از ۲۰ مهرماه شیر خشک با کد ملی ارائه خواهد شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمود آل‌بویه در آستانه روز جهانی غذا گفت: بیش از ۵۰ درصد وزن بدن آب است  و ۷۱ درصد پوشش زمین آب است اما تنها ۲.۵ درصد آب شیرین است. کشاورزی ۷۲ درصد از برداشت آب شیرین را به دنبال دارد و در این زمینه در سطح جهان شاهد تنش‌های آبی هم هستیم. زمان آن رسیده است که مدیریت عاقلانه آب به کار برده شود تا در عین حفظ ایمنی مواد غذایی، آب کمتری برای تولید محصولات استفاده کنیم؛ به عنوان مثال سیستم پرورش آبزیان آب شیرین باید با روش‌های نوین پیش برود.

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: حفظ مواد غذایی، کاهش ضایعات مواد غذایی و یافتن راهی برای استفاده از آب و غذای دور ریخته شده، روش‌های موثر برای حفظ آب در دسترس است. آب محدود است و یک منبع طبیعی بی‌نهایت ارزشمند است که بدون آن غذا و زندگی وجود نخواهد داشت، غذا موضوعی چند بخشی با نهادهای متولی زیاد مانند دامپزشکی، شیلات، جهاد کشاورزی و... و. است. قسمتی از نظارت به عهده غذا و دارو است که فرآورده‌ها باید مورد سنجش قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه نظارت بر آب آشامیدنی افزود: آب هم نظارتی چند بخشی دارد؛ وظیفه ما در زمینه آب‌های بسته‌بندی است و آزمایشگاه مرجع غذا و دارو فعال است و حتی مرکز تحقیقات آب هم در این زمینه مستقر و فعال است تا آبی که به صورت بسته بندی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تمام استانداردها را داشته باشد. اما آب لوله‌کشی ناظری دیگر دارد. موضوع وجود نیترات و نیتریت در آب تا جایی که در حیطه اختیارات ما باشد بررسی می‌شود؛ به عنوان مثال ممکن است ترکیباتی که به عنوان افزودنی به برخی کنسروها اضافه می‌شود در این شاخه باشد که باید حد مشخص داشته باشد.

آل بویه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پایش سموم کشاورزی گفت اخیرا کتابی در مورد حد مجاز سموم در فرآورده‌های مختلف منتشر شد که با کمک وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است و با مقادیر بین‌المللی مشابه است. همچنین این حدود در مورد فرآورده‌های صادراتی هم رعایت می‌شود، درخصوص برنامه‌های عملیاتی اداره کل غذا بیش از ۱۷ هزار نمونه پایش شده سموم کشاورزی داشتیم. بیش از ۴۴ هزار نمونه پایش شده در سطح عرضه را داشتیم و بیش از ۲۲۰۰ نمونه پایش افزودنی‌های خوراکی انجام شده و بیش از ۲۷۰۰ مورد پایش شده برای برچسب تراریختگی انجام شده است و در این راستا ۲۹ هزار نمونه از نظر فلزات سنگین و نیتریت پایش شده است.  

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص نظارت بر سلامت آرد و نان گفت: گندم سالم و آرد سالم در نهایت سبب تولید نان مناسب می‌شود که موضوعی چند بخشی است. در این جهت غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک انجام می‌شود و حتی غنی‌سازی آرد با روی یا سلنیوم هم مطرح است که در حال حاضر حدود ۳۶۰ پروانه ساخت برای آرد کامل صادر شده است و همینطور بیش از ۱۰۰ پروانه ساخت برای محصولات با آرد کامل صادر شده است که ماحصل اینها می‌تواند در ماکارانی، بیسکوییت و پودر کیک هم دیده شود، در روز جهانی غذای امسال شرکت‌هایی که در زمینه تولید غذا فعالیت می‌کنند اما روش‌های مناسبی برای حفظ آب دارند مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: محصولات تراریخته در دنیا هنوز به صورت یک جعبه سیاه شناخته می‌شود. ما اقدامات زیادی برای شناسایی تراریختگی انجام دادیم، ولی به طور عمده محصولاتی که در دنیا از نظر تراریختگی مورد قبول بوده که استفاده شود، انگشت‌شمار بوده است و باید بر روی این محصولات برچسب تراریختگی چسبیده باشد تا مصرف کننده مطلع شود اما در عین حال ممکن است محصولاتی با منشاء تراریختگی داشته باشیم اما آثار تراریختگی نداشته باشند مانند روغن‌ها که ممکن است ذرت منشاء آن تراریخته باشد اما روغن حاصل، اثری از تراریختگی نداشته باشد. بیشترین محصولی که تحت عنوان تراریخته در ایران عنوان می‌شود روغن است که آنچنان نگرانی ندارد چون اثری از پروتئین منشاء تراریختگی در روغن نیست. روغن آفتاب گردان اصلا تراریختگی ندارد، امروزه داروهایی با منشاء تراریختگی هم داریم، عموم فرآورده‌های بیولوژیک منشاء تراریختگی داشتند.

آل بویه درخصوص مبحث تقلب در غذا اظهار کرد: تقلبات در هر چیزی رخ می‌دهد اما طبیعتا اثرات تقلب در غذا بیشتر است چون بر سلامت افراد اثرگذار است. اگر کشف کنیم افراد یا شرکتی غذای تقلبی تولید و عرضه کرده است با آنها برخورد خواهد شد. یکی از اقدامات روزانه ما بررسی بازار است که تحت عنوان PMS از آن یاد می‌کنیم و نمونه‌ها را از سطح عرضه برمی‌داریم و با برگه آنالیز اصلی آنها مقایسه می‌کنیم. سال قبل بیش از ۴۴ هزار و ۹۰۰ مورد نمونه از سطح عرضه برداشته و پایش شد، تولید کارگاهی برخی مواد غذایی روش شایعی است که به کارگاه‌هایی که اصول اولیه را رعایت کنند مجوز می‌دهیم اما کارگاهی که از ما مجوز گرفته باشد روی محصولی که به بازار عرضه می‌کند شماره و لوگو می‌زند ولی اگر محصولی خلاف این عرضه شود باید جمع آوری شود.

به گزارش فارس مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پایان با اشاره به بررسی سلامت شیرخشک‌ها نیز تصریح کرد: شیرخشک‌های رگولار و متابولیک در اداره کل فرآورده‌های مکمل بررسی می‌شوند. پیش از این شیرخشک‌ها برچسب گذاری اصالت می‌شدند و آخرین خبر هم این است که از ۲۰ مهرماه هر فردی که برای تهیه شیرخشک به داروخانه مراجعه می‌کند باید کد ملی نوزاد و تاریخ تولد او را بداند چون همه شیرخشک‌ها باید در سامانه تیتک ثبت شود تا از قاچاق این اقلام جلوگیری شود، این موضوع شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود، از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی که امور اجرایی را انجام می‌دهند و مراکز عرضه مواد غذایی توسط دانشگاه‌ها بررسی می‌شوند، اگر محصولی غیرمجاز عرضه شده باشد جمع آوری می‌شود اما، باید بدانیم سطح عرضه بسیار گسترده و بزرگ است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.