دهم شهریور تا دهم آبان بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرهاد مددنژاد گفت: واکسن نوترکیب ایرانی آنفلوآنزا، خلوص ۹۵ درصدی و محافظت ۳۰ درصد بیشتر را در برابر ویروس آنفلوآنزا دارد که با استفاده از پروتئین‌های ویروسی و عدم استفاده از تخم‌مرغ و تولید با فناوری جدید و به روز دنیا ساخته شده است، آنفلوآنزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که به وسیله تیپ‌های مختلف ویروس این بیماری ایجاد و منجر به بیماری متوسط تا شدید دستگاه تنفس در افراد می شود، این بیماری حتی می تواند برای برخی از افراد بسیار کشنده باشد. ویروس آنفلوانزا در افرادی که بیماری زمینه ای یا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، عوارض شدیدتری را ایجاد می کند. تزریق واکسن بهترین و موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری و خطرات بالقوه ناشی از آن است.

دهم شهریور تا دهم آبان بهترین زمان تزریق واکسن

پژوهشگر حوزه دارو و درمان گفت: کمیته واکسیناسیون کشوری آمریکا، واکسیناسیون سالانه را به عنوان موثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا برای تمام افراد بالای ۶ ماه توصیه می کند و بهترین زمان تزریق واکسن دهم شهریور تا دهم آبان ماه است اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکان پذیر نبود توصیه می شود که تا پایان دی ماه حتماً تزریق صورت گیرد، تزریق واکسن آنفلوانزا در گروههای پرخطر از جمله بیماران دیابتی، آسم، بیماری های انسدادی ریه، بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی، سرطانی، مبتلا به اختلالات قلبی عروقی و افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی ضروری است. کودکان، زنان باردار و افراد سالمند بالای ۶۵ سال از دیگر گروههای پرخطر کاندید ضروری دریافت واکسن هستند.

وی تصریح کرد: واکسن آنفلوآنزا تولید شده توسط متخصص دانش بنیان کشورمان، واکسن نوترکیب چهار ظرفیتی حاوی ذرات پروتئینی ویروسی است که در برابر بیماریهای ناشی از ویروس های زیرگروه A و B آنفلوآنزا به صورت فعال، ایمنی زایی ایجاد می کند که براساس سویه های اعلامی سازمان بهداشت جهانی برای امسال تولید شده است، واکسن نوترکیب تولید داخل فاقد هر گونه پروتئین با منشا تخم مرغ، آنتی بیوتیک و یا مواد نگهدارنده بوده، واکسن فلوگارد تنها واکسن نوترکیب موجود در داروخانه های کشور است.

مددنژاد اضافه کرد: این واکسن به دلیل فرایند تولید نوترکیب با فناوری بالا، حساسیت زایی کمتری نسبت به واکسن های تولید شده بر پایه تخم مرغی موجود در ایران دارد، این واکسن ایرانی نوترکیب از جهش هایی که امکان دارد هنگام رشد ویروسها در داخل تخم مرغ طی فرایند تولید رخ دهد عاری است، جهش های احتمالی می تواند بر عملکرد نهایی واکسن تاثیر بگذارد. واکسن نوترکیب تولید شده توسط متخصصان دانش بنیان کشور، کلیه کارآزمایی های علمی و بالینی مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته، تاییدیه رسمی وزارت بهداشت دارد و امسال سومین سال افتخار تولید و مصرف آن در ایران است.

ایران پس از آمریکا دومین کشور موفق دنیا در تولید واکسن نوترکیب آنفلوانزا

در ادامه محمدامین قبادی دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: ایران پس از آمریکا دومین کشور موفق دنیا در تولید واکسن نوترکیب آنفلوانزا است که توانسته با بهره‌گیری از فناوری نوین و همفکری نخبگان صنعت بیوتکنولوژی به این هدف بزرگ دست یابد، واکسن چهار ظرفیتی تولید داخل، همه کارآزمایی‌های بالینی را سال‌ها پیش با موفقیت گذرانده است و تاییدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را نیز دارد و امسال سومین سال تولید و مصرف این واکسن در کشور است.

وی افزود: واکسن خارجی آنفلوانزا تولید شده بر پایه تخم مرغ پنج دلار قیمت دارد و توسط شرکت‌های واردکننده با تخصیص ارز وارد و به شیوه‌های مختلف بازاریابی فروخته می‌شود اما واکسن نوترکیب آنفلوانزا ۶۵ دلار در دنیا فروخته می‌شود، متخصصان ایرانی، واکسن ۶۵ دلاری را با قیمت کمتر از ۵ دلار تولید و عرضه کردند؛ به طوری که ۲۶۰ هزار تومان قیمت دارد و در داروخانه‌های کشور موجود است و ضرورت دارد حمایت لازم از واکسن تولید داخل توسط نهادها و مجموعه‌های مصرف کننده صورت گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران در پایان اضافه کرد: امسال نیز بنا بر پیش‌بینی و احتمال نیاز با تخمین و درخواست اولیه وزارت بهداشت، از یک میلیون دز واکسن آنفلوانزای تولید داخل فقط یک چهارم این مقدار توسط وزارت بهداشت خریداری شده و واکسن تولید داخل به دست جوانان ایرانی باید مورد استقبال قرار گیرد. سلامت نیوز

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.