مجلس با آموزش دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌های خصوصی مخالفت کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در جلسه علنی نوبت دوم و عصر دوشنبه "اول آبان ماه" مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بند "ث" این ماده به دلیل ابهام به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع شد.

بند "ث" که برای رفع ابهام به کمیسیون ارجاع شد، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه داده می‌شود به منظور مردمی سازی نظام آموزش عالی علوم پزشکی و پاسخگویی به تقاضای جامعه در رشته‌های مورد نیاز و در راستای بهره‌ گیری از توانمندی‌های بخش غیردولتی و خصوصی در ارائه خدمات آموزش عالی علوم پزشکی با رعایت کیفیت آموزش و مصوبات و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به پذیرش و تربیت دانشجو دررشته‌های مختلف علوم پزشکی با مشارکت بخش غیردولتی و یا خصوصی اقدام نماید. آیین نامه اجرائی این بند ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

پیش از رای گیری سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با بند "ث" گفت: در سیتسم دولتی، ظرفیت های خوبی را تعریف کردیم که بر اساس آن می توانند به صورت شهریه پرداز با استفاده از توانایی و پتانسیل های خود در رشته های علوم پزشکی تخصص هایی لازم را تربیت کنیم. اما در بند "ث" گفته شده که این موضوع به بخش خصوصی واگذار شود، به عبارتی با بند "ث" مدرک فروشی می‌کنید و از نمایندگان می خواهیم رای منفی به این بند داده بدهند.

محمدتقی نقدعلی در موافقت با بند "ث" گفت: کشور از نظر رشد و توسعه آموزشی در جایگاه دهم کشورهای برتر دنیا قرار دارد و بند "ث" می‌خواهد از ظرفیت لازم برای ارتقای این ظرفیت استفاده کند. به عبارتی طبق بند "ث" می‌خواهیم به جای اینکه ارز از کشور خارج شود، از ظرفیت بخش خصوصی برای ارتقاء بخش‌های پزشکی کشور استفاده کنیم.

محسن نجفی خواه به عنوان نماینده دولت و معاون سازمان برنامه و بودجه در موافقت با بند "ث" گفت: این بند در لایحه دولت دیده شده و هدف این حکم افزایش میزان ظرفیت رشته‌های پزشکی است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم دارد و در جلسه سران قوا این موضوع تصمیم گیری شده است، بر خلاف آنچه در وزارت علوم تصور شده، در این بند گفته نشده که دانشگاه غیردولتی ایجاد شود. بلکه گفته شده که وزارت بهداشت، با انعقاد قرارداد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و دوره‌های پزشکی را برگزار کند.

وی تاکید کرد: بخش غیردولتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ظرفیت بسیار زیادی دارند و این مراکز درمانی برای آموزش رشته‌های پزشکی مناسب هستند. بنابراین از ظرفیت دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آزاد و دانشگاه غیرانتفاعی و از ظرفیت بیمارستان‌های غیردولتی، طبق این حکم استفاده خواهد شد و اجازه داده شده که از این ظرفیت استفاده کند. ولی تربیت دانشجو به عهده خود وزارت علوم است، جمهوری اسلامی ایران یکی از مقاصد حضور دانشجویان خارجی در حوزه بهداشت و درمان است و نیاز است از ظرفیت های مختلف برای پرورش دانشجویان داخلی و خارجی استفاده کنیم.

کمیسیون تلفیق برنامه هفتم نیز با بند "ث" موافق بود ولی با رای نمایندگان بند "ث" به تصویب نرسید تا این بند برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.