واکسن‌هایی که در آستانه پاییز توصیه می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امسال همچنین در برخی از کشورها از جمله آمریکا که در سال گذشته، آمار نسبتا بالای ابتلا به ویروس «سین‌سیشیال تنفسی» را داشته‌اند، اولین واکسن‌ها برای ویروس دیگری موسوم به "آراس‌وی" "RSV" نیز برای سالمندان و زنان باردار عرضه می‌شود.

متخصصان بهداشت عمومی در آمریکا امیدوارند امسال تعداد افراد واکسینه‌شده به اندازه‌ای باشد که جلوی یک "همه‌گیری سه‌گانه" دیگر گرفته شود.

بیمارستان‌های این کشور سال گذشته میلادی "۲۰۲۲" درگیر آغاز زودهنگام فصل آنفلوآنزا، هجوم آراس‌وی و یک موج زمستانی دیگر کرونا بودند.

امسال نیز از اواخر تابستان در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا، افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا گزارش شده، هرچند نسبت به سال گذشته کمتر است و موارد ابتلا به آراس‌وی هم در حال افزایش است.

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر موارد بیشتری از ابتلا به کووید گزارش شده، پزشکان آمریکایی امیدوارند واکسن‌های به‌روزرسانی‌شده کرونا در چند روز آینده تایید شوند.

چرا باز هم باید واکسن کرونا بزنیم؟

ویروس کرونا مدام در حال تغییر است و مانند واکسن‌های آنفلوآنزا که هر سال به‌روزرسانی می‌شوند، واکسن کرونا هم با توجه به بروز سویه‌های جدید، به‌روزرسانی می‌شود و سازمان غذا و داروی آمریکا امسال برای تولید واکسن‌های جدید، روی سویه "اکس‌بی‌بی.۵.۱" که یکی از زیرسویه‌های اومیکرون است، متمرکز شده است.

پیش‌تر در ماه جاری، اروپا واکسن به‌روزرسانی‌شده فایزر را برای بزرگسالان و کودکان شش ماه به بالا تایید کرد.

مقام‌های بهداشت و درمان امیدوارند که واکسن‌های امسال بتوانند مانع از همه‌گیری جدید شوند.

واکسن‌های قبلی نیز همچنان به پیشگیری از نوع حاد بیماری و مرگ کمک می‌کنند اما در حالی که ویروس مدام در حال تغییر است، مصونیت ایجاد شده با واکسن یا ابتلای قبلی به‌ مرور زمان کاهش پیدا می‌کند به‌ خصوص در مقابل گونه‌های خفیف‌تر.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

تقریبا تمام افراد بالای شش ماه باید هر سال واکسن آنفلوآنزا بزنند. آنفلوآنزا هم مانند کرونا برای برخی گروه‌ها از جمله کودکان، سالمندان و افراد دچار نقص سیستم ایمنی و بیماری ریوی یا قلبی خطرناک است.

واکسن‌های آنفلوانزا انواع گوناگون دارند از جمله به شکل اسپری بینی برای گروه‌های سنی پایین.

پزشکان همچنین اطمینان می‌دهند که واکسن آنفلوآنزا و کرونا را می‌توان همزمان تزریق کرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در این باره می‌گوید: اگر افراد این واکسن‌ها را همزمان بزنند، هیچ تفاوتی در اثربخشی یا عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند، گرچه شاید راحت‌تر باشید هر واکسن به یک بازو زده شود.

واکسن آراس‌وی برای چه گروه‌هایی توصیه می‌شود؟

آراس‌وی برای اکثر افراد علائم شبه سرماخوردگی دارد و به‌ اندازه آنفلوآنزا شناخته‌شده نیست. اما هر سال زمستان به ویژه در آمریکا، بیمارستان‌ها پر می‌شود از افراد مبتلا به آراس‌وی و می‌تواند برای کودکان زیر پنج سال، سالمندان و افراد دچار بیماری‌های خاص خطرناک باشد. این ویروس در مجرای تنفسی کودکان التهاب ایجاد می‌کند و علت ذات‌الریه در سالمندان است.  

واکسن‌های آراس‌وی تولید دو شرکت دارویی فایزر و «جی‌اس‌کی» برای افراد بالای ۶۰ سال تایید شده است. واکسن آراس‌وی فایزر همچنین برای تزریق به زنان در ماه‌های آخر بارداری تایید شده است تا مصونیت در مقابل این ویروس به نوزاد منتقل شود. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.