از هر ۸ نفر در سراسر جهان ۱ نفر از بیماری روانی رنج می‌برد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این گزارش که در روز جهانی بهداشت روان منتشر شد در عین حال آخرین شواهد جهانی در مورد عوامل مؤثر بر بهداشت روانی پناهندگان و مهاجران و همچنین دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشتی را نشان می‌دهد.

آخرین مطالعات در مورد سلامت روان پناهندگان و مهاجران در مناطق مختلف دنیا نشان داده است که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی هستند و در عین حال، کمتر به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی دارند.

در این گزارش آمده است: پناهندگان و مهاجران به ویژه در برابر مشکلات روحی و روانی آسیب‌پذیرتر هستند زیرا بیشتر احتمال دارد که در معرض عوامل استرس و چالش‌های مختلف قرار گیرند که بر سلامت روان و رفاه آنها هم در طول فرایند مهاجرتشان و هم در بدو ورود آن‌ها به کشوری دیگر تأثیر می‌گذارد.

سانتینو سورونی که ریاست دپارتمان بهداشت و مهاجرت سازمان جهانی بهداشت "WHO" را بر عهده دارد در این باره گفت: سلامت و رفاه، حق همه افراد از جمله برای پناهندگان و مهاجران است، اختلالات روانی رایج مانند افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه "PTS" در بین مهاجران و پناهندگان در هر کشوری بیشتر از جمعیت میزبان است.

خطر اضطراب و افسردگی در کمین زنان و دختران پناهجو در جهان

این گزارش خاطر نشان می‌کند که دختران و زنان مهاجر و پناهجو در مناطق مختلف جهان بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب هستند.

سانتینو سورونی ریاست دپارتمان بهداشت و مهاجرت سازمان جهانی بهداشت "WHO" گفت: هدف از تهیه و ارائه این اطلاعات،‌ حمایت و تقویت پاسخ های سیستم های مراقبت بهداشتی به نیازهای بهداشت روانی پناهندگان و مهاجران است، علت این امر آن است که آنها بتوانند مراقبت و حمایت سلامت روان با کیفیت را به روش هایی که در دسترس، قابل قبول و مقرون به صرفه می دانند، دریافت کنند.

در همین حال این گزارش عوامل خطر و موانعی را که گروه‌های پناهنده و مهاجر تجربه می‌کنند، بررسی و راه‌هایی برای رسیدگی به آنها و بهبود دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشت روانی را نیز بیان می‌کند.

این گزارش می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد که عضوی از یک جامعه بودن با پیشینه مشترک و حضور در مدرسه با نرخ پایین‌تری از اختلالات روانی مرتبط است.

انگ و برچسب زدن

این گزارش همچنین بر "انگ و برچسب زدن" نیز تاکید می کند زیرا نژادپرستی و تبعیض به طور مداوم با پیامدهای نامطلوب سلامت روان مرتبط است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد ناملایمات و تروما، برای مثال بازداشت طولانی مدت "شبیه به آنچه که اخیرا مقامات آمریکایی با مهاجران در مرزهای جنوبی این کشور انجام می‌دهند" با نرخ بالاتر افسردگی و استرس پس از سانحه مرتبط است.

وقتی صحبت از دسترسی به خدمات به میان می آید، پناهندگان و مهاجران اغلب سلامت روان خود را در اولویت قرار نمی دهند زیرا از خدماتی که ممکن است به صورت رایگان در دسترس باشد، بی اطلاع هستند یا به دلیل موانع زبانی و نگرانی های مربوط به رازداری، مراقبت های بهداشتی را نمی پذیرند.

دوورا کستل مدیر بهداشت روانی و مصرف مواد سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: پناهندگان و مهاجران با استرس‌ها و چالش‌های منحصربه‌فردی مواجه هستند.

این گزارش نیاز فوری به ایجاد سیاست‌ها و قوانین قوی‌تر برای پاسخگویی به نیازهای مراقبت‌های بهداشت روانی پناهندگان و مهاجران را نشان می‌دهد.

صدها میلیون نفر در جهان در معرض تبدیل شدن به مهاجران آب و هوایی

رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت "IOM" نیز اخیرا هشدار داده است: اگر جهان اقدامی انجام ندهد، صدها میلیون نفر در معرض خطر تبدیل شدن به مهاجران آب و هوایی قرار دارند.

امی پوپ رئیس سازمان بین المللی مهاجرت در این باره گفت: UNFCCC "کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم" گفته است ۳۰۰ میلیون نفر در جوامعی زندگی می کنند که به شدت از نظر اقلیمی آسیب پذیر هستند. این بدان معناست که اگر اقدامی در این زمنیه صورت نگیرد، صدها میلیون نفر در معرض خطر آوارگی قرار دارند، تعداد واقعی کسانی که مهاجر آب و هوایی خواهند شد قابل اطلاع نیست و افزود که این رقم به اقدامات افراد، دولت‌ها، شرکت‌ها و سایر بخش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد راه‌حل‌های پایدارتر، بستگی دارد.

وی افزود: بررسی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر مهاجرت و جابه‌جایی انسان‌ها، جزو سه اولویت اصلی او به عنوان رئیس جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت است، دلیلی که ما اکنون این اعداد را برجسته می‌کنیم، آن است که تأثیر آن بر جوامع می‌تواند فوق‌العاده قابل توجه باشد، سازمان بین‌المللی مهاجرت می خواهد آگاهی مردم دنیا را در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی بر جابه‌جایی و مهاجرت انسان افزایش دهد. با این حال مهم‌تر از همه ایجاد تعامل، منابع و حمایت از راه حل های نوآورانه است، هدف ما این است که سیاستگذاران، دولت‌ها و ... شروع به تفکر و عمل فعالانه برای حل این معضل کنند.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، تخمین زده می‌شود که تأثیرات مستقیم تغییرات آب و هوایی که با تأثیرات ثانویه مانند کاهش بهره‌وری کشاورزی تشدید می‌شود، تا سال ۲۰۵۰ میلادی باعث مهاجرت داخلی ۲۱۶ میلیون نفر در جهان شود.

این سازمان همچنین هشدار داد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز ۵۰ درصد از جمعیت جهان در مناطق ساحلی در معرض سیل، طوفان و سونامی زندگی خواهند کرد.

امی پوپ در ماه مه به عنوان مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت انتخاب شد و در اول اکتبر نیز مسئولیت این سازمان را برعهده گرفت. وی به مدت پنج سال این سازمان را رهبری خواهد کرد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.