کمبود ۳ داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ‌احمد قویدل با اشاره به اینکه برخی بیماران مبتلا به هموفیلی با کمبود شدید دارو مواجه هستند گفت:‌ چنانچه سیاست‌های مسئولان در سازمان غذا و دارو تغییری نکند، شرایط کمبود دارو بحرانی‌تر خواهد شد، بیماران برای تهیه داروی فاکتور 13 که مصرف کنندگان زیادی در سیستان و بلوچستان دارد  این روزها با مشکلات زیادی رو به رو هستند، علاوه بر فاکتور 13، ‌فیبرینوژن‌ و هیومیت نیز دچار کمبود جدی است و شرایط برای بیماران اصلا مناسب نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که علت کمبود این اقلام دارویی چیست؟ افزود: سفارش‌‌ این داروها ثبت ‌‌و داروها در شرکت‌های تولید کننده خارجی آماده شده است. اما با توجه به اینکه ارز لازم اختصاص پیدا نکرده این داروها هنوز وارد کشور نشده‌اند، به نظر می‌رسد بانک مرکزی یوروی لازم را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار نداده و اگر ارز دیگری در اختیار شرکت‌های خارجی قرار گیرد، تبدیل این ارزها ‌به یورو حدود 15درصد هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، چنین اتفاقاتی‌ از پیامدهای تحریم‌های آمریکا است. در حالی که آنها ادعا می‌کنند دارو را تحریم نکرده‌اند. اما ‌دسترسی نداشتن ایران به ارز و سیستم بانکی سبب بروز مشکلاتی زیادی برای بیماران شده است.

مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران ادامه داد: در صورتی که دارویی را که به شرکت‌های خارجی سفارش داده‌ایم بموقع ‌خریداری نکنیم اعتبار شرکت‌های تامین کننده دارو نیز از بین می‌رود، اگر‌ برای رفع این مشکلات تصمیم درستی از سوی سازمان غذا و دارو گرفته نشود کمبودهای دارویی افزایش پیدا می‌کند. این درحالی است که نبود دارو زندگی بیماران مبتلا به هموفیلی و خانواده‌های آنها را دچار مشکلات زیادی می‌کند‌.

قویدل در پایان در خصوص شرایط داروهای فاکتور 8 و 9 نیز گفت: ‌شرایط داروهای فاکتور 8 و 9 پس از اقداماتی که انجام شد‌ در آرامش نسبی قرار دارد، ‌داروی فاکتور 8 تولید شده از سوی شرکت‌های داخلی ‌وارد بازار شده است. علاوه بر این در حوزه داروی فاکتور 9 نیز با توجه به اینکه از پلاسمای ایرانی استفاده می‌شود و شش شرکت در این خصوص فعال هستند در مجموع ثبات نسبی ایجاد شده است، در کل بیماران به داروهای فاکتور 8 و 9 دسترسی دارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.