محدودیت‌های بودجه‌ای برنامه "شیرمدرسه"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد اسمعیل‌زاده درخصوص سیاست‌ وزارت بهداشت برای اجرای برنامه‌ ارائه شیر در مدارس گفت: طبق قانون، انجام برنامه شیرمدرسه بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه نقش مطالبه‌گر دارد. سالیان سال است که برای بهبود وضعیت مصرف شیر و لبنیات یکی از بازوان قوی را برنامه شیرمدرسه می‌دانیم که قانون آن مصوب شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: طی سالیان قبل به دلیل برخی محدودیت‌های مالی،‌ بودجه لازم برای اجرای برنامه در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار نمی‌گرفت، البته از ابتدای سال جاری هر دو وزارتخانه مسئول در این بخش شدیدا به دنبال اجرای برنامه شیرمدرسه بوده‌اند تا امسال بدون مشکل اجرایی شود، البته طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، می‌دانیم که امسال خود وزارت آموزش و پرورش موفق به دریافت بودجه اجرای برنامه شیرمدرسه نشده است اما، خوشبختانه انجمن لبنیات و صنایع لبنی پا پیش گذاشتند تا برای اجرای مناسب برنامه شیر مدرسه به دولت کمک کنند.

وی تاکید کرد: در این راستا در دو استان خراسان رضوی و فارس، بخش خصوصی، خیرین و انجمن لبنیات اعلام آمادگی کردند که شیرمدرسه را تامین کنند اما، نمی‌توان تنها به بخش خصوصی متکی بود و سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پروش باید بودجه لازم برای برنامه شیر مدرسه را تامین کنند، برای رفع موانع و چالش‌های این بخش راهکارهایی از سوی بخش خصوصی پیشنهاد شده است، در حال بررسی این راهکارها هستیم تا بخش‌های اجرایی را اصلاح کنیم. طی مکاتباتی که با وزارت آموزش و پروش داشته‌ایم اعلام کردیم که اگر قرار است بخش خصوصی به کمک اجرای برنامه بیاید،‌ بهتر است با اولویت مناطق روستایی، حاشیه شهری و نهایتا شهری انجام شود، اگر دولت بتواند تامین بودجه کند طبیعتا اولویت ما در اجرای برنامه، ۸ استان کمتر برخوردار مانند سیستان و بلوچستان،‌ هرمزگان، کرمان و... است که البته هنوز به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای به این مرحله نرسیدیم.

به گزارش ایسنا اسمعیل‌زاده در پایان درخصوص پروتکل‌های ارائه شیرمدرسه،‌ بیان کرد: دستورالعمل برنامه شیرمدرسه به این صورت است که شیر با چربی ۲.۵ درصد هر روز به دانش‌آموزان ارائه شود اما، محدودیت منابع طی سالیان اخیر سبب شد برنامه آنگونه که طبق دستورالعمل است، اجرایی نشود، اکنون نیز که بخش خصوصی برای اجرای برنامه در دو استان اقدام کرده است ما همین دستورالعمل را مطرح کردیم اما اگر منابع محدودی دارند پیشنهاد ما ارائه شیر به مدت سه روز در هفته است. خوشبختانه با ورود دولت فعلا مقرر است برنامه شیر مدرسه به صورت دو بار در هفته در کشور شروع شود تا در مراحل بعد برنامه کامل‌تر شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.