کمبود خون در کرمان به مرحله بحران رسید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) به نقل از فانا، ایرج شکوهی گفت: به واسطه فصل برداشت محصول پسته در برخی شهرستان‌های کرمان(مراجعه شمار زیادی از شهروندان برای پسته چینی) و به دلیل افزایش مسافرت‌ها در ایام پایانی تابستان، آمار مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون و در نتیجه ذخایر خون استان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هم استانی‌های کرمانی به ویژه کسانی که گروه‌های خونی « اُ منفی» ( o - ) و «آ مثبت»(A+) دارند مراجعه بیشتری به پایگاه‌های انتقال خون استان داشته باشند تا بتوانیم کمبود در این ذخایر خونی را جبران کنیم.

مدیرکل انتقال خون کرمان اظهارداشت: تنها سه درصد از مردم گروه‌خونی « اُ منفی» ( o - ) دارند و به همین دلیل افرادی که برای اهدای این گروه خونی به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند تعداشان خیلی کم است.

وی تصریح کرد: گروه خونی «آ مثبت»(A+) نیاز بیمارستان هاست از این رو همیشه با کمبود در این گروه خونه مواجه هستیم.

شکوهی بیان کرد: یکهزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی و هموفیلی، بیماران صعب العلاج و سرطانی، عمل های جراحی و بیماران پیوند مغز و استخوان به اهدای خون هم استانی‌ها نیازمند هستند.

جزییات ساعات کاری پایگاه‌های انتقال خون در کرمان

وی با اشاره به اینکه تمامی مراکز انتقال خون به مردم خدمات ارائه خواهند داد اظهارداشت: پایگاه مرکزی انتقال خون کرمان (واقع در بلوار۲۲ بهمن) از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ شب به مردم خدمات ارائه می دهد.

مدیرکل انتقال خون کرمان بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در شهرستان‌های جیرفت، بم، سیرجان و رفسنجان از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰ بعد از ظهر به مردم خدمات ارائه خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای تعطیل و به ویژه تعطیلات رسمی پایگاه مرکزی انتقال خون کرمان مستمر به مردم خدمات ارائه خواهد داد، گفت: در سایر شهرهای استان نیز برای روزهای تعطیل، پایگاه‌های انتقال خون شیفت بندی شدند به طور مثال برای جمعه پیش‌رو، پایگاه‌های انتقال خون در شهرستان های بم و رفسنجان باز هستند و در جمعه بعد از آن(هفتم مهرماه) ۲ پایگاه سیرجان و جیرفت فعال خواهند بود.

وضعیت اهدای خون در کرمان متوسط است

شکوهی با اشاره به اینکه هر روز در استان کرمان ۲۵۰ واحد خون مصرف داریم که در بین ۴۲ بیمارستان سراسر این استان توزیع می‌شود افزود: شاخص اهدای خون در استان کرمان ۲۴.۶ درصد است و در کشور از نظر این شاخص جزو استان‌های با وضعیت متوسط در اهدای خون هستیم.

وی گفت: زمانی که وضعیت ذخایر خونی در استان کرمان خوب بود، انتقال خون به استان‌های همجوار هم انجام می‌شد اما اینک وضعیت ذخایر خونی استان پایین است و قادر به ارسال خون به استان‌های دیگر مانند سیستان و بلوچستان نیستیم.

پایین ترین اهدا در کدام شهرستان هاست؟

مدیرکل انتقال خون کرمان بیان کرد: خونگیری در شهرستان‌های جیرفت و بم از سایر شهرستان‌های استان خیلی پایین تر است.

وی اظهارداشت: حوادث رانندگی مصرف خون را در استان افزایش داده و در کنار این امر، وسعت زیاد استان و نبود مرکز ثابت خونگیری در برخی مناطق نیز تاثیر گذار است.

باورهای نادرست موثر در انتقال خون

شکوهی ترس از اهدای خون و باورهای نادرست در مورد بانوان را یکی از دلایل مهم مشارکت پایین در اهدای خون توسط بانوان اعلام کرد.

وی گفت: یکی از باورهای غلط در مورد اهدای خون این است که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود در حالیکه این موضوع اصلا صحت علمی ندارد.

مدیرکل انتقال خون کرمان بیان کرد: افرادی که نسبت به حجامت اقدام می‌کنند تا یک سال نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هر بیمار تالاسمی ماهانه به ۲ بار اهدای خون نیاز دارد و باید خون زیر ۱۰ روز و فیلتر شده را دریافت کند، بیان کرد: تا این لحظه در تامین خون بیماران تالاسمی استان مشکلی نداشتیم و به هر طریقی این خون را تامین کردیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.