هشدار بحران نمی‌دهیم، دقیقا در بحران کمبود تجهیزات پزشکی قرار داریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا چیذری با اشاره به اینکه عمده سال میلادی جاری را برای تجارت از دست دادیم و حدود نیمی از سال شمسی فعلی نیز گذشته است گفت: با گذشت پنج ماه از ابتدای سال جاری حتی ۳۰ درصد از منابع ارزی درخواستی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز محقق نشده است. در این مدت شرکت‌ها بیش از ۵۰۰ میلیون یورو کالا را با حداقل اسناد و براساس اعتبار خود ترخیص کرده‌اند اما نتوانسته‌اند ارز آنها را حواله کنند و تخصیص بدهند.

مدیر اجرایی موسسه مرآت تجهیزات و ملزومات پزشکی ادامه داد: روز به روز منابع ارزی در حال محدود شدن است و منابع ارزی سهل‌الوصول هم به منابع ارزی تقریبا غیر قابل استفاده مانند روبل روسیه، دینار عراق و لیر ترکیه تبدیل شده است. روبل روسیه با هزینه‌های سرسام‌آور تبدیل به یورو می‌شود که تقریبا ممکن است و دینار عراق به هیچ عنوان قابلیت نقل و انتقال ندارد و پولی هم که در هالک بانک ترکیه است، فقط می‌تواند به کالایی با مبدا ترک اختصاص یابد آن هم با شرط تائید FATF چون ترکیه عضو این نهاد است و مسائل حقوقی مرتبط با آن را رعایت می‌کند. ضمن اینکه ما عملا وارداتی چندانی هم از ترکیه نداریم.

وی افزود: در همین شرایط نیکو هم از منابع ارزی قابل تخصیص حذف شده است و منابع جدید ارزی معرفی شده هم تقریبا بلااثر هستند. بحرانی که در حال حاضر هشدار آن را می‌دهیم مستقیما به بانک مرکزی مربوط است والا تخصیص‌ها به موقع است و سازمان غذا ودارو هر ماه فهرست‌ها را چند مرتبه بابت مواد اولیه و کالاهای هایتک اعلام می‌کند که ارز آنها تامین شود اما متاسفانه به دلیل کم‌دقتی و کم‌لطفی بانک مرکزی این تخصیص‌ها به تامین منتهی نمی‌شود و با تاسف احتمال اینکه این وضعیت منجر به وارد شدن آسیب‌های شدید به زنجیره درمان ناشی از کمبود تجهیزات پزشکی و دارو شود، کاملا وجود دارد و باید بدانیم که بازی به سلامت مردم به هیچ عنوان نمی‌تواند برای جامعه و نظام پذیرفته باشد و کم‌کاری مشهود را در تامین ارز از سوی بانک مرکزی می‌بینیم.

چیذری خاطرنشان کرد: امیدواریم مسوولان سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به صورت جدی وارد این موضوع شوند و جلوی جدی‌تر شدن بحران را بگیرند. ضمن اینکه تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی مخصوصا هایتک در دنیا محدود به کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، چین، هند، آمریکا، کانادا و برخی شرکت‌های اروپایی هستند که این شرکت‌ها نیز قطعا نیاز به ارزهای سهل‌الوصول‌تر و یورو و دلار دارند که متاسفانه با حذف این ارزها و تخصیص ارزهای غیر قابل وصول، این راه کاملا بسته شده و هشدار بحران نمی‌دهیم بلکه دقیقا در بحران و کمبود قرار داریم.

به گزارش فانا مدیر اجرایی موسسه مرآت تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان در خصوص آمار گمرک ایران مبنی بر واردات ۳۲۹/۲ میلیون دلار تجهیزات و ملزومات پزشکی در چهار ماهه نخست امسال گفت: با توجه به اینکه حمل و تولید کالا از زمان حواله بیش از سه ماه طول می‌کشد احتمالا قسمت اعظم این واردات برای سفارش‌هایی است که سال پیش حواله شدند. ضمن اینکه بسیاری از کالاها به صورت حداقل اسناد و بدون انجام حواله ارزی ترخیص شدند که باید ارز را پس از ترخیص طی مدن سه دو ماه حواله کرد. بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز ارزی تجهیزات پزشکی طی چند ماه اخیر حواله شده در حالی که باید بیش از ۷۰ درصد را حواله می‌شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.