بازار دارویی کشور بیمار است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ماجرای بحران دارو هر روز در کشور ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. این روزها شهروندان در کنار کمبود دارو با مساله‌ای به نام تاثیرگذاری داروهای تولید داخل نیز مواجه هستند، زیرا نبود نظارت و مشکلات قانونی سبب شده است که بدرستی نتوان از کیفیت داروهای تولید داخل اطمینان پیدا کرد و این کمبود را از طریق واردات بموقع جبران کرد، این شرایط سبب شده که شهروندانی که تا مدتی پیش هنگام مراجعه به داروخانه‌ها به قول معروف به تهیه داروهای مشابه ‌رضایت می‌دادند، این روزها اعتمادشان را نسبت به داروی تولید داخل بیش از گذشته از دست بدهند‌، نگران کننده‌تر اینکه مصرف برخی از این داروها نه فقط شفا نمی‌دهد بلکه بیمار با مصرف آنها دچار عوارض نیز می‌شود.

عوارض بیشتر از تاثیر مثبت

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش‌هایی از کاهش کیفیت داروهای تولید داخل به کمیسیون بهداشت مجلس رسیده است؟ گفت: این مساله را تایید می‌کنیم، برای نمونه در جلسه‌ای که با نمایندگان افراد مبتلا به تالاسمی داشتیم، عنوان شد که این بیماران با مصرف داروی تولید داخل دچار عوارض شده‌اند و به عبارت دیگر عوارض دارو بیشتر از تاثیر مثبت آن بوده است، در این جلسه نمایندگان بیماران مبتلا به تالاسمی اعتراض کردند که نمی‌توانند از تولیدات داخلی استفاده کنند.‌

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بیم آن می‌رود که داروهای تولید داخل بیشتری دچار افت کیفیت شوند؟ اظهار کرد: چنین احتمالی وجود دارد و برای رفع این مشکل باید اقدامات لازم از سوی وزارت بهداشت و وزارت صمت انجام شود.

کمیت فدای کیفیت

سرنخ افت کیفیت داروهای تولید داخل را اگر دنبال کنید به قانونی می‌رسید که به وزارت صمت اجازه داده است درباره زمان و میزان واردات دارو تصمیم‌گیری کند. این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند وزارت بهداشت باید در خصوص چنین مسائلی تصمیم‌گیری کند زیرا سلامت شهروندان باید در اولویت‌ قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص گفت:‌‌ برخی شرکت‌های تولید داروی داخلی از بحث قانون حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی سوء استفاده می‌کنند. لازم به یاد آوری است که مقام معظم رهبری  در این خصوص تاکید کرده‌اند که حمایت از تولیدات داخلی انجام شود. اما حمایت نباید سبب کاهش کیفیت تولیدات داخلی شود.

این درحالی است که در بحث دارو این مهم باید جدی‌تر گرفته شود زیرا دارو به شکل مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است و بی‌توجهی به این مهم جان بیماران را تهدید می‌کند.

اسحاقی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل قانون باید اصلاح شود گفت: در قانون آمده که اگر نمونه دارویی در داخل کشور تولید شود، وزارت صمت باید مشخص کند که آیا کشور به واردات این دارو نیاز دارد و میزان واردات چقدر باید باشد؟‌ این درحالی است که متولی این امر باید وزارت بهداشت باشد.

کارشناسان تاکید می‌کنند که وزارت بهداشت باید کیفیت داروهای تولید داخل را بررسی کند و چنانچه دارویی از کیفیت لازم برخوردار نبود، تولید آن را تا زمان اصلاح متوقف کند و چنانچه این ایراد بر طرف نشد اقدامات لازم را برای واردات داروی با کیفیت انجام دهد تا جامعه با کمبود دارو مواجه نشود. این درحالی است که در قوانین موجود چنین مساله‌ای دیده نشده است.

‌ آن طور که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح می‌دهد، چنین شرایطی سبب شده است که برخی تولیدکنندگان داخلی از قانون سوء استفاده کنند و کیفیت را فدای کمیت کنند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت تولید دارو نیز در کشورمان مانند تولید خودرو است و به دلیل اینکه رقابتی در بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی اتفاق نمی‌افتد تولیدکنندگان برای بهبود کیفیت محصولات خود آن طور که باید تلاش نمی‌کنند و در این بین شهروندان آسیب می‌بینند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.