بازماندگی از تحصیل قریب به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک
🔴 همین آمار در مطبوعات داخلی بازتاب متفاوتی داشته است به ویژه رسانه‌های اصولگرا هر کدام سعی کرده‌اند که با سمت و سوی گرایش خود به حکومت این معضل را بررسی کنند.

 🔴 روزنامه رسالت در شماره روز دوشنبه در گزارش با عنوان «ریشه‌های ترک تحصیل»‌ با اعضای انجمن حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل گفت‌وگو کرده است که می‌گویند: «درصد بالای کسانی که از چرخه آموزش بازمی‌مانند به‌روشنی نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته کار چندانی برای گسترش پوشش آموزشی و جلوگیری از ترک تحصیل زودرس نوجوانان انجام‌نشده است.»

 🔴 از طرف دیگر خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، ریشه ٰبی‌رغبتی کودکان ایران به تحصیل را ناشی از فقر فرهنگی دانسته و نوشته: «تا زمانی که نگرش خانواده‌ها نسبت به مسئله آموزش و از آن مهم‌تر رویکردهای آموزشی برای کودکان کار تغییر نکند، شاهد تحصیل بی‌کیفیت و ترک تحصیل‌های فراوان خواهیم بود.»
 به نوشته روزنامه رسالت، میزان بازماندگی از تحصیل و به‌خصوص میزان ترک تحصیل زودرس نشان می‌دهد که نظام آموزشی ایران از این طریق در بازتولید نابرابری‌های جامعه مشارکت می‌کند.

🔴 انجمن حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل می‌گوید که وزارت آموزش‌‌وپرورش هیچ‌گاه برنامه مدونی را برای بازگشت دانش‌آموزان محروم از تحصیل ارائه نکرده‌ است
 اما اعضای انجمن حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل به روزنامه رسالت گفته‌اند که بی‌تردید این مسئله یکی از آسیب‌های بزرگ جامعه است و در میان آن‌ها کودکان کار، اتباع خارجی، دخترانی که در سنین کم ازدواج‌کرده‌اند و دختران و پسران محروم از تحصیل به چشم می‌خورد. اما هیچ‌گاه وزارت آموزش‌‌وپرورش برنامه مدونی برای بازگشت دانش‌آموزان محروم از تحصیل ارائه نکرده‌ است.
  به گفته این انجمن، جامعه ایران در حقیقت به دونیمه تقسیم می‌شود، نیمه‌ای که قادر است تا بالا‌ترین سطوح آموزشی پیش رود و نخبگانی را تربیت کند که در بزرگ‌ترین مراکز علمی دنیا بدرخشند و نیمه‌ دیگری که باید درس و کلاس را کنار گذارند و بدون مهارت چندانی وارد بازار کار شوند.

🖍 علل جدا ماندن از درس و مدرسه

   پژوهش‌های آموزشی در ایران به سه گروه عمده در توضیح پدیده بازماندگی از تحصیل اشاره می‌کند.
 
1️⃣ عامل اول و اساسی فقر خانواده‌ها است که به تعبیر نویسنده روزنامه رسالت فرزندان آنها «به لشکر بزرگ کودکان کار» می‌پیوندند.

2️⃣ عامل دوم به مشکلات درونی نظام آموزشی مربوط می‌شود و کمبود امکانات آموزشی به‌ویژه در مناطق دورافتاده و یا آن طور که در بیش از ۴۰ سال اخیر جمهوری اسلامی آن را مناطق محروم نامیده است.

3️⃣ و پژوهشگران داخلی، نگاه‌ منفی برخی از خانواده‌ها و جوانان به مدرسه و آموزش را سومین عامل پدیده بازماندگی از تحصیل معرفی می‌کنند.

🔴 در تحقیق خبرگزاری دولتی ایرنا در این باره می‌خوانیم که بسیاری از خانواده‌های کودکان کار و خیابان، امیدی به موفقیت‌های تحصیلی فرزندان و فراهم شدن فرصت‌های شغلی از این طریق در آینده برای فرزندشان ندارند و ترجیح می‌دهند فرزندانشان از اوایل کودکی سراغ کاری بروند که بازدهی مالی هر چند اندک داشته باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.