افزایش عجیب قیمت داروهای سرطان و افزایش روزانه بیماران سرطانی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بعد از اینکه قیمت لبنیات در سال جدید با افزایش 30 درصدی مواجه شد، حالا دوباره زمزمه افزایش قیمت‌ها به گوش می‌رسد. اینکه چه کسانی مسبب این افزایش‌ها هستند و آیا این کار را با مجوز انجام می‌دهند یا نه و اینکه اولتیماتوم‌ها و هشدار سازمان‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای برخورد، چقدر کارساز و موثر بوده بماند! مهم این است که مردم همه روزه با گوشت و پوست خود این افزایش قیمت‌ها را لمس می‌کنند. افزایش قیمت‌هایی که تنها مربوط به یک جنس و دو جنس نیست و همه جنبه‌های زندگی را شامل می‌شوند.

در برخی موارد مردم با این افزایش‌ها کنار می‌آیند یعنی کمتر می‌پوشند، خرید تازه نمی‌کنند، به مسافرت نمی‌روند و کارهای دیگری از این دست اما در مورد خورد و خوراک نمی‌توان به راحتی همه اقلام را حذف کرد که حذف آن‌ها منجر به کم شدن ویتامین‌های ضروری بدن و متعاقب آن انواع و اقسام بیماری‌ها می‌شود.

گفتیم بیماری، بهتر است به موضوع اصلی گزارش برسیم یعنی افزایش 4 برابری قیمت داروی بیماران سرطانی آن هم ظرف 20 روز! افزایش قیمت دارو، کمبود و نبود آن یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی بوده که در سال‌های اخیر بیشتر به چشم آمده هرچند مسئولان در ادوار متفاوت واکنش‌ها و وعده‌هایی در این خصوص داده و نسبت به رفع مشکل دارو توضیحاتی هم ارائه کرده‌اند.

برای نمونه در زمستان 1401 وقتی رسانه‌ها درباره پس‌لرزه‌های گرانی دارو در سال ۱۴۰۲ هشدارهایی می‌دادند محمد پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه در طرح دارویار هیچ افزایش قیمتی از مسیر نسخه پزشک متوجه بیماران نیست گفت: در طرح دارویار، یارانه دارو از طریق بیمه به بیماران تعلق می‌گیرد.

وی البته افزایش قیمت دارو را پذیرفت و در خصوص آن افزود: افزایش قیمت دارو به دلیل افزایش چشمگیر هزینه نهاده‌های تولید، دستمزد، سربار و سایر هزینه‌ها، یک امر طبیعی است، اما با سیاستگذاری‌های طرح دارویار این افزایش قیمت‌ها از جیب بیمار پرداخت نمی‌شود! مسئولان می‌گویند طرح دارویار، طرحی برای هدفمندی یارانه داروها است که وزارت بهداشت آن را دارویار نامیده است.

در این گزارش به افزایش قیمت یکی از مهمترین و حساس‌ترین داروها یعنی داروی بیماران سرطانی نگاهی می‌اندازیم و اینکه این بیماران در کشور ما رو به افزایش هستند و در نهایت نگاهی به شایع‌ترین سرطان در ایران.

از 850 هزار تومان به 3 میلیون تومان!

خبرگزاری رکنا در گزارشی نوشته که چندین نسخه از بیماران سرطانی به دستش رسیده که نشان می‌دهد میزان هزینه یک نسخه از نزدیک به 850 هزار تومان در دو هفته اخیر به حدود 3 میلیون تومان رسیده و با افزایش حدود 4 برابری روبه رو بوده است.

نسخه‌های مذکور نشان می‌دهند که هزینه داروها در کمتر از سه هفته افزایش نزدیک به 4 برابری داشته، آنچه در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده! همراهان و نزدیکان این بیماران هم گفته‌اند که بعد از مراجعه و سوال از متصدی و حتی حراست داروخانه در مورد علت افزایش چند برابری قیمت داروها با این پاسخ رو به رو شدند که این تعرفه جدید وزارت بهداشت است.برخی از آنها عنوان کردند که به دلیل عدم آمادگی برای پرداخت چنین هزینه سرسام آوری نسخه را از داروخانه پس گرفته‌اند تا بعد از تهیه پول اقدام به پرداخت کنند.

افزایش روزانه بیماران سرطانی

منوچهر احمدی متخصص بیماری‌های سرطانی در خصوص تبعات هرگونه تصمیم احتمالی وزارت بهداشت در افزایش چند برابر قیمت داروی بیماران سرطانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت داروها و حتی بقیه اجناس یک سیاستی است که به صورت کلی در کشور اجرایی می‌شود گفت: اینکه هر روز هر لحظه و هر دقیقه هزینه‌های زندگی در حال افزایش است جایی برای تعجب ندارد، همانطور که سیاست گران شدن هزینه تحصیل در حال انجام است و عملا سه چهارم دانش‌آموزان کشور در مدارس غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند و سایر هزینه‌های زندگی نیز دقیقا مطابق شرایط در حال افزایش است، قطعا بیماران سرطانی نیز از این امر مستثنی نیستند.

وی افزود: نهاد وزارت بهداشت هم جزیی از دولت است و این اراده از بالا وجود دارد که خوب اگر چند بیمار سرطانی هم توان پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشند اتفاق خاصی رقم نمی‌خورد، این سیاست کلی در این دولت است و این اراده وزارتخانه در این زمینه نیست، به نسبت 6 سال پیش کارانه‌های پرسنل در بیمارستان‌ها نصف شده است و این در حالیست که همه هزینه‌ها در 6 سال گذشته 20 برابر شده است، سیاست افزایش قیمت‌ها در تمامی عرصه‌ها در حال اعمال است و متاسفانه در این زمینه نیز روز به روز بر تعداد بیماران سرطانی در کشور افزوده می‌شود و ما باید همزمان منتظر سونامی سرطان و پس رفت امکانات در این زمینه باشیم.

شایع‌ترین سرطان در ایران/ سالانه ۱۵۵ هزار مبتلای جدید

اما سری می‌زنیم به شایع‌ترین سرطان در ایران از زبان علی قنبری مطلق عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر به بررسی وضعیت شیوع و بروز سرطان در کشور پرداخت و افزود: میزان بروز سرطان در ایران، در حد متوسط جهانی است، به طوری که حدود ۱۵۵ هزار نفر در سال به آمار بیماران مبتلا به سرطان در کشور اضافه می‌شود، میزان بروز سرطان در ایران طی دو دهه آینده افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد، به طوری که افزایش ۱۱۵ درصدی را در میزان بروز سرطان خواهیم داشت، میزان بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه خیلی بیشتر از کشورهای توسعه یافته خواهد بود، مهم‌ترین عامل بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، افزایش امید به زندگی است که نشأت گرفته از کنترل بیماری‌های واگیر است که باعث شده طول عمر انسان افزایش پیدا کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان و زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: در مردان، سرطان پروستات و زنان، سرطان پستان، شایع‌ترین‌ها هستند و در هر دو جنس، سرطان پستان شایع‌ترین است. روزنامه آرمان ملی

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.