راه برای ورود تجهیزات پزشکی بنجول به بازار باز شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد علی محسنی بندپی در خصوص مشکلات تجهیزات پزشکی گفت: شاید همه اعلام کنند که در این بخش مشکی نداریم در تجهیزات پزشکی مشکلی نداریم اما این همه ماجرا نیست و در واقع مشکلات در حوزه تجهیزات پزشکی همه بخش های سلامت اعم از بیمار و بیمارستان و پزشک را فلج کرده است.

وی با اشاره به جلسه ای که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان سازمان ها و ارگان های مختلف مانند بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت بهداشت برگزار شد افزود: متاسفانه به این نتیجه رسیدیم که عدم هماهنگی بین ارگان ها یکی از دلایل مهم مشکلات در این بخش به شمار می رود، در واقع هر کدام از این ارگان ها مشکلات خود را در زمین ارگان دیگر می انداختند و در واقع اینگونه به نظر می رسد که موضوع تجهیزات پزشکی در این بخش به حلقه سردرگمی تبدیل شده که راه دررویی برای آن متصور نیست، متاسفانه مافیای دارو و تجهیزات قوی عمل می کنند این در حالی است که مافیای واردات نیز در این بخش وجود دارد و در کنار این مافیای برخی از تولید کنندگان را نیز باید به آن اضافه کنیم. اما با همه این ها نباید بهای این مافیا را بیماران بپردازند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه ما هم در بخش واردات و هم در بخش تولید با محصولاتی روبرو هستیم که بسیار غیر استاندارد هستند، به طور مثال تا چند سال پیش یک عدد قرص آموکسی سیسیلین کافی بود تا گلودرد چرکی یک بیمار به سرعت بهبود پیدا کند اما امروزه اگر فردی به بیماری گلودرد چرکی مبتلا شود با مصرف 6 عدد از این قرص بهبود پیدا نمی کند و این نشان می دهد که کیفیت این قرص ها به شدت کاهش پیدا کرده است، در حوزه تجهیزات پزشکی نیز با همین مشکل روبرو هستیم، در دوره ای که در سازمان بهزیستی فعالیت می کردم بارها این موضوع را گوشزد می کردم معلول خودش از یک نارسایی رنج می برد نباید کاری کنیم که با تجهیزاتی که در اختیار او قرار می دهیم او را بیشتر دچار مشکل کنیم. به همین دلیل تا زمانی که نتوانیم جنس قابل قبول تولید کنیم بهتر است اجناس وارداتی مرغوب در اختیار افراد خصوصا معلولان قرار دهیم.

محسنی بندپی ادامه داد: این مشکل همه بخش ها است در واقع چون نظارت نداشتیم راه برای ورود اجناس بنجول به بازار باز شده است از سوی دیگر در کنار این موضوع قیمت دستوری، عدم هماهنگی وزارت بهداشت با وزارت صنعت و معدن از جمله مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد. در واقع باید گفت بیش از 55 درصد از تولید وابستگی دولتی دارد و به همین دلیل باید سازمان یا مسئولی فرا وزارتخانه ای تولیت این موضوع را بر عهده بگیرد، باید فردی مانند معاون اول رئیس جمهوری مسئولیت نظارت بر بخش تجهیزات و دارو را بر عهده بگیرد تا از این وضع نجات پیدا کنیم، تامین دارو برای برخی از بیماران خصوصا بیماران خاص حیاتی است و برای این گروه از افراد بحث مرگ و زندگی در میان است و باید حساسیت بیشتری در این بخش وجود داشته باشد.

وی در پایان اضافه کرد: قیمت های دستوری مشکل ساز شده است، تولید کنندگان بارها اصرار داشته اند که مسئولان سازمان غذا و دارو از صفر تا صد تولید را محاسبه کنند و همان را برای محصول در نظر بگیرند اما با این وجود این اتفاق به درستی رخ نداده است، در واقع نه تنها تعادل بین دخل و خرج تولید کننده ایجاد نمی شود بلکه تولید کننده را هم وادار به تولید محصول نامرغوب می کند. از سوی دیگر شاید تولید کننده تا چند ماه دوام بیاورد اما کم کم خسته شده یا مجبور است دست از تولید بردارد یا اینکه جنس نامرغوب تولید کند، چاره این موضوع ورود بیمه گر ها به بخش تامین دارو تجهیزات پزشکی است، بیمه ها پول خوبی دارند و می توانند این بخش را پوشش دهند در واقع می توانند مابه التفاوت هزینه این تجهیزات را پرداخت کنند. سلامت نیوز

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.