ماده شیمیایی بطری‌های پلاستیکی در بدن ۹۰ درصد اروپایی ها وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آژانس محیط‌زیست اروپا (EEA) که از زیرمجموعه‌های اتحادیه اروپاست، با انجام تحقیقات جدیدی اعلام کرده که تقریباً در بدن تمام اروپایی‌ها یک ماده شیمیایی با نام «بیسفنول ای» (Bisphenol A یا BPA) وجود دارد که باعث اختلال هورمونی می‌شود. 

EEA در بیانیه خود هشدار داده است وجود این ماده که در ساخت بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود، می‌تواند در بدن انسان‌ها خطراتی را به‌همراه داشته باشد.

EEA در تحقیقات جدید خود میزان ماده شیمیایی Bisphenol A موجود در بدن افراد اروپایی را اندازه‌گیری کرده و به براساس این پژوهش، در ادرار 92 درصد از شرکت‌کنندگان بزرگسال 11 کشور اروپایی بیسفنول ای (BPA) وجود داشته است.

یک ماده شیمیایی که باعث اختلال هورمونی می‌شود

در این تحقیق میزان بیسفنول S ،A و F موجود در ادرار 2756 شرکت‌کننده از 11 کشور اروپایی از جمله کرواسی، آلمان، فرانسه، لهستان و سوئیس بین سال‌های 2014 تا 2020 اندازه‌گیری شده است. به گفته دانشمندان، شرکت‌کنندگان سوئیسی پایین‌ترین سطوح از این ماده شیمیایی را داشته‌اند و از آن سو، در بدن 100 درصد شرکت‌کنندگان فرانسوی، لوکزامبورگی و پرتغالی این ماده شناسایی شده است.
با چنین نتایجی، دانشمندان در گزارش خود اعلام کرده‌اند که وجود این ماده با برخی اختلال هورمونی، مانند سرطان سینه و ناباروری مرتبط بوده است.

البته EEA در نتیجه‌گیری گزارش خود به این نکته اشاره کرده که طبق داده‌های تحقیقاتی به‌روز‌شده، آن میزان از BPA که در بدن افراد شرکت‌کننده وجود دارد با میزان سطوح ایمنی موجود مطابقت دارد. با این حال در مورد مقدار قابل تحمل و ایمن روزانه BPA در طول عمر اختلاف‌نظر وجود دارد.

BPA زمانی برای ساخت شیشه‌های شیر استفاده می‌شد تا اینکه یک دهه پیش اروپا، ایالات متحده و کشورهای دیگر مصرف آن را ممنوع کردند اما همچنان برای ساخت پلاستیک بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی‌های دیگر استفاده می‌شود. بنابراین اکثر مردم به‌طور بالقوه هنگام مصرف مواد غذایی در معرض آن قرار می‌گیرند. فرانسه تنها کشوری است که استفاده از BPA را کاملاً ممنوع کرده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.