آغاز عرضه شیرخشک با کدملی از امروز
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شیرخشک یکی از محصولات مشمول دریافت ارز یارانه‌ای "4200 تومانی" در کشور است که تفاوت قیمت آن در داخلی با کشورهای همجوار زمینه را برای قاچاق این محصول فراهم کرده بود و همین امر مشکلاتی را در عرضه آن در برخی استان ها به دنبال داشت.

در این راستا سازمان غذا و دارو از ماههای گذشته عرضه شیرخشک متابولیک برای نوزادان خاص را به ارایه کدملی متقاضی محدود کرد و داروخانه ها ملزم شدند پس از دریافت کدملی متقاضی، آن را در سامانه مربوطه ثبت و محصول را به خریداران عرضه کنند.

اکنون در گام دوم ساماندهی شیرخشک در کشور از امروز 20 مهر عرضه شیرخشک هادی "رگولاری" نیز در داروخانه ها منوط به ارایه کدملی از سوی خریداران است و داروخانه ها ملزم هستند پس از ثبت کدملی در سامانه تیتک، شیرخشک را به خریدار بفروشند.

محمد آل بویه مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: این کار با هدف جلوگیری از قاچاق شیرخشک عادی "رگولاری" انجام شده است مسوولان داروخانه‌ها موظفند کدملی متقاضی را در سامانه سازمان غذا و دارو ثبت کرده و سپس شیرخشک را عرضه کنند.

منوچهر دادگرنژاد مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز گفت: ثبت سامانه‌ای شیرخشک‌ها کمک می‌کند تا این محصول از زنجیره تامین خارج نشود و به دست مصرف کننده واقعی برسد، یکی دیگر از دستاورهای عرضه ساماندهی شده شیرخشک در کشور این است که نیاز واقعی کشور به این محصول به صورت واقعی مشخص و بر اساس آن سیاستگذاری می شود.

وی افزود: تامین شیرخشک مورد نیاز نوزادان کشور از دو مسیر تولید داخلی و واردات انجام می شود و در هفته های آتی با رفع مشکلات پیش آمده شاهد وفور آن در داروخانه های سراسر کشور خواهیم بود، به دلیل ثبت نشدن فروش شیرخشک در سامانه سازمان غذا و دارو، شیرخشک توزیعی از زنجیره تامین خارج می شدند و به دست مصرف کننده واقعی نمی رسید، برای واردات شیرخشک از ارز دولتی 4200 تومانی استفاده می شود بنابراین اگر عرضه شیرخشک ساماندهی شود، می توان از ارز آن نیز برای تامین دیگر محصولات دارویی بهره برد.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سقفی برای عرضه شیرخشک به خریداران تعیین نشده و داروخانه ها ملزم هستند پس از دریافت کد ملی، آن را به متقاضیان عرضه کنند گفت: برای اتباع و افراد فاقد شناسنامه نیز از دستگاههای ذی ربط خواسته ایم کدمجازی تهیه شود و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گیرد تا شیر خشک مورد نیاز این گروه نیز تامین باشد.

پیشتر محمد پیکانپور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از افزایش تولید شیر خشک در صنایع داخلی و تسریع روند واردات برای جبران کمبود آن در داروخانه‌ها خبر داده و گفت: بر اساس گزارش‌های موجود، اکنون در برخی استان‌ها و شهرهای کشور کمبود شیر خشک وجود دارد و در راستای جبران این کمبود، سازمان غذا و دارو افزایش تولید شیرخشک را به صنایع داخلی کشور فراخوان داده است تا به‌زودی این مشکل برطرف شود، در حال رایزنی برای واردات شیر خشک هستیم که به‌زودی به نتیجه می‌رسد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.