شود، هیچ محدودیتی برای افزایش تولید سرنگ انسولین در کشور نداریم. در عین حال تولید سرنگ در آواپزشک هم کاهش نداشته است، واقعیت این است که با توجه به کاهش عمل های جراحی الکتیو و کاهش مراجعه مردم به آزمایشگاهها و مراکز درمانی، تقاضا برای سرنگ در کشور کاهش یافته است و همزمان ظرفیت تولید نیز در کشور بیشتر شده است، تنها مساله ای که وجود دارد این است که دولت به واردکننده ارز ۲۸ هزار تومانی می دهد و تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه ارز ۳۸ یا ۴۰ هزار تومانی استفاده می کنند. همین امر رقابت بین تولیدکننده و واردکننده را غیر منطقی می کند.

مدیرعامل شرکت آوا پزشک وابسته به هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در پایان اضافه کرد: ادامه این روند به تولید سرنگ در ایران آسیب می زند و آن را نابود می کند. واردکنندگان سرنگ تلاش می کنند با شگردهای مختلف سهم خود را از بازار سرنگ در ایران افزایش دهند. این مساله زمانی که مردم در فشار اقتصادی هستند، هزینه های سنگین تری به آنان تحمیل می کند، با این وجود قیمت سرنگ های انسولین ایرانی ثابت مانده و مدتهاست هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم. ساعت سلامت

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.